Organisering - Stiftelsesmøte

Diskusjoner rundt dannelse av forening
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av brittish »

Har nå gått gjennom Hannkatten sitt forslag og prøvd å sammenligne det med forslags dokumentet til Alltinn for å se om det er noe som er utelatt som bør være med.

Det eneste jeg så (og som Hannkatten er klar over siden han nevnte det selv i går ;) ) er at det følgende er et krav for å bli registrert i frivillighetsregisteret, så det kan hende at vi må ha inn noe om geografi i formålet.

Ved registrering i Frivillighetsregisteret og søknad om Grasrotandel må vedtektene inneholde informasjon om hvor virksomheten utøves (kun et begrenset område eller spredt over hele landet).

Fformulering av formålsparagrafen er en av de tingene vi kommer til å diskutere i morgen, men det er greit om folk gjør seg opp noen tanker på forhånd.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av brittish »

Hei

Oppdaterte opplysninger

Møtet holdes Tirsdag 24. september kl 19 i Aibel sine lokaler i Sandsliåsen 46.

Agenda
1. Valg av referent og møteleder
2. Gjennomgang av vedtekter - Gå gjennom en og en vedtekt slik at vi har noen vi kan enes om. Vi tar her utgangspunkt i Hannkattens sitt forslag som er vedlagt denne tråden. Oppfordrer alle til å ha lest gjennom disse før dere kommer.
3. Signering av stiftelsesdokument

En melder seg inn i Geobergen og får stemmerett på møtet ved å betale NOK 50. Ta med kontanter.

4. Valg av styresammensetning (både hvem, funksjoner og antall)
De som har sagt seg villig til å sitte i styret er: hr Abra, Hannkatten, Hr Oppdager, Fru Pandaklanen. Her kan man selvfølgelig melde seg på forhånd og i møtet
5. Hosting - Siden det virker som om Hannkatten og Hr Oppdager har litt forskjellig syn på dette, foreslår jeg at de to lager en oppsummering av alternativene, som inkluderer, økonomi, oppetid, erfaring, kapasitet og andre ting jeg ikke har peiling på.
6. Fatsettelse av kontigent og andre økonomiting
7. Frivillighetsregisteret eller ikke - må være registrert i frivillighetsregisteret for å kunne motta grasrotandel. NOK 250
første år - NOK 135, de neste
8. Eventuelt - gi beskjed i tråden eller ta det opp i møtet

Vel møtt
Pandaklanen
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 77
Registrert: tor 20.06.2013 kl. 17.30

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av Pandaklanen »

Jeg klarer dessverre ikke å være med i morgen.

Jeg har nå fått lest gjennom vedtektene og synes det skal gjøres en liten endring på punkt 2. Eller så synes jeg det var veldig bra.

2. Foreningens formål
Foreningen skal primært eie og sørge for driften av et nettsted for foreningen. Sekundært kan foreningen arbeide for å opprettholde interessen for geocaching gjennom å stå som arrangør av større geocachingtreff eller yte tilskudd til treff som arrangeres av andre.

Her synes jeg at vi bør slette ordet større slik at foreningen også har mulighet til å arranger mindre treff om ønskelig. F.eks. Tisch.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av ArveAnd »

Nokre kommentarer no, kanskje hugsar eg dei til i morgon også...?

1) enig med Panda sin kommentar over.
2) til "årsmøte, generelle bestemmelser":
Her står det "Årsmøtet er vedtaksdyktig med det antallet stemmeberettigede medlemmer som er til stede på møtet. Ingen har mer enn én stemme." Mao så betyr vel dette at fullmakt ikkje er tillatt, eller?
For under neste deltema "Stemmegivning" så står det:
"Stemmegiving kan også foregå via skriftlig fullmakt. Av fullmakten skal det tydelig fremgå hvem som utsteder fullmakten, hvem som innehar den, og den skal være signert av den som utsteder den. "

Så kva meines her? Ingen har meir enn 1 stemme, og samtidig kan man stemme for fullmakt? Då har ein jo meir enn 1 stemme... Det vises jo også til "stemmeberettigede medlemmer som er til stede på møtet" - dei som har gitt fullmakt er jo ikkje tilstades. Så her føler eg behov for litt opprydding.
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg: 44
Registrert: søn 04.08.2013 kl. 20.48
Kontakt:

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av bjoff »

ArveAnd skrev:Så kva meines her? Ingen har meir enn 1 stemme, og samtidig kan man stemme for fullmakt? Då har ein jo meir enn 1 stemme... Det vises jo også til "stemmeberettigede medlemmer som er til stede på møtet" - dei som har gitt fullmakt er jo ikkje tilstades. Så her føler eg behov for litt opprydding.
Det som menes er at ingen medlemmer i seg selv har mer enn en stemme, men at de som ikke er tilstede, men har gitt fullmakt til noen som fysisk er tilstede også skal telle med som stemmeberettiget.

Det er ganske vanlig å se referater som inneholder noe slikt som "Tilstede var 11 aksjonærerer og 12 med fullmakt, til sammen 23 stemmeberettigede."

