Organisering

Diskusjoner rundt dannelse av forening
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Organisering

Legg inn av Hannkatten »

Etter vår lille prat på Tisch i dag, sitter vi igjen med inntrykket av at det er verd å gå videre med opprettelsen av en forening, om ikke annet, så i hvert fall for å sikre driften av et nettsted for bergensområdet.

Organisasjonsformen er gitt på forhånd, det er "Forening". På altinn står bl.a. dette om forening:
altinn skrev:En forening er en selveiende sammenslutning som skal fremme ett eller flere bestemte formål av humanitær, sosial eller lignende art. Foreninger kan være både åpne og lukkede for allmennheten.

Foreningen må ha minst to medlemmer som forener seg om et bestemt formål. Medlemmene deltar i beslutninger som treffes, men er ikke eiere av formuen i foreningen.

Foreningens øverste organ er årsmøtet. Der skal alle medlemmene ha møterett og stemmerett. På dette møtet skal blant annet årsregnskapet legges frem og godkjennes. Det er vanlig at foreninger har et styre og velger styremedlemmer på årsmøtet. For å kunne bli registrert i Frivillighetsregisteret må foreningen ha et styre.
Registrering i Enhetsregisteret koster ingenting.
Registrering i Frivillighetsregisteret koster 250,- + 135 per år etter første år.
Registrering i Frivillighetsregisteret er en forutsetning for en eventuell deltakelse i Grasrotandelordningen.

Videre står følgende om registreringen:
altinn skrev:Hvis du vil registrere en forening, må du dokumentere at den er opprettet og eksisterer. Det gjør du ved å sende inn stiftelsesdokument og vedtekter sammen med Samordnet registermelding eller forenklet registermelding for foreninger.
Og også dette:
altinn skrev:Medlemskapet må gi opphav til rettigheter og plikter internt. Et fellesskap hvor medlemsforholdet ikke gir opphav til rettigheter og plikter, faller utenfor foreningsbegrepet, f.eks. uformelle syklubber, kort- og selskapsklubber. Slike har ikke registreringsrett i Enhetsregisteret.

Ønsker foreningen å registrere vedtektene i Frivillighetsregisteret, må opplysninger om enhetens navn, formål, årsmøte, styre og valg av styre, vedtektsendring og opphør være med i vedtektene.
Hvordan dette påvirker oss, kan vi jo diskutere, men vi leser det slik at man som medlem må oppnå en eller annen fordel. For eksempel kan en rettighet være - så lenge foreningen bare skal drifte nettstedet- å få tilgang til å opprette en egen nettside under domenet. En plikt kan kanskje være å betale en kontingent? Med et litt utvidet formål kan man f.eks. tenke seg at medlemmer skal kunne søke om tilskudd til eventer.

Så jeg kaster ut et forslag til en formålsparagraf, jo før jo heller:

Geobergen skal primært være eier av og sørge for driften av nettstedet geobergen.no med underdomener. Foreningen vil også kunne stå som arrangør av eventer eller yte tilskudd til slike.

....så har vi i det minste et utgangspunkt for en diskusjon.
Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering

Legg inn av brittish »

Hei

Jeg tenker at for at noe skal skje så må vi må konkretisere hva det er vi trenger for å kunne starte denne foreningen. Jeg har denne listen så langt og vi har vel kun svaret på et punkt :cry: :

Navn: Her var det vel enighet om Geobergen
Stiftelsesmøte: Noen må sette tid og sted (spørsmålet er jo som alltid hvem er denne "Noen" ;) )
Økonomi dette diskuteres i en annen tråd og vi bør som et minimum bli enige om hvordan vi får opp startkapital

Vedtekter: Det ligger ferdig forslag på altinn https://www.altinn.no/no/Starte-og-driv ... mentmaler/
Det som må fylles ut er:
§2 Formål: dette diskuteres i en annen tråd som bør ende opp i minst ett eller flere forslag til formålsparagraf som det kan stemmes over på stiftelsesmøte
§4 Medlemmer Hvem kan bli medlem (og kanskje også hvordan)
§7 Tillitsvalgte godtgjørelse Med den økonomien en snakker om her så går vi vel for alternativ 2: at en ikke mottar honorar
§13 Styresammensetning: Vi kan ha flere forslag som det stemmes over på stiftelsesmøte, ut fra diskusjonen i "Styre"-tråden virker det som om 3 eller 5 medlemmer er de to alternativene. Evt så kan det presiseres et minimumsantall på 3, så trenger vi ikke endre vedtektene hvis vi ønsker å endre antallet.

