Adventskalender - diskusjon rundt gjennomføringen

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Adventskalender - diskusjon rundt gjennomføringen

Legg inn av Oppdagerne »

Da er det snart tid for adventskalender og i den forbindelse ønsker vi en diskusjon om selve gjennomføringen av den.

For å gjøre det litt oversiktlig har vi sett for oss ulike alternativer ifht hva som lar seg gjøre:

# man kan IKKE bestille tidspunkt/tidsrom for publisering av reviewere i år, kun dag
# listingen MÅ sendes inn til reviewer minst 10 dager før publiseringsdato

Alternativ 1:
- En oversikt over hvem som ønsker hvilke datoer legges her på forumet
- Hver enkelt bruker er selv ansvarlig for innsendelse av løsningen

Dette medfører at ingen vet når cacher blir publisert - ei heller eier, slik at det vanskeliggjør planlagte happenings på nullpunkt i regi av utlegger

Alternativ 2:
- En oversikt over hvem som ønsker hvilke datoer legges her på forumet
- Styret lager en mal som fylles ut og sendes på en gitt epost som 1-2 personer har tilgang til.
- Alle medlemmer får epostvarsling noe ala pushmail på det klokkeslett utlegger ønsker.
- caheeier må selv sende inn cachen til publisering på klokkeslett for epostvarsling

Krever endel arbeid av styret. Eier kan legge opp til happenings på nullpunlt. Kun medlemmer blir varslet og kan delta på planlagte happenings ved nullpunkt. Andre som får listingen når den publiseres på normal måte har ikke anledning til å delta på ftf-jakt

-----------

I forhold til det sosiale i advent, hva ønsker vi?

Alternativ A: utendørs adventsevent i regi av GeoBergen feks hver søndag i advent, og adventscacher de resterende seks ukedager? Evt cacher i forbindelse med eventene...
Alternativ B: syv dagers kalender og eventer når folk selv ønsker å arrangere?
Alternativ C: ikke-eventer (happenings) på nullpunkt arrangert av de av utlegger som ønsker dette selv - som annonseres i listingen.

Andre forslag enn overnevnte tas imot med takk :)


Styret setter stor pris på en diskusjon og ønsker tilbakemelding ifra flest mulig her i tråden.
Bilde Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Adventskalender

Legg inn av brittish »

Hei

Som jeg nok flagget i organiseringsdiskusjonene vi hadde så er ikke jeg så veldig for at alt skal organiseres så veldig, derfor:
Jeg er for alternativ 1, dette har vel vært diskutert før, kanskje ikke akkurat denne løsningen, men prinsippet og det ble vel kraftig nedstemt.

Når det gjelder det sosiale er jeg for en kombinasjon av B og C - folk må få gjøre som de vil. Tror også det blir mer variasjon på den måten.
Brukeravatar
Hunnkatten
Kasserer
Kasserer
Innlegg: 129
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 18.41
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Adventskalender

Legg inn av Hunnkatten »

Personlig holder eg ein knapp på alternativ 1, og som brittish ein kombo av B og C. :-)
BildeBilde
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Adventskalender

Legg inn av Oppdagerne »

Det som er problemet er at alternativ 1 og C ikke fungerer sammen. Det lar seg dårlig gjøre å planlegge happenings på nullpunkt når man ikke vet når på døgnet cacher blir publisertt - så fremt man ikke legger boksen i sin egen hage.....
Bilde Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Adventskalender

Legg inn av brittish »

Her er jeg uenig. Det går an å skrive i listingen at det blir servering kl xx hvis cachen er publisert på det tidspunktet. Evt at det blir servering sånn ca 1 time etter publisering. Og blir cachen publisert for sent på kvelden så blir det ingenting. Dette gjør det hele mer uforutsigbart, men gjør ikke det alt bare litt kjekkere?

Alt trenger ikke være planlagt, dette skal jo bare være gøy
Fru Midtun
Bruker
Bruker
Innlegg: 48
Registrert: tor 20.06.2013 kl. 11.46

Re: Adventskalender

Legg inn av Fru Midtun »

Synes at alternativ 1 og B + C er beste løsningen. Da sikrer vi at alle får muligheten for å være med på "gøyen", samtidig som det åpnes for eventer, planlagte eller uplanlagte. Synes det er veldig viktig at adventskalenderen blir for alle, og ikke eksklusivt for medlemmer og brukere av GeoBergen. I tillegg kan jo variasjonene bli spennende når hver enkelt eier bestemmer og organiserer den type event (eller velger å ikke ha et event knyttet opp til utlegg) som vedkommende selv ønsker.
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Adventskalender

Legg inn av olea »

Jeg foretrekker alternativ 1 kombinert med B og C.

Det hadde vært kjekt om et par av de som legger ut adventscacher i helgene, kombinerer adventscachen sin med et event. Jeg har også et lite tips som jeg håper vil fenge i hvert fall én geocacher i Bergensområdet: Legg ut en nattcache (refleksløype, for eksempel). Selv om cachen blir publisert om dagen, er det ikke mulig å finne cachen før til kvelden. Dermed ligger alt til rette for å arrangere «spontanevent» når mørket kommer.

Nå skal ikke alle føle seg presset til å arrangere event. Vi har jo tidligere erfart at FTF-jegerne gjerne venter på hverandre, og har et hyggelig spontanevent uten at cacheeier behøver å lage til noe.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Adventskalender

Legg inn av Hannkatten »

En liten digresjon: Er det riktig å diskutere dette i medlemsforumet? Kanskje vi bør flytte tråden ut til Geocaching-forumet?
Bilde
Fru Midtun
Bruker
Bruker
Innlegg: 48
Registrert: tor 20.06.2013 kl. 11.46

Re: Adventskalender

Legg inn av Fru Midtun »

Hannkatten skrev:En liten digresjon: Er det riktig å diskutere dette i medlemsforumet? Kanskje vi bør flytte tråden ut til Geocaching-forumet?
Synes ikke det er noe i veien for å flytte tråden ut slik at alle kan lese den. God idé!
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Adventskalender

Legg inn av brittish »

en annen digresjon, begynner det ikke bli noe knapp frist for å få organisert dette?
Svar