Adventskalender 2013

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.

Er du interessert i å være utlegger i årets kalender hvis det blir som beskrevet i første innlegg?

Kanskje
0
Ingen stemmer
Kanskje
0
Ingen stemmer
Kanskje
0
Ingen stemmer
Nei
0
Ingen stemmer
Nei
0
Ingen stemmer
Nei
0
Ingen stemmer
Kanskje
0
Ingen stemmer
Kanskje
0
Ingen stemmer
Kanskje
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 0

Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Adventskalender 2013

Legg inn av Hannkatten »

Advent er fortsatt et stykke unna, men tiden flyr som kjent, kanskje vi bør dra i gang diskusjonen rundt den?

Vi (kattene og thomfre) vurderer å lage et eget «adventscache-publiseringssystem​» som fritar kontrollørene for klokkeslettpress, og hvor dette systemet sender noe som tilsvarer en publiseringsmail til dem som er påmeldt systemet. De «offisielle» cachene vil komme dagen etter.

Fint om folk kan si hva de synes om denne ideen gjennom undersøkelsen i denne tråden.
Bilde
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av ArveAnd »

Ettersom eg er ein av dei som aldri har bedt om spesifikt klokkeslett så overraskar det vel ingen at eg ikkje har så veldig sansen for dette. For meg er det litt av geocachingens natur at cachar kan komme til alle tidspunkt, det vere seg midt på natta, på dagtid eller kvelden.

I dei første adventskalendarane kom cachar på slike tidspunkt og det fungerte utmerka, mange ulike nick hadde mulighet til FTF - for dei som bryr seg om slikt. Dei par siste åra har det vist seg at dei fleste ber om publisering rundt kl 18-19 og det er jo fint for dei det passar for - men igjen, det fratar andre muligheten på f.eks FTF.

Fordelen med eit slikt tidspunkt er jo sjølvsagt at ein kan samlast for peparkaker og kaffi osv. Det er jo alltid kjekt! Men det kan også løysast med at det blir servering ved cachen fra kl 19, og få får man berre håpe at cachen har blitt publisert ein gong mellom 8 og 19... Så kan dei som vil ha FTF stikke ut med ein gong, dei som vil ha servering kan møte kl 19 - og dei som vil begge deler kan møte opp 2 ganger.

Og så er det det prinsipielle, ein kalendar som beskrevet betyr funn av geocachar basert på "innside-informasjon" og det har eg ikkje sansen for når det blir satt i system. Unntaket er event, men det blir ein anna diskusjon.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av brittish »

Her er jeg enig med ArveAnd og har ikke noe mer å tilføye til hans argumenter
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av Hannkatten »

Nei, det var en meningsmåling dette, så vi lar den stå en stund til før vi konkluderer.

Men så langt ser det ikke ut til å bli noe av.
Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av Hannkatten »

ArveAnd skrev:Ettersom eg er ein av dei som aldri har bedt om spesifikt klokkeslett så overraskar det vel ingen at eg ikkje har så veldig sansen for dette. For meg er det litt av geocachingens natur at cachar kan komme til alle tidspunkt, det vere seg midt på natta, på dagtid eller kvelden.
I den korte forklaringen som har vært gitt, har det ikke vært nevnt noe om hva deltakerne vil se og ikke, og hvilke andre muligheter vi ser for oss. Spørsmålet gjaldt et alternativt system som sender ut e-post med "publisering", og hvorvidt folk er interessert i å bruke et slikt system.

Reviewerne har i år tatt fra oss muligheten til å be om et klokkeslett. Det er hovedsakelig dette vi søker å gjøre noe med, med dette systemet. At en utlegger skal kunne angi et klokkeslett, hvorpå systemet sørger for at alle deltakere får mail, samtidig, på *omtrent* dette klokkeslettet.

I år må vi regne med at de fleste adventscacher vil bli publisert på dagtid, og det sosiale vi hadde i fjor, vil da forsvinne.
Bilde
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av olea »

