Erfaring med geocaching i Europa?

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
DigitalMaps
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: søn 21.07.2013 kl. 18.52
Sted: Solheimsviken

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av DigitalMaps »

Nå er jeg tilbake i Bergen etter tur til Tongeren i Belgia (med fly), og bilkjøring hjem.

Status for geocacher ble:
Belgia: 8
Nederland: 1
Tyskland: 4
Danmark: 6
Sverige: 7
Norge: 2

I Belgia var det mange micro-cacher uten hint. Fant noen cacher i en trail langs en kanal. De var realativt enkle funn, men mye våte og fullskrevne logger. Mange av cachene i Belgia egnet seg dårlig for bilcaching. Det beste hadde nok vært å bruke sykkel.

På vei hjem prøvde jeg på flere i Nederland, men det ble bare 1 funn. Var vanskelig å komme frem til cachene, så sykkel eller til fots er nok å anbefale mange steder.

Gjennom Tyskland ble reiseruten endret litt på grunn av trafikkulykke (?) på motorveien. Der sto alt helt stille, og folk ruslet rundt mellom bilene. Fikk litt assosiasjoner til Øystein Sundes sang ”Campingvogna” :D . Vi klarte å komme oss ned en avkjørsel fra motorveien og valgt å kjøre litt lenger øst før vi kjørt nordover. Det ble et tilfeldig cachefunn ved en bensinstasjon da jeg sjekket på mobilen hvor nærmeste cache var. Den lå hele 43 meter fra der jeg sto! :o

Vi overnattet i Flensburg, og der fant jeg 3 cacher. Prøvde på noen flere, men det var blitt mørkt og vanskelig å lete.

Så gikk turen gjennom Danmark. Der satset jeg på en del rasteplasscacher. Greie steder å stoppe, og enkle funn. De var også plassert litt vekk fra der folk var, så mugglere var ikke noe problem.

I Sverige ble det noen rasteplasscacher og noen i Mölndal der vi overnattet.

Siste dag kjørte vi fra Mölndal til Bergen, og det ble bare 2 cachestopp. Ett funn i Numedal og ett funn på Haugastøl.

Vi kjørte ca. 2200 km på turen, og jeg fikk cacher i 5 nye land.
Brukeravatar
sveinivar
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 69
Registrert: man 21.10.2013 kl. 20.46
Sted: Bønes

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av sveinivar »

Hei

Jeg har cachet meg gjennom en rekke land i Vest-Europa i sommer og har følgende vellykket erfaring.

Kart
Kart bør dere laste ned på PC eller på micro minnekort om GPS tillater dette før reisen slik at dere har oppdaterte kart for området. Frikart.no har kart for hele Europa (untatt Lichtenstein) på Garmin format. Tyskland og Frankrike har så store kart at kun et av landene kan være på Garminen om gangen. Hele Benelux eller Sveit+Østerrike+Lichtenstein går samtidig inn på min Garmin.

PQ
Jeg lastet ned PQ lang alle ruter jeg skulle kjøre begrenset til 500m utenfor veien. Jeg lastet også ned PQ for all stoppsteder og en PQ begrenset til eksotiske cacher som earth, virtuals, letterboxer, webcam cacher for en 5km radius langs alle løyper vi skulle kjøre. Jeg oppdaterte Garminen med landets PQ samtidig som jeg lastet opp det nye landets kart.

Earth cacher
Jeg så på alle aktuelle earth cacher før jeg dro og løste det jeg kunne vha Wikipedia, Google etc slik at jeg kun stod igjen med det som var stedsspesifikk når jeg ankommer earth cachens GZ. Dette sparte tid og økte kvaliteten på besvarelsene. Jeg la alltid ved bilde selv om det var frivillig.

Logg
Jeg logget i loggbok (skriftlig) alle cachene jeg fant med GC kode rett etter funn med eventuelle kommentarer slik at jeg skulle huske hva jeg hadde funnet når. Dette kan sikkert gjøres digitalt, men i en skramlete bil var det lettest å gjøre dette på papir og rydde om digitalt om kveldene eller da vi kom frem.

Hint og cacheteksten kan delvis forstås om man kan engelsk, noe tyske++ . Vi brukte Google translate da vi virkelig ønsket og trengte det.

Nevnte fremgangsmåte var vellykket for meg i sommer da vi logget 13 land utenom Norge. :)
sveinivar

Bilde
Herr ToiFre
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: lør 08.03.2014 kl. 17.12

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av Herr ToiFre »

DigitalMaps skrev:Nå er jeg tilbake i Bergen etter tur til Tongeren i Belgia (med fly), og bilkjøring hjem.



I Belgia var det mange micro-cacher uten hint. Fant noen cacher i en trail langs en kanal. De var realativt enkle funn, men mye våte og fullskrevne logger. Mange av cachene i Belgia egnet seg dårlig for bilcaching. Det beste hadde nok vært å bruke sykkel.

På vei hjem prøvde jeg på flere i Nederland, men det ble bare 1 funn. Var vanskelig å komme frem til cachene, så sykkel eller til fots er nok å anbefale mange steder.

Høres ut som de cachene jeg skal ta i belgia, jeg skal også ta turen ved kanalen på powertrail, men bare det at jeg skal sykle. Du tok en i Nerderland? Var de i maastrich vanskelig å komme seg til?
Arkipeller
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: fre 02.01.2015 kl. 12.56

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av Arkipeller »

Selv om mobil funker, så anbefaler jeg å lage PQ på GPS. Dette krever forarbeid opp mot kanskje en times tid, men sparer deg for mye internett på kontinentet.
Danske cacher er som regel ikke et problem å lese hintet, men ellers kan jeg anbefale å lære deg et par gloser for ord som: stein, tre og magnetisk (den siste som oftest selvsagt nærmest uansettspråk)
Svar