Noen som kommer på noe annet?
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering

Legg inn av brittish »

Hei

Har tatt meg den frihet og fyllt inn i et stilftelsesdokument fra Altinn. Jeg har i hovedsak fyllt inn "Geobergen" der det skulle inn. Jeg har markert i rødt det som jeg har limt inn og som vi må ta stilling til på stiftelsesmøtet. Jeg har lagt inn strikethrough på det jeg tenker skal slettes fra standarddokumentet. Det jeg har markert i gult er ting som står i standarddokumentet men som jeg mener vi må bli enige om.

Jeg tenker at den eneste måten vi kommer videre er å samle troppene. Så jeg foreslår at vi holder stiftelsesmøte tirsdag 24.09 kl 19. Hvis noen har noen gode forslag til hvor vi kan holde det så hadde det vært fint. (vurderte å invitere dere hjem til meg, men siden mine 45 kvm allerede er fyllt med sko og snøkuler så fant jeg ut det kunne bli litt trangt ;) ) Jeg foreslår videre at alle som vil være medlem frem til årsmøtet neste år og ønsker å kunne stemme på stiftelsesmøtet må betale 50 kroner i døren, dette for å sikre en startkapital. . Videre kontigent diskusjoner kan vi ta på møtet

Forslag til Agenda på møtet

1. Valg av referent og møteleder
2. Gjennomgang av vedtekter - Gå gjennom en og en vedtekt slik at vi har noen vi kan enes om.
3. Valg av styresammensetning (både hvem, funksjoner og antall)
De som har sagt seg villig til å sitte i styret er: hr Abra, Hannkatten, Hr Oppdager, Fru Pandaklanen. Her kan man selvfølgelig melde seg på forhånd og i møtet
4. Hosting - Siden det virker som om Hannkatten og Hr Oppdager har litt forskjellig syn på dette, foreslår jeg at de to lager en oppsummering av alternativene, som inkluderer, økonomi, oppetid, erfaring, kapasitet og andre ting jeg ikke har peiling på.
5. Fatsettelse av kontigent og andre økonomiting
6. Eventuelt

Hvis dere har forslag til endringer i vedtektene, agenda eller noe annet så gi en kommentar her evt ta det med på møtet.
Vedlegg
Stiftelsesdokument_forening.doc
(57 kiB) Lastet ned 394 ganger
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering

Legg inn av brittish »

Da har jeg sjekket med min jobb og vi kan ha møtet her. Det er hos Aibel i Sandsliåsen 46.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering

Legg inn av Hannkatten »

Etter diskusjon med medlemmer i Geocaching Haugalandet, har det kommet frem noen momenter som må på bordet før et stiftelsesmøte avholdes.

Enkelte krefter i GCH har sørget for at det foreligger *styrevedtak* om å bruke et underforum på gcinfo.no fremfor på gch.no. Det er det imidlertid ingen som gjør. GCH-nettsidene ligger dermed i praksis brakke.

Med bakgrunn i deres erfaringer, pluss det faktum at diskusjonen her på forumet stort sett har vært holdt i gang av noen få ildsjeler, har jeg og thomfre derfor snakket om en mer regional løsning.

Det innebærer kort fortalt at vi gir opp geobergen og at gch (som allerede er en etablert organisasjon) gjennom erkstraordinært årsmøte endrer navn og nedslagsfelt til noe som omfatter hele vestlandet, likt vestlandscaching. Det forutsetter selvsagt at gchs årsmøte vedtar en slik utvidelse. Vi anser det som sannsynlig at det vil bli vedtatt.

Fordeler med en vestlandsløsning:
- Vi havner tilbake på noe som ligner det vi hadde før, inkludert regionalt forum/chat
- Driftskostnader deles på flere - gch har allerede grasrotmidler som finansierer driften, altså antakelig ingen kontingent nødvendig for å sikre driften av nettstedet

Ulemper:
- Vi abryter en prosess som vi har jobbet en stund med
- Vi får enda en ny nettadresse - men dog er ikke verken geobergen eller gch veldig innarbeidet ennå.
- Årsmøtedeltakere må påregne reising - dog er det naturlig at årsmøtets sted alternerer.

Siden vi nå er en uke unna stiftelsesmøte for geobergen, er det viktig at vi vurderer dette snarest mulig. Kom med innspill - alle tilbakemeldinger er nyttige.

Og jeg beklager overfor brittish at dette innspillet kommer så sent - men ideen er ganske fersk, og jeg følte den måtte på bordet med en gang.
Bilde
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Organisering

Legg inn av ArveAnd »

Eg støttar Hannkattens siste forslag fullt og heilt! Eg var på nippe til å sei det tidlig i diskusjonen, at det var fellesskapet på Vestlandet (eller iallefall delar av det) som vi hadde på VC og snakkis eg savna.
Men eg ville ikkje trekke inn noko slikt i debatten...

Så ja til regionalforening/forum/chat etc.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering

Legg inn av brittish »

Hannkatten skrev:

Ulemper:
- Vi abryter en prosess som vi har jobbet en stund med
- Vi får enda en ny nettadresse - men dog er ikke verken geobergen eller gch veldig innarbeidet ennå.
- Årsmøtedeltakere må påregne reising - dog er det naturlig at årsmøtets sted alternerer.
Uten å ha gjort meg opp en mening om dette så har jeg allikevel noen tanker:
Ulempene som Hannkatten nevner er jo egentlig ingen problem spesielt ikke de to første. Men den største ulempen slik jeg ser det er om en slik organisering gir en god nok lokal tilknytning. De som har vært med lenge vil nok si det siden de har erfaring far de tidlige dagene når det var få aktive cachere der ute og for å få noen å snakke med i det hele tatt så måtte men nok se litt lenger enn til Bergen. Dette har jo også knyttet bånd mellom de to miljøene som er positivt. Men spørsmålet er om det er et behov i dag da begge miljøene er større. Vil nye føle seg hjemme i en slik organisering?

Som sagt jeg vet ikke svaret, og har ikke konkludert for meg selv.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Organisering

Legg inn av Oppdagerne »

brittish skrev:
Hannkatten skrev: Men den største ulempen slik jeg ser det er om en slik organisering gir en god nok lokal tilknytning. De som har vært med lenge vil nok si det siden de har erfaring far de tidlige dagene når det var få aktive cachere der ute og for å få noen å snakke med i det hele tatt så måtte men nok se litt lenger enn til Bergen. Dette har jo også knyttet bånd mellom de to miljøene som er positivt. Men spørsmålet er om det er et behov i dag da begge miljøene er større. Vil nye føle seg hjemme i en slik organisering?
Dette var nok den uroen som slo meg også. Vi synes at en lokal forening sannsynligvis er det som vil skape et best lokalt miljø. Vestlandet er stort, og hvis det skal bli sånn at halvparten av de som deltar på forumet er folk man bare kjenner igjen av nick - så synes jeg det blir veldig synd. Å legge opp til en stor forening med fellesarrangementer hvor det da innebefatter reising frem og tilbake for å delta, vil dette fort bli en stor utgiftspost for mange. For de som er flere enn en eller to, eller er avhengig av offentlig kommunikasjon vil dette være et stort hinder for deltakelse.

Skal man skape lokalt engasjement med tette gode bånd - så bør dette skje lokalt og ikke regionalt. For nye medlemmer vil det være lettere og mindre skummelt å komme inn i en godt forankret lokal organisasjon enn en stor.


Å se hvordan tisch'ene har vokst bare det siste året - hvorpå stadig nye ansikter dukker opp så og si hver eneste gang, så synes jeg det er mye å ofre.
Vi har startet en prosess som har kommet godt i gang - i en retning som de fleste var enige om på møtet.

Vi er helt for et samarbeid, men ikke nødvendigvis en stor fellesorganisasjon spredd ut over to store fylker..

Husk at det er mulig å samarbeide uten å måtte være EN organisasjon...
Bilde Bilde
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Organisering

Legg inn av thomfre »

Oppdagerne skrev:Dette var nok den uroen som slo meg også. Vi synes at en lokal forening sannsynligvis er det som vil skape et best lokalt miljø. Vestlandet er stort, og hvis det skal bli sånn at halvparten av de som deltar på forumet er folk man bare kjenner igjen av nick - så synes jeg det blir veldig synd. Å legge opp til en stor forening med fellesarrangementer hvor det da innebefatter reising frem og tilbake for å delta, vil dette fort bli en stor utgiftspost for mange. For de som er flere enn en eller to, eller er avhengig av offentlig kommunikasjon vil dette være et stort hinder for deltakelse.

....

Å se hvordan tisch'ene har vokst bare det siste året - hvorpå stadig nye ansikter dukker opp så og si hver eneste gang, så synes jeg det er mye å ofre.
Jeg skal ikke blande meg opp i hva dere mener, men jeg vil prøve å rette litt opp i noe jeg tror er et feilinntrykk.

Det er ingen som har sagt at det kun skal arrangeres store regionale arrangementer, som krever masse reising. Det er kun årsmøtene som er nevnt.
Tisch, Sildabord, Pizzaevent osv er det selvfølgelig ingen som skal stoppe!
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering

Legg inn av Hannkatten »

Oppdagerne skrev:Dette var nok den uroen som slo meg også. Vi synes at en lokal forening sannsynligvis er det som vil skape et best lokalt miljø. Vestlandet er stort, og hvis det skal bli sånn at halvparten av de som deltar på forumet er folk man bare kjenner igjen av nick - så synes jeg det blir veldig synd. Å legge opp til en stor forening med fellesarrangementer hvor det da innebefatter reising frem og tilbake for å delta, vil dette fort bli en stor utgiftspost for mange. For de som er flere enn en eller to, eller er avhengig av offentlig kommunikasjon vil dette være et stort hinder for deltakelse.
Selv om det har vært nevnt som et moment i diskusjonen tidligere, er det på ingen måte bestemt at en eventuell forening skal eie eventer. Det vil uansett måtte være enkeltpersoner som tar initiativ til og arrangerer eventer, og jeg tror kanskje det ville være uheldig om det skulle bli slik at man forventer at foreningen skal "ta seg av" alle eventer, og også at enkelte kanskje vil vegre seg for å arrangere event, hvis det eksisterer en oppfatning av at "det er foreningens oppgave".