I utgangspunktet er jeg positiv, men jeg har noen kommentarer. Både for å være proaktiv i forhold til de negative kommentarene som kan komme, og med tanke på hvordan en slik løsning skal utformes.
  1. Annonsering - Det er viktig at det ikke blir oppfattet slik at noen sitter på innsideinformasjon. Alle som er interessert i tidlig varsling, bør få vite om dette systemet. Det holder ikke å annonsere her på geobergen.no. Anbefaler at opplegget også annonseres på gcinfo og facebook. Her vil vi nok miste folk som ikke er inne på noen geocache-forum, men som likevel er interessert i å få tidlig varsel. Derfor bør de enkelte cachebeskrivelsene inneholde informasjon om at cachen allerede er publisert gjennom andre kanaler, og hvordan man kan melde seg på for å få varsel om de neste adventscachene. De forumløse vil "miste" den tidlige publiseringen for 1. og kanskje 2. desember, men på denne måten bør de ha mulighet til å få med seg de påfølgende publiseringene.
  2. Uhildethet - Det ser ut til at det blir thomfre og Hannkatten som skal drive dette systemet. Så vidt jeg vet er dette pålitelige folk, men jeg kan likevel tenke meg situasjoner der det fremlegges påstander om at de har hatt fordeler ved å ha innsyn i systemet. Dette vil være uheldig, uavhengig av om de faktisk har gjort det de beskyldes for. Hvordan kan vi utforme systemet slik at alle deltakerne kan være uhildet? Hadde det vært mulig å sette hele opplegget bort til en uhildet tredjepart i utlandet? Alternativt at Hannkatten tar ansvar for kalenderen på Haugalandet, mens thomfre tar ansvar for kalenderen i Bergensområdet.
  3. Originalitet - Virkelig nye ideer er veldig sjeldne. Er det noen som har implementert dette allerede?
  4. Innhold - Hvilken informasjon tilbys ved publisering? Kun koordinater, eller full GPX-fil? Det er mulig jeg er litt sær på dette punktet, men jeg synes det vil være synd om adventscachene blir så markant jag etter flest mulig funn at cachebeskrivelsene ikke lenger har noen betydning. Det blir ikke helt det samme å lese cachebeskrivelsen dagen etter at man har funnet cachen. Multi- og mystery-cacher forutsetter at man har cachebeskrivelsen, og vi har da pleid å ha noen av dem i adventskalenderen. Jeg vil foretrekke et system som tilbyr både nettside med full cachebeskrivelse og mulighet til å laste ned GPX-filer.
  5. Skalerbart - Det koster en del arbeid å sette opp et slikt system. Hvis det er slik at systemet allerede har som mål å bli brukt i to distrikter, burde det ikke være særlig merarbeid å sette opp systemet for flere distrikter.
  6. KISS - Keep It Simple, Stupid! - Systemet må være enkelt å bruke.
  7. Betatesting - Anbefaler at systemet testes bredt i god tid før advent. For eksempel i forbindelse med et event.
Det kan være verdt å merke seg at Groundspeak ikke bryr seg om hva folk gjør med cachene før de blir publisert. Dette opplegget vil ikke være i konflikt med retningslinjene fra Groundspeak/geocaching.com.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av ArveAnd »

Hannkatten skrev:
I år må vi regne med at de fleste adventscacher vil bli publisert på dagtid, og det sosiale vi hadde i fjor, vil da forsvinne.
Til dette hadde eg eit forslag som vil fungere utmerka for å møte den sosiale delen, nemleg servering kl 19 - for dei som vil ha det. Det forutset da at cachen er publisert før den tid, men om det er slik du antydar at vi må forvente at dei fleste blir publisert på dagtid så er jo ikkje det noko problem.

Men klart, FTF-jegrane får ikkje servering...men då får ein velge kva som er viktigast: FTF eller servering. Evt begge deler som eg også foreslo.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av Hannkatten »

Olea kommer her med mange gode innspill. Som sagt er ikke detaljene tenkt ut ennå, nettopp fordi vi vet at ideen er kontroversiell og at det skal mye til for at den blir en realitet.

Hva angår uhildethet, så er dette et punkt som helt klart er sentralt, og dersom thomfre og jeg skulle gå videre med dette, må det være med det utgangspunktet at vi ikke deltar selv. Selv om vi skulle administrere hverandres områder, vil systemet av natur være slik at vi vil ha *tilgang* til data om hverandres områder. Den eneste måten å unngå konflikter rundt dette, er å ikke delta selv.

Vår bakgrunn for å starte denne diskusjonen, var et ønske om å oppnå det samme som vi hadde i fjor, som jeg har inntrykk av at de fleste synes var moro. Og det fordrer en viss forutsigbarhet mtp. publiseringstidspunkt, noe vi vet vi ikke får i år.
Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av Hannkatten »

ArveAnd skrev:Til dette hadde eg eit forslag som vil fungere utmerka for å møte den sosiale delen, nemleg servering kl 19 - for dei som vil ha det. Det forutset da at cachen er publisert før den tid, men om det er slik du antydar at vi må forvente at dei fleste blir publisert på dagtid så er jo ikkje det noko problem.
Ja det er en mulig måte å gjøre ting på - og det forutsetter da som du sier, at cachen er publisert innen dette tidspunktet. Jeg vil tro at kontrollørene med sine dagjobber primært kommer til å publisere i to eller tre økter, en om morgenen og en eller to om ettermiddag/kveld. Det vet vi ikke før vi har kommet godt i gang med desember.

En annen løsning er regulære eventer. Alt fra ett (som vi ofte har hatt i løpet av advent) via hver helg til hver eneste dag. Slik kan den sosiale biten ordnes.

For eksempel hver søndag i advent, med tilhørende publisering av "eventcacher" om ønskelig.

Vi får alltids til noe, uansett :)
Bilde
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg: 44
Registrert: søn 04.08.2013 kl. 20.48
Kontakt:

Re: Adventskalender 2013

Legg inn av bjoff »

Jeg ante ikke at dette med klokkeslett var så viktig som det her ser ut for.

Jeg synes litt av sjarmen med publiseringer og den tilhørende FTF-jakten som jeg tidvis prøver å være med på er at dette kan skje grytidlig, midt i arbeidstiden, på kvelden, eller tilogmed på nattestid. Hvem som da ønsker å kaste det de har i armene og løpe for en FTF velger selv om dette er noe de ønsker.

Det sosiale med 'minievent' bortimot hver dag muligens forsvinne om man ikke aner noe om når en cache publiseres, men som andre har nevnt kan dette nok kompenseres ved mange offisielle eventer som man da kan planlegge i god tid å delta på ettersom tid og sted da er kjent for alle i forkant.

Så i bunn og grunn er jeg ganske skeptisk til å fjerne geocaching.com som den offisielle publiseringsplassen for nye cacheoppføringer.
Svar