Organisering - Formål

Diskusjoner rundt dannelse av forening
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Organisering - Formål

Legg inn av Hannkatten »

Kanskje det er greiest å ta diskusjonen om foreningens formål i en egen tråd.

Så langt ser det ut til å være konsensus om at foreningen i hvert fall skal eie og drifte nettstedet.

Jeg kunne imidlertid tenke meg at den har et litt mer ambisiøst formål enn bare det. GiNo (Geocaching i Norge, den nasjonale foreningen som eier gcinfo.no) har en formålsparagraf som lyder:
GiNos vedtekter skrev:§ 1 Formål


GiNo skal være en interesseorganisasjon for geocachinginteresserte i Norge og skal arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett.
Denne formuleringen, med "interesseorganisasjon", har det vært mye diskusjon rundt, ettersom den kanskje favner litt for vidt. På den tiden da diverse myndigheter ble kontaktet av reviewerne, og utplassering av cacher ble begrenset en del, var det mange som ønsket at GiNo skulle ha en aktiv rolle overfor myndighetene. Det fantes det ikke vilje til i styret.

Så hva mener dere at foreningen skal gjøre? Og hva bør den ikke gjøre? Foreløpig trenger vi ikke legge så mye vekt på formuleringen av formålsparagrafen vår. Vi er ute etter å fastslå hva vi vil med foreningen :)
Bilde
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Organisering - Formål

Legg inn av Oppdagerne »

Har laget et forslag hvor man får med mye av det som kom frem i går ifht hva folk ønsket det skulle være

GeoBergen er en åpen forening for personer med interesse for geocaching i Bergen og omegn. Organisasjonen skal jobbe for å fremme interessen for lokal geocaching gjennom drift og utvikling av nettside, arrangere treff og annet som skaper aktivitet og engasjement i målområdet
Sist redigert av Oppdagerne den tor 05.09.2013 kl. 16.40, redigert 1 gang totalt.
Bilde Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering - Formål

Legg inn av brittish »

Siden hannkatten ikke kopierte sitt forslag inn her så gjør jeg det, slik at vi får det samlet i denne tråden

Geobergen skal primært være eier av og sørge for driften av nettstedet geobergen.no med underdomener. Foreningen vil også kunne stå som arrangør av eventer eller yte tilskudd til slike.

Oppdagerne sitt forslag beveger seg inn i dette litt hårete feltet "interesseorganisasjon" som jeg synes vi bør unngå etter erfaring fra GiNo sin diskusjon. Men jeg liker det å inkludere noe om at den skal være åpen. Usikker på om foreningen skal ha som mål å skape engasjement, men her er vi tilbake til hva en ønsker at foreningen faktisk skal gjøre.

Hannkatten sitt forslag er mye enklere og kanskje det er lurt i en oppstartsfase, slik at en ikke gaper over for mye. Men er litt usikker på om den skal inkludere domenenavnet.

Men kanskje i stedet for å diskutere formulering av formålsparagraf så bør vi først bli enige om hva vi ønsker at foreningen skal gjøre:

Jeg for min del er ikke et stort fan av at alt skal organiseres - så i utgangspunktet synes kanskje jeg at det holder at den skal drifte nettstedet. Men andre har kanskje andre visjoner?
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Bruker
Bruker
Innlegg: 31
Registrert: lør 22.06.2013 kl. 23.31
Sted: SKIEN
Kontakt:

Re: Organisering - Formål

Legg inn av GorgonVaktmester »

Siden vi i Grenlandsmafiaen (eller Geocaching i Grenland som vi formelt heter) er den lokalforeningen som har eksistert lengst har jeg blitt oppfordret til å delta i diskusjonen ved å dele av våre erfaringer.

Når det gjelder hva dere skal ha som formål, skal jeg ikke mene så mye om det. Det må bli opp til dere selv, men jeg har lyst til å vise dere hva som står i §1 i våre vedtekter:
§1 Navn, formål og tilknytning

§ 1-1 Organisasjonens navn
Interesseorganisasjonens navn er: Geocaching i Grenland og ble stiftet
17. august 2009.

§ 1-2 Organisasjonens formål
Geocaching i Grenland skal være en interesseorganisasjon for Geocachere i Telemark og skal arbeide for å fremme interessen for geocaching, og få folk ut på tur. Dette gjøres ved å skape et miljø og aktiviteter for geocachere i Telemark.

