Advent 2014

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Advent 2014

Legg inn av Hannkatten »

Tiden flyr, og om under 50 dager skriver vi desember.

Så lenge vi har drevet med geocaching, har det alltid vært en eller annen form for adventskalender på vestlandet og/eller i bergensområdet.

Måten det har blitt gjennomført på, har variert - fra en vestlandskalender som dekker fire fylker, via samordnede vestlandskalendere med "luker" i flere områder hver dag, til lokale kalendere som i de siste to årene.

Adventskalenderne har de siste to årene imidlertid ikke bare gitt positive opplevelser - både uoverensstemmelser med kontrollørene og geocachere imellom har satt sitt preg på ting. I vårt nabofylke i sør har ting tilspisset seg i slik grad at de ikke lenger ønsker å ha adventscacher. Vi håper og tror at det fortsatt er stemning for en adventskalender i Bergen.

Så det første vi bør fastslå, er da: Skal vi ha en adventskalender i 2014?
Det neste bør så bli: Hvilket format skal den ha? Hver dag? Hver lørdag og søndag? Adventseventer hver søndag med tilhørende "cacheslipp" a la Grenlandsmafiaens "krans"?

La oss diskutere oss frem til noe, i tide til ti dager før desember. Det er bare en drøy måned til.

Og for ordens skyld: GeoBergen skal ikke ha noen form for "eierskap" til en eventuell adventskalender. Vi hjelper gjerne til med cacheoppføringer, kontakt med kontrollører og koordinering av kalenderen, men cachene må som alltid før fortsatt eies av de enkelte geocachere :)
Bilde
kro8
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 65
Registrert: ons 30.10.2013 kl. 22.36

Re: Advent 2014

Legg inn av kro8 »

Vi ønsker 6. Desember :-) tenker cache(r) og event.
Bilde
Bilde
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: Advent 2014

Legg inn av abra »

Det må vel bli adventskalender i år også.

Vi håper på 1. desember som vanlig. :)

Har tenkt på et lite event på mandagskvelden, men ikke helt bestemt oss. Så vi får se.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Advent 2014

Legg inn av ArveAnd »

Eg har alltid synst det har vore kjekt med adventskalendar, og etter min meining har det vorte ein fin tradisjon. Eg har høyrt nokre motforestillingar mot "opplegget" tidlegare år, og det hadde vore fint om vi kunne få ein open diskusjon omkring dette - alle sine meiningar er viktige her!

Kalendarformen eg ser for meg er som tidlegare, med ein cache om dagen! Dette har gitt mykje moro og sosialt i førjulstida. Det eg er meir usikker på er evt konkurranse tilknyta kalendaren. Mange av oss har sett stor pris på den, men samtidig er den kanskje også ein ekskluderande faktor for dei som kjem bak frå start av eller ikkje har tid/anledning kvar dag?

Som enkelte kjenner til så har eg viktigare ting på kalendaren i desember... så eg melder meg ikkje for cache-utlegg (enda).
ToiniFTW
Varamedlem
Varamedlem
Innlegg: 185
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 10.10

Re: Advent 2014

Legg inn av ToiniFTW »

Jeg synes det er viktig å ha en form for kjekk aktivitet i den ellers travle førjulstiden! :) Første året vi deltok i var året vi begynte, 2012. Da var vi fast bestemt på å klare ALLE boksene innenfor tidsrommet for å få alle de "obligatoriske" poengene. Og det gjorde vi. Koste hva det koste ville. Konstantin, 3 mnd gammel ble med på mye merkelig. Bompengeavgiften ble i tillegg 4!-doblet den måneden...

Året etter hadde vi en 1-åring i hus og det ble lite tid til å jage etter bokser i tide og utide og vi rykket stadig lengre ned på konkurranselisten. Vi kunne jo ikke slå de "proffe" uansett.. Tror ikke vi tok mer enn 3-4 stykker og ble et nederlag for oss. I år har jeg fått ny jobb med "ugunstige" arbeidstider for å kunne forsørge årets julegaver. Dette vil prege hverdagen stort i forhold til å ta bokser hver dag, da Fredrik og Konstantin sin kveld slutter klokken 19.

Jeg vil foreslå å ha bokser hver dag, men droppe konkurransen. For de mest ivrige er en FTF god nok gevinst i segselv. For de mest sosiale, er et eller to event iløpet av desember helt supert i tillegg. Vil heller fremme interessen for at nykommere og nybegynnere skal trekkes frem fra det skjulte enn å (misforstå meg rett), bli skremt bort av de mest ivrige på konkurransefronten.

Gjør jeg megselv forståelig her? :)
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Advent 2014

Legg inn av Hannkatten »

For ordens skyld vil jeg nevne at "GadgetCats' adventskalenderkonkurranse", som vi hadde i 12 og 13, ikke vil bli arrangert flere ganger.

Det kan hende vi finner på noen sprell likevel, men det vil i så fall være urelatert til adventscachene.

Ellers synes jeg det er en god idé med adventseventer de fire søndagene. Vi kan gjerne diskutere om vi skal gå videre med det, og i så fall hvor de skal være og hvem som skal stå for dem (f.eks. foreningen eller enkeltpersoner). Jeg ser for meg at det kan være naturlig å plassere dem i de fire himmelretningene sett fra byens sentrum, altså ca. Eidsvåg/Åsane i nord, Indre Arna i øst, Fana/Ytrebygda i sør og Laksevåg/Fyllingen/Loddefjord i vest.
Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Advent 2014

Legg inn av brittish »

Hei

jeg ønsker bokser hver dag hvis mulig. Jeg likte opplegget til reviewerne I fjor der vi kunne be om en dag men ikke tidspunkt, da ble det mer forutsigbart og ikke minst så kunne jeg ofte allerede på jobben planlegge om jeg fikk sjansen til å dra innom boksen på vei hjem eller ikke. Jeg har syntest det var gøy med konkurransen selv om jeg har visst hvert år at jeg ikke har kunnet ta alle cachene. Det har vært en god snakkis.

Når det komemr til event så ønsker jeg egentlig det samme opplegget som fra tidligere år, de som ønsker å holde event velger en dag det passer for dem å holde event. PÅ den måten kan en få større variasjon i tidspunkt og type. Det blir sikkert mange spontanevent uansett så å sette opp et fast antall ser ikke jeg behovet for, men så er jeg generelt ikke for veldig mye organisering men heller la ting være opp til den enkelte.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Advent 2014

Legg inn av Hannkatten »

For å ta det siste argumentet ditt og sette det litt på spissen: Hvis ingen tar initiativ til og samordner det, blir det heller ingen adventskalender. Så en viss grad av organisering må til.

Når det gjelder publiseringstidspunkt, så vil det sannsynligvis bli som i fjor, altså helt uforutsigbart, noe som etter mitt syn medfører færre spontaneventer, ettersom vi kan forvente at mange publiseringer kommer i arbeidstiden. Det at det ikke blir noen konkurranse rundt kalenderen, vil sannsynligvis også ha en innvirkning. Derav min tanke om eventer, slik at de sosiale sjelene blant oss likevel kan få utløp for den slags trang.

Slike eventer kan enten være en del av kalenderen, eller et tillegg til den. Og i advent er det søndagene som er sentrale, derfor foreslo jeg søndagseventer.

Men alt står og faller på deltakerne, både hva angår daglige cacher og ukentlige eventer. Uten utleggere/eventholdere blir det jo ingen kalender...

Og før flere begynner å reservere datoer vil jeg gjerne at flest mulig skal få uttale seg om hvordan de ønsker det skal bli i år. Det er bare å hive seg på i diskusjonen her!
Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Advent 2014

Legg inn av brittish »

Selvfølgelig må det være en viss grad av organisering, mitt syn er bare at jeg ser ikke behov for å sette 2regler" for når og hvor man skal ha eventer. Og en del av Geobergens nedslagsfelt er utenfor Bergen så å skulle "diktere" hvor vi skal ha dem gjør kanskje sitt til at noen ikke vil ha event.

Erfaring fra i fjor tilsier vel at det var mer enn nok spontaneventer. Selvfølgelig hadde konkurransen noe å si. Konkurransen gjorde nok sitt til at CO stilte med servering men samtidig så man at det ble spontan eventer felles tidspunkt for utflukt o.l. når FTF allerede var tatt eller når man visste at CO ikke kom med servering (ref f.eks min cache). FTF jegerne vil jo være på alerten uansett.

Om det blir cacher hver dag avhnger som Hannkatten sier av at folk ønsker å legge ut cacher. Om det blir en tom dag så spiller vel ikke det en rolle, men jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gå fra daglige cacher til helgecacher (selvfølgelig forutsatt at nok folk melder seg)
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Advent 2014

Legg inn av Hannkatten »

Så vi skal ha regler ("en hver dag") for bokser, men ikke eventer? Er det generelt for mange eventer, at vi ikke bør ha noen i advent? Begge de to som har "reservert" dato allerede, har nevnt event.

Hvis flere har oppfattet meg dithen at jeg har tenkt å gå inn for helgecacher i stedet for cacher hver dag, ber jeg om at dere leser innleggene mine på nytt. Jeg har kastet ut noen forslag, ett av dem går på eventer på søndagene.

Jeg vil gjerne også ha mange flere med i diskusjonen her [:)]
Bilde
Svar