I den grad en eventuell forening skal ha befatning med eventer, vil det være mest logisk at det gjelder store eventer, f.eks. a la Frekhaug, hvor det er tryggere for dem vi kjøper tjenester av, å forholde seg til en forening heller enn én enkeltperson. En annen mulighet, som var den jeg hadde i bakhodet da jeg formulerte mitt forslag til formålsparagraf, er at foreningen - selvsagt avhengig av foreningens økonomi - kan yte tilskudd til eventer. Kanskje det koster noen kroner å leie et eventsted (hos BOF, f.eks.), eller kanskje arrangør har lyst til å servere en kake som koster litt ekstra, eller kanskje noen småting til å pynte. Slike ting.

Reisevirksomheten jeg nevnte, blir bare for årsmøtedeltakere, og som nevnt er det mulig å ha en rotasjon på det. Og det trenger heller ikke bli noen reiser om man ikke vil eller kan - vi kan for eksempel legge til rette for at saker på årsmøtet kan stemmes over virtuelt, eller via fullmakt. Det finnes ingen utfordringer, bare løsninger ;)
Oppdagerne skrev:Skal man skape lokalt engasjement med tette gode bånd - så bør dette skje lokalt og ikke regionalt. For nye medlemmer vil det være lettere og mindre skummelt å komme inn i en godt forankret lokal organisasjon enn en stor.
Dette er en vanskelig balansegang. Miljøet vårt er ikke stort - og vi kan ikke måle i antall nick som har vært innom eventer eller logget funn - vi må nesten se på de som utgjør miljøet over tid. Og da er vi ikke så fryktelig mange.

Og selv om vi skulle gå inn for en regional løsning, betyr ikke det at løsningen ikke også kan omfatte mer lokale aktiviteter. Vestlandscaching dekket hele vestlandet, men både Bergen og Haugalandet var aktive der.

I tillegg går dette på hva foreningens oppgaver skal være. Hvis foreningen skal skape engasjement, forutsetter det at noen ildsjeler tar initiativer til ulike engasjerende aktiviteter. Det er ingenting i veien for at én forening kan bestå av ildsjeler fra flere ulike geografiske områder.

En ting er visjoner - det er bra å ha - men jeg tror vi trenger en sunn dose realisme også.
Oppdagerne skrev:Å se hvordan tisch'ene har vokst bare det siste året - hvorpå stadig nye ansikter dukker opp så og si hver eneste gang, så synes jeg det er mye å ofre.
Vi har startet en prosess som har kommet godt i gang - i en retning som de fleste var enige om på møtet.

Vi er helt for et samarbeid, men ikke nødvendigvis en stor fellesorganisasjon spredd ut over to store fylker..

Husk at det er mulig å samarbeide uten å måtte være EN organisasjon...
Ja, Ka e' Tisch har hatt en fin utvikling, med jevnt deltakelsesnivå. Noen få deltar på alle, mens det er mange nye som "prøver seg" av og til. Dette har vi tenkt å fortsette med, og jeg kan ikke skjønne at en eventuell organisatorisk tilknytning vil ha noe som helst å si for deltakelsen. I tillegg så er det ikke snakk om to store fylker, men en hel landsdel.

I bunn og grunn så dreier dette siste utspillet mitt seg ikke om annet enn at vi går tilbake til slik det var med Vestlandscaching, men med to viktige forskjeller: en forening som eier og drifter nettsiden, og muligheten for flere til å bidra til og administrere nettsidene. Trenger vi en forening på hver side av Bømlafjorden, som det meste av tiden gjør akkurat det samme? Og betaler hver for seg for akkurat de samme tjenestene?

Et annet moment er at vi ikke ønsker å havne i den situasjonen de har kommet i på Haugalandet, hvor nettsidene nesten ikke brukes.

I tillegg vil jeg nevne at det er mange i både Bergensområdet og på Haugalandet som ønsker en regional løsning.

Antallet personer som så langt har gitt til kjenne sitt syn i disse diskusjonene, er dessverre altfor lavt til at vi kan rettferdiggjøre noen konklusjon i verken den ene eller andre retningen - 67 % ja mot 33 % nei ser klart nok ut, men 2 mot 1 stemme gjør det ikke. Så kom igjen folkens, stem!
Bilde
Svar