§ 1-3 Organisatorisk tilknytning
Geocaching i Grenland er en frittstående interesseorganisasjon.
Som dere ser har vi definert oss selv som en interesseorganisasjon. Men vi har samtidig sagt hva vi skal jobbe for, og hvordan vi skal gjøre det. Dette tar til en viss grad brodden av tolkningsmulighetene omkring dette med interesseorganisasjon.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering - Formål

Legg inn av brittish »

Hei

Jeg synes at folk må komme på banen her. Hva er det dere ønsker at denne foreningen skal drive med. Jeg tenker at dette er det vesentlige å avgjøre. For det vil påvirke det som diskuteres i de andre trådene som økonomi og organisering.

Jeg mener som sagt tidligere at foreningen skal drifte nettsiden, jeg ser ikke et behov for at den skal drive med andre ting som f.eks Grenlandsmafiaen driver med.

HVis noen ønsker en type organisasjon som driver med andre ting så oppfordrer jeg dere til å komme med det, eventuelt så kan dere jo også si om dere ønsker det samme som meg ;)
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering - Formål

Legg inn av Hannkatten »

Ja, slik som aktiviteten er nå, ser det ikke ut til å bli noen forening i det hele tatt.

Men det er tross alt under en uke siden vi startet diskusjonen, så vi bør vel la det gå noe mer tid.

Jeg etterlyser litt mer engasjement rundt dette ;)
Bilde
Pandaklanen
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 77
Registrert: tor 20.06.2013 kl. 17.30

Re: Organisering - Formål

Legg inn av Pandaklanen »

Jeg vil gjerne at formålet skal være mer enn bare drift at nettstedet.

Hvis vi skal organisere oss så synes jeg vi også skal se på muligheten for at styret også jobber med eventer og felles utflukter. Ka e Tisch er et typisk event som bør tas via forreningen.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Organisering - Formål

Legg inn av ArveAnd »

Eg har ikkje klart å kaste meg inn i denne diskusjonen før no pga hektiske dagar den siste veka.

Men no til saken!

Eg vil gjerne at ein eventuell forening er noko meir enn berre ein nettstad, og drift av denne. Men når det er sagt så meinar eg at pr nå er det nettopp drift av ein slik nettstad som er det viktigaste. Så er det litt avhengig av oppslutningen kor mykje meir ein kan gape over etter mitt syn.

Kanskje litt passivt, men altså eit formål ala "drifte nettstad og på sikt bidra til geocachingaktiviteter"

Dette "på sikt" er da typisk politikarsnakk, og det passar jo bra i dag, og betyr at det er interessen og aktiviteten som vil styre dette etterkvart.
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg: 44
Registrert: søn 04.08.2013 kl. 20.48
Kontakt:

Re: Organisering - Formål

Legg inn av bjoff »

Har akkurat kommet meg hjem etter en en langhelg i Praha, så jeg har enda ikke lest alle disse trådene om dette emnet, men velger likevel å begynne her.

Ser at det er mange som ønsker at denne foreningen skal ha endel flere funksjoner utover det å drive nettstedet, og det er jeg tildels enig i. Men jeg tror det kan være lurt å fokusere på det ene behovet som finnes i dag, og få opp et fundament for dette ene formålet som heller i fremtiden kan utvides eller endres heller enn at vi umiddelbart skal definere et veldig bredt formål som fort kan bli så omfattende at man kanskje aldri kommer i gang med noe som helst.

Så jeg tror det kan være lurt å i første gang få i gang en organisasjon som kun skal gjøre en eneste ting, og det er å drifte og eie et nettsted, og heller utvide formålsparagraf og funksjon når dette første steget er på plass.
Fru Midtun
Bruker
Bruker
Innlegg: 48
Registrert: tor 20.06.2013 kl. 11.46

Re: Organisering - Formål

Legg inn av Fru Midtun »

Da har vi kastet oss inn i diskusjonen også: Jeg (Henriette) mener at dersom vi skal gå til det skrittet å lage en organisasjon, bør den inneholde mer enn å drifte en nettside. Det betyr ikke at nettsiden ikke er viktig, og kanskje den viktigste årsaken til at organiseringsspørsmