GIFF 2014-bidrag

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

GIFF 2014-bidrag

Legg inn av Hannkatten »

Den 16. august 2014 er det igjen tid for den internasjonale geocaching-filmfestivalen. Det hadde vært gøy om vi hadde klart å lage et bidrag fra Vest-Norge. Men vi trenger en god historie og skuespillere. Og gjerne en som kan lage originalmusikk. Kunne du tenke deg å være med på dette?

Les om årets GIFF her.
Bilde
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av olea »

Det spørs hvor mye innsats man vil legge inn i produksjonen. Guidet tur opp Himmelstigen til GC1T9XT – Trolltunga koster litt, men dette er likevel en tur som står høyt på ønskelisten min. Jeg innbiller meg at her bør være mulig å lage en episk video med så mange storslagne landskapsbilder, at utfordringen blir å klippe videoen ned til maks 5 minutter. Jeg har vært på forelesning der eirikso gikk gjennom hvordan man kunne lage «helproffe» videoer med utstyr som ikke behøver å koste så mye. Er det noen som har et radiostyrt helikopter med kamera? Det hadde ikke vært noen ulempe om man fikk med seg fruktblomstringen i Hardanger på vei til cachen – og så vil jeg ha SOL! :D
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av olea »

Glemte en ting i forrige innlegg…

Til en episk film om GC1T9XT – Trolltunga, passer det med musikk av Grieg. Komponisten har vært død så lenge at det er fritt frem for alle å bruke musikken hans, men man må spille inn musikken selv eller bruke opptak som er mer enn 70 år gamle.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av Hannkatten »

Det er absolutt en god idé, om enn kanskje noe ambisiøs...

Jeg antar at olea har litt av 71°N-infografikken i bakhodet når han foreslår helikopter med kamera... Det hadde unektelig vært kult, men klarer vi å organisere dette - altså, får vi tak i personer med både utstyr, know-how og lyst og evne til å ta ekspedisjonen det tross alt er å nå frem til Trolltunga? Og som i tillegg ønsker å la seg eksponere (bokstavelig talt) foran kamera?

Denne saken er så langt lagt frem her og på GCHs Facebook-side - jeg og thomfre hadde som utgangspunkt at vi kanskje kan samarbeide om noe her. Kanskje vi kunne fått til noe som viser bredden på Vestlandet? Vi har store og små øyer med cacher, høye og lave fjell med cacher, dype (og grunne?) skoger med cacher. Brede veier med cacher har vi også, og smale veier med cacher.

På Haugalandet har allerede en musiker sagt seg villig til å lage originalmusikk. Musikk skrevet for å ledsage noe visuelt er vel ofte sterkere enn video redigert for å passe til en eksisterende låt? Og på den måten slipper vi også unna opphavsrettsproblematikk, såfremt avtalen med musikeren er i orden.

Men altså - viktigst er en god og underholdende historie. Kanskje en episk tur til en T4,5-cache blir litt for dokumentarisk? I så fall synes jeg det bør skrives inn noen intriger... Uansett er det viktig å få med masse flott norsk natur i filmen :)
Bilde
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av olea »

Trolltunga er et glimrende sted å møtes hvis vi skal ha et samarbeidsprosjekt mellom cachere i Haugesund og Bergen. Dette blir jo bare bedre og bedre! :D

Jeg er ikke i tvil om at det skal være mulig å lage en utmerket video uten helikopter, men jeg mener helikopterbildene er det lille ekstra som skal til for å få en film som skiller seg fra mengden og kanskje sender den helt til topps? Ja, det er ambisiøst, men hvorfor vil du delta? Vil du delta for å delta, eller vil du delta for å vinne?

eirikso får det kanskje til å se lettere ut enn det faktisk er, men han har i hvert fall lagt ut relevante lenker på bloggen sin. Trodde dette var ting som lå midt i blinken for kattene, men de har kanskje glemt første delen av cachenicket sitt? ;)

Storslagne bilder i storslagen natur er ikke nok. Filmen må også ha en gjennomtenkt handling med gode poenger underveis. Jeg har noen idéer, men jeg vet ikke om det er riktig å utbrodere alle detaljene i dette forumet.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av Hannkatten »

Selvsagt skal vi delta for å vinne. Og vi har på ingen måte glemt første delen av nicket vårt - men det er flere momenter som kommer inn når man skal filme eller fotografere fra luften. Vi må søke NSM om tillatelse, og det må foreligge gode nok grunner til å gjennomføre filmingen. Et quadcopter koster også ca. 3000 kroner.

