Page 1 of 2

Organisering - Styre

Posted: Thu 05.09.2013 kl. 1.12
by Hannkatten
Som det fremgår av første innlegg i hovedtråden "Organisering", er minstekravet til foreningen at den har to medlemmer. Det er, slik jeg leser det, ikke noe krav til at foreningen har et styre - årsmøtet er øverste myndighet - men jeg vil tro at det er fornuftig å ha en alminnelig styrestruktur, slik at det er klart definert hvem som har ansvaret for de ulike formalia, som regnskap, registermeldinger osv. Dessuten er det en forutsetning for å bli registrert i Frivillighetsregisteret (grasrotandel).

Jeg foreslår at vi setter sammen et styre slik:

3 styremedlemmer, hvorav 1 styreleder
2 varamedlemmer
1 kasserer

...dette betyr at vi trenger minst 6 medlemmer fra stiftelsen av. Jeg mener vi ikke trenger en særskilt valgkomité i vår skala - det er oppgaver som de to ikke-ledende styremedlemmene kan ta seg av. Styrelederen vil ha ansvar for at formalia blir fulgt - innkalling til årsmøte og forberedelser til det, samt å sende registermeldinger når styresammensetningen endres. Kassereren har ansvar for at inntekter innkreves og at utgifter betales, samt fører og legger frem regnskap for årsmøtet. Ut over dette skal styret sammen drive foreningen slik årsmøtet og vedtektene bestemmer.

Så da er frågan - er det mange nok av oss til å sette sammen et styre? Er det noen som føler seg spesielt kallet til noen av disse styreplassene? Er det noen som er uenige i størrelsen og strukturen jeg har foreslått?

Jeg stiller meg selv til disposisjon for én av styremedlemsplassene.

Re: Organisering - Styre

Posted: Thu 05.09.2013 kl. 9.53
by abra
Jeg er veldig glad for at dette nå ser ut til å ta form, og GC - forslaget ditt til styre/vara etc. ser bra ut.

Om det er behov, kan jeg godt være med som styremedlem.

/Arild

Re: Organisering - Styre

Posted: Thu 05.09.2013 kl. 13.01
by Oppdagerne
Det høres ut som en fornuftig sammensetning...

Jeg kan også stille til et styre, dersom folk ønsker det.

Re: Organisering - Styre

Posted: Thu 05.09.2013 kl. 16.07
by brittish
Hei

Bør det være en som står som webansvarlig som er medlem av styret, siden dette kanskje er den viktigste funksjonen forløpig i foreningen? Kan være en av de to "vanlige" styremedlemmene

Re: Organisering - Styre

Posted: Thu 05.09.2013 kl. 16.35
by Hannkatten
brittish wrote:Hei

Bør det være en som står som webansvarlig som er medlem av styret, siden dette kanskje er den viktigste funksjonen forløpig i foreningen? Kan være en av de to "vanlige" styremedlemmene
Ja, det er naturlig at en i styret kan ta dette, og såfremt og så lenge jeg selv er i styret, ønsker jeg å ha dette ansvaret. Spesielt med tanke på at det er jeg som har gjort det hittil ;)

Når det gjelder *tilgang* og mulighet til å delegere tilgang, mener jeg hele styret bør ha dette.

Re: Organisering - Styre

Posted: Thu 05.09.2013 kl. 20.38
by GorgonVaktmester
Siden vi i Grenlandsmafiaen (eller Geocaching i Grenland som vi formelt heter) er den lokalforeningen som har eksistert lengst har jeg blitt oppfordret til å delta i diskusjonen ved å dele av våre erfaringer.

Som jeg også skrev i tråden om formål skal jeg være forsiktig med å mene så veldig mye om hvordan dere skal gjøre ting, men dette med styresammensetning er litt mer generelt, og er et felt jeg har ganske mye erfaring fra. Jeg kommer derfor til å ha litt mer mening her ;)

Når det gjelder sammensetningen av styrer er det generelt en fordel at styret (utenom varamedlemmene) har et odd antall. Forslaget fra Hannkatten innebærer 4 medlemmer i styret, noe som kan føre til en situasjon med "uavgjort" dersom det er en sak der styret er splittet. (Og JA, det vil skje før eller siden!) For å løse slike situasjoner er det vanlig å gi leder dobbeltstemme, men det er ikke en god ting når styret er så lite som det Hankatten foreslår. Om dere da skal gå for et styre bestående av 3 eller 5 medlemmer vil jeg ikke ha noen mening om.

Så til vervene. Hankatten foreslår leder, kasserer og to styremedlemmer. Jeg vil også anbefale dere å ta med sekretær som navgitt verv. I styrer som ikke har sekretær som eget verv er det en tendens til at det er leder som blir sittende med all jobben som en sekretær normalt gjør. Ledervervet er normalt det mest krevende vervet i et styre, og kommer sekretæroppgavene på toppen blir det et vesentlig mer krevende verv enn de øvrige vervene, noe som kan gjøre det enda vanskeligere å fylle.

Jeg vil derfor anbefale at et styre i en eventuell forening settes sammen slik:
  • Leder
  • Sekretær
  • Kasserer
  • (2, 4 eller 6 styremedlemmer)
  • Varamedlem(mer)
Jeg har satt styremedlemmene i parentes og angitt flere alternative antall fordi jeg ikke vil ta stilling til størrelsen på styret. Når det gjelder varamedlemmer er det ikke noen spesiell anbefaling på antallet ut over det å ha "nok". Husk at dersom noen av ulike årsaker må forlate styret er det varamedlemmene som rykker opp. (Varamedlemmene bør være nummererte slik at det ikke er noen tvil om hvem som rykker opp.)

Re: Organisering - Styre

Posted: Thu 05.09.2013 kl. 21.35
by Hannkatten
Takk til GorgonVaktmester for strålende innspill, og jeg ser helt klart fordelen med både et odde antall medlemmer og en sekretær.

Jeg vil da justere mitt forslag til følgende:

1 Styreleder
1 Sekretær
1 Kasserer
2 styremedlemmer
1 1. varamedlem
1 2. varamedlem

...tilsammen 5 (+2 vara) i styret. Jeg innser dog at det muligens kan være i meste laget - en mulighet da, er å fjerne styremedlemmene, slik at det blir 3 (+2 vara).

Re: Organisering - Styre

Posted: Thu 05.09.2013 kl. 23.09
by Oppdagerne
Hannkatten wrote: ...tilsammen 5 (+2 vara) i styret. Jeg innser dog at det muligens kan være i meste laget - en mulighet da, er å fjerne styremedlemmene, slik at det blir 3 (+2 vara).

Det er bedre med fem i et styre som gjør lite hver, enn tre som gjør mye. Er man fem, så er man plutselig veldig fleksibel ifht arbeidsmengde - og ikke minst dette med at alle må ikke stille opp alltid...

Re: Organisering - Styre

Posted: Mon 09.09.2013 kl. 10.15
by brittish
Hei

Hvor mange som skal sitte i styret må vel komme an på hvor stor organisasjonen er og hva formålet skal være.

HVis formålet er å drifte en nettside så kan jeg ikke skjønne hva en skal trenge mer enn 3 stk i styret. Da tenker jeg
1 styreleder
1 kasserer
1 webansvarlig
Sekretæroppgaven kan da deles mellom styreleder og kasserer da jeg ikke kan se for meg at det skal være mye arbeid. Jeg tipper fortsatt at webansvarløig får mest å gjøre og at dette er en så vesentlig posisjon at den bør sitte i styret

HVis formålet er å gjøre andre ting også, så kan det være fornuftig å være flere medlemmer. Men hvor mange medlemmer ser vi egentlig for oss? Jeg tenker at hvis vi blir mellom 10 og 20 stk så virker det litt i overkant at 25-30% av medlemmene skal sitte i styret.

Re: Organisering - Styre

Posted: Mon 09.09.2013 kl. 18.25
by Pandaklanen
Hvor mange som bør være med i styret avhenger av hva som er formålet. Jeg er enig med Brittish om at det sikkert ikke trengs mer enn 3 dersom det bare skal være drift av web.

Jeg ønsker i midlertid også at gruppen skal være med på å arrangere event og kanskje fellesturer. Hvis vi skal gjøre dette så bør det være mer enn 3 personer å fordele arbeidet på. Om vi f.eks hadde klart å arrangere ett årlig helgeevent ala Frekhaug så er dette noe som krever en del arbeid.

Dersom det er ønskelig så kan jeg sikkert være med i styret som kasserer.