Høstmysteryer?

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Brukeravatar
harpix
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 66
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 0.18

Høstmysteryer?

Legg inn av harpix »

Fikk nettopp en ide til en mystery, tett etterfulgt av idéen - hadde ikke det vært kjekt å innfør en tradisjon med høstmysteryer i høstferien? Ca et halvår etter påskenøttene må vel det passe perfekt? :)

I år er høstferien i uke 40, jeg tenkte vi kunne publisere oppgaver daglig fra og med lørdagen før - altså 4. oktober, og den siste i løpet av helgen etter - alt etter hvor mange som melder sin interresse. Dette betyr at tiden begynner å bli knapp, for å sikre publisering til ønsket tid bør den første oppgaven sendes inn om en drøy uke... Jeg kan antagelig bidra med to :)

Jeg sender umiddelbart mail til cervis for å høre om godkjennerene i det hele tatt er villig til å gjøre dette, om stemningen for dette er til stede!
Anse dette innlegget som signert.
Brukeravatar
harpix
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 66
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 0.18

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av harpix »

Reviewerne er med :)
Anse dette innlegget som signert.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av Hannkatten »

harpix skrev:Fikk nettopp en ide til en mystery, tett etterfulgt av idéen - hadde ikke det vært kjekt å innfør en tradisjon med høstmysteryer i høstferien? Ca et halvår etter påskenøttene må vel det passe perfekt? :)

I år er høstferien i uke 40, jeg tenkte vi kunne publisere oppgaver daglig fra og med lørdagen før - altså 4. oktober, og den siste i løpet av helgen etter - alt etter hvor mange som melder sin interresse. Dette betyr at tiden begynner å bli knapp, for å sikre publisering til ønsket tid bør den første oppgaven sendes inn om en drøy uke... Jeg kan antagelig bidra med to :)

Jeg sender umiddelbart mail til cervis for å høre om godkjennerene i det hele tatt er villig til å gjøre dette, om stemningen for dette er til stede!
Selv om vi liker mysteryer selv - 15 % av cachene våre er mysteryer - så er jeg usikker på om en ny årlig periode med mysteryer er ønskelig. Mysteryer blir funnet av betydlig færre enn andre cacher. Når det gjelder påskemysteryene (som er en tradisjon vi ønsker å opprettholde), så kan det sikkert for noen se ut som om vi som liker mysteryer, lager cacher for hverandre. Og i tillegg så kan det virke som om vanskelighetsgraden på mysteryene er blitt såpass høy nå, at mange velger dem bort uten engang å se nærmere på dem.

Jeg liker tanken på å gjøre et eller annet ut av høstferien, men kanskje vi kan finne på noe annet enn akkurat mysteryer? Hva med for eksempel tradisjonelle bokser med et sammenbindende tema? "Fjorder", "Kaier", "Vassdrag" osv?
Bilde
Brukeravatar
harpix
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 66
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 0.18

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av harpix »

Jeg tror ikke vi får opp interessen for mysteryer ved å publisere færre av dem, men er helt enig i at det publiseres veldig vanskelige oppgaver for tiden. Hva med å fokusere på å bruke anledningen på å lage "lavterskeloppgaver", som f.eks type "japanske puslerier", quizer og slikt? Høstferien er for mange hyttetid, og denne typen oppgaver er da midt i blinken :)
Anse dette innlegget som signert.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av brittish »

I utgangspunktet synes jeg dette er en god ide, spesielt hvis en legger nivået på mysteryer som de fleste kan klare å løse. Jeg skulle gjerne bidratt, har til og med to ideer jeg går og ruger på, men jeg tror rett og slett ikke jeg vil klare å ferdig noe på så kort tid.
Fru Midtun
Bruker
Bruker
Innlegg: 48
Registrert: tor 20.06.2013 kl. 11.46

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av Fru Midtun »

Synes også "høstmysteryer" høres ut som en god ide. Og tror absolutt lettere "mysteryer" kan være en fin introduksjon for nye mystery-løsere og en finfin motivasjon for dem som ikke er helt nye, men heller ikke så veldig avanserte...

Vi e' me'! :D
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av ArveAnd »

Haustferie er eit ukjent begrep, igrunn på høgde med mange av mystery-oppgavene i det siste...

Eg trur at dette kan vere kjekt dersom nivået ikkje blir lagt for høgt, og når eg tenkte på det så kom eg på at eg har sett ein "undervisande" mystery-serie på Austlandet.
Første cache i den serien er denne: http://www.geocaching.com/geocache/GC52 ... l-01-intro

Kanskje noko slikt, altså med litt innføring i mysterier også kan vere med?

Eg veit ikkje om eg får tid og anledning til å klekke ut noko då....
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av brittish »

Tror harpiks har rotet med ukenummeringen. Jeg skal ha høstferie i uke 40 men den ender 3.oktober, når høstferien for skolene begynner, så datoen er korrekt.

Jeg har nå laget en oppgave, som bør være overkommelig for de fleste. Må bare finne et fornuftig gjemmested og få ut selve cachen også. Så jeg kan plutselig bidra med en oppgave hvis dette blir noe av.
Brukeravatar
harpix
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 66
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 0.18

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av harpix »

brittish har selvsagt rett - datoene i mitt første innlegg er riktige, men det er altså uke 41.

Jeg synes AA sitt forslag om denne typen innføring er spennende, men usikker på om vi rekker noe slikt i denne omgang?

Jeg oppfatter det slik at interessen er såpass at vi i alle fall kan få lagt ut noen til høstferien :) Jeg kan ta ansvar for de to første, siden fristen begynner å bli knapp - videre kan følgende liste kopieres videre etterhvert som den fylles ut:

Høstmystery #1 - 4. oktober - harpix
Høstmystery #2 - 5. oktober - harpix
Høstmystery #3 - 6. oktober -
Høstmystery #4 - 7. oktober -
Høstmystery #5 - 8. oktober -
Høstmystery #6 - 9. oktober -
Høstmystery #7 - 10 .oktober -

Dette er en optimistisk liste, som dekker f.o.m lørdag uken før feriestart, t.o.m fredag - så er det selvsagt bare til å fylle på et par til om vi skulle klare det :) Blir det færre er jo ikke det krise...
Anse dette innlegget som signert.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Høstmysteryer?

Legg inn av brittish »

Jeg kan godt ta nr 3 den 6. oktober, siden jeg allerede har laget oppgaven.

Jeg har veldig få ledige dager på å få dette på plass, så litt info om praktikalitetene hadde også vært greit (her stemmer jeg for harpiks som diktator).
Svar