Nå har jeg ingen illusjoner om at dette prosjektet vil bli gratis å gjennomføre, men det blir kanskje litt i dyreste laget for noe som maks bør fylle 60 sekunder av den ferdige videoen?

Vi har imidlertid mange andre gadgets - 1080/50p-kamera, lydopptaker, mikrofoner, stativer, lys... Og en state-of-the-art-PC med tilhørende videoredigeringsprogramvare, ikke minst.

Kall meg gjerne en gledesdreper, men jeg er realist. For at en tur til Trolltunga skal være aktuelt, ser jeg det slik at vi da trenger minst 5 personer på den turen, hvor minst 3 er villige til å være skuespillere (kameramann og lydmann er de to andre [uansett hvilket kjønn de har]) - altså pugge et manuskript på forhånd, og spille ut dette manuskriptet på veien. På engelsk. Og skuespillerne må være komfortable med det.

Turen fra Skjeggedal til Trolltunga angis på ut.no som en 8-timers tur t/r - og det vil jeg da anta er for fjellvante. I vår situasjon blir det mange stopp - i hvert fall på vei opp - for ulike vinkler av samme sekvens, og repitisjoner av scener. Det kan fort bli både 12 og 14 timer. Muligens må turen også gjennomføres to ganger, eller med overnatting f.eks. i Trombeskar. I tillegg må man ha med batterier og minnekort nok til opptakene - det går ikke an å komme frem til selve Trolltunga for å finne ut at minnekortene er fulle eller batteriene tomme.

Hvis vi får til alt dette, er det kjempeflott - men jeg har ikke selv god nok helse til en slik tur. I så fall må jeg bidra mer på redigeringssiden.

På det stadiet vi er akkurat nå - altså idéstadiet - synes jeg ikke vi skal utelukke andre alternativer enn Trolltunga.

Jeg vil fortsatt at også andre skal komme med innspill til idéer :) Idéen må omforenes først, og deretter kan vi begynne å utbrodere handlingen og til slutt skrive manus og dreiebok.
Bilde
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av thomfre »

Jeg fikk plutselig en idé som jeg vil dele med dere:

Vi følger tre ulike geocachere samtidig: en som klatrer i fjell, en som ror i båt ut til en liten øy og en som går i skogen. Så må det klippes så vi følger historiene parallellt, og de finner cachen samtidig.

Slik får vi vist tre forskjellige naturtyper fra Norge, og gjøres det skikkelig kan vi ende opp med en god reklamefilm for geocaching i Norge!

Og så kan vi avslutte med:
A peaceful walk in the woods, a sunny day in the water or climbing high in the mountains
...we got it all...

Geocaching in Norway!
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av abra »

Musikk finnes på nettet. Problemet er at klassisk musikk er underrepresentert. Her er i hvert fall Anitras Dans av Grieg som jeg har funnet under Creative Commons lisens - fri til bruk i ikke-kommersielle videoer. Betingelsene for lisensen fremgår her: http://creativecommons.org/licenses/

http://freemusicarchive.org/music/Free_ ... tras_Dance

Jeg har ikke lett mye - det finnes sikkert mere. Og skal det nødvendigvis ikke være klassisk, er det ikke vanskelig å finne musikk som passer til en video.
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av thomfre »

abra skrev:Musikk finnes på nettet. Problemet er at klassisk musikk er underrepresentert. Her er i hvert fall Anitras Dans av Grieg som jeg har funnet under Creative Commons lisens - fri til bruk i ikke-kommersielle videoer. Betingelsene for lisensen fremgår her: http://creativecommons.org/licenses/
....
Jeg har ikke lett mye - det finnes sikkert mere. Og skal det nødvendigvis ikke være klassisk, er det ikke vanskelig å finne musikk som passer til en video.
Når vi har en som har sagt seg villig til å hjelpe med musikk, så syns jeg vi skal benytte oss av det.

Jeg tror forøvrig vi skal regne dette som en kommersiell film, så skal vi bruke noe må det være public domain.
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: GIFF 2014-bidrag

Legg inn av abra »

Beklager - jeg hadde oversett at det var en musiker som hadde tilbudt seg å lage musikken. Skal ikke gjenta seg.
Svar