Så i en slik sammenheng (avstemminger) regnes altså de som har gitt fullmakt til andre som tilstede på møtet.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av Hannkatten »

ArveAnd skrev:Nokre kommentarer no, kanskje hugsar eg dei til i morgon også...?

1) enig med Panda sin kommentar over.
2) til "årsmøte, generelle bestemmelser":
Her står det "Årsmøtet er vedtaksdyktig med det antallet stemmeberettigede medlemmer som er til stede på møtet. Ingen har mer enn én stemme." Mao så betyr vel dette at fullmakt ikkje er tillatt, eller?
For under neste deltema "Stemmegivning" så står det:
"Stemmegiving kan også foregå via skriftlig fullmakt. Av fullmakten skal det tydelig fremgå hvem som utsteder fullmakten, hvem som innehar den, og den skal være signert av den som utsteder den. "

Så kva meines her? Ingen har meir enn 1 stemme, og samtidig kan man stemme for fullmakt? Då har ein jo meir enn 1 stemme... Det vises jo også til "stemmeberettigede medlemmer som er til stede på møtet" - dei som har gitt fullmakt er jo ikkje tilstades. Så her føler eg behov for litt opprydding.
Det er vanskelig å formulere "vanntette" vedtekter. Hensikten er at de som er forhindret fra å stille på årsmøtet, likevel skal kunne beholde sin innflytelse.

Det er bare å legge frem en bedre formulering, enten her eller på møtet.
Bilde
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av ArveAnd »

Før eg kan komme med alternative forslag så trengte eg iallefall klarhet i kva som er meint.

Mhp fullmakt eller ikkje fullmakt så meiner eg den delen gjerne kan vere ein diskusjon på møtet i kveld, og så får vi formulere oss soleklart utfrå det vi blir enige om.

Det finst nemleg moment mot fullmakter også. Som for eksempel at det gjerne kan framkomme gode argumenter i sjølve årsmøtet som ein ikkje hadde tenkt på på forhånd, og dermed kan ein person ha bestemt sin stemme på litt sviktande grunnlag - men dette er ikkje noko spesielt for denne forening - slik er det med all bruk av fullmakt.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av Hannkatten »

ArveAnd skrev:Før eg kan komme med alternative forslag så trengte eg iallefall klarhet i kva som er meint.

Mhp fullmakt eller ikkje fullmakt så meiner eg den delen gjerne kan vere ein diskusjon på møtet i kveld, og så får vi formulere oss soleklart utfrå det vi blir enige om.

Det finst nemleg moment mot fullmakter også. Som for eksempel at det gjerne kan framkomme gode argumenter i sjølve årsmøtet som ein ikkje hadde tenkt på på forhånd, og dermed kan ein person ha bestemt sin stemme på litt sviktande grunnlag - men dette er ikkje noko spesielt for denne forening - slik er det med all bruk av fullmakt.
Ja, vi kommer til å diskutere dette i kveld.

Tror kanskje vi har litt ulikt syn på dette med hva en fullmakt er. Slik jeg ser det, er det ikke en "forhåndsstemme" eller "fjernstemme". Bokmålsordboka definerer ordet som "tillatelse til å handle i en annens sted". Det vil si, at om du gir meg en fullmakt, gir du meg tillatelse til å handle for deg. Altså vil jeg kunne stemme etter mitt syn, både med min egen og din stemme. Hvis jeg stemmer motsatt for deg, opphever jeg jo i praksis min egen stemme - og hvorfor ville jeg da bruke fullmakten din? Noe annet blir det hvis du instruerer meg når du utsteder fullmakten, om at hvis a, så stemmer du x, hvis b eller c, stemmer du y. Da tar du høyde for ting som kan skje.

Vi får se hva diskusjonen bringer - den enkleste muligheten er jo selvsagt å forby fullmakter. Det er heller ikke problemfritt - det er nesten 100 % sikkert at årsmøtets tidspunkt ikke vil passe for alle medlemmer.
Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av Hannkatten »

Da kan vi foreløpig melde at GeoBergen formelt ble stiftet på møtet i kveld.

Vedtekter ble gjennomgått, revidert og vedtatt.
Det ble valgt styre, og følgende ble valgt:

Styreleder: Christian Sangereid
Kasserer: Lisbeth Fondenes
Sekretær: Lars Christian Schreiner

Varamedlem: Arild Bratland

Medlemskap i foreningen ble vedtatt som personlig, altså uten tilknytning til nick. Hvem som helst kan bli medlem, men man får ikke stemmerett i foreningen før man fyller 16 år.

Det ble vedtatt at driften av nettsiden i hvert fall frem til første årsmøte finansieres gjennom kontingent, og kontingenten ble fastsatt til kr. 50. Alle deltakere på stiftelsesmøtet ble meldt inn og avkrevd kontingent.

Fullstendig møtereferat er under utferdigelse, og tilsendes stiftelsesmøtets deltakere når det er klart, til andre på forespørsel.

Vi vil gjøre innmelding for dem som ønsker det, praktisk mulig så snart styret har fått opprettet bankkonto.
Bilde
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Organisering - Stiftelsesmøte

Legg inn av thomfre »

Gratulerer med rykende fersk forening, og lykke til! :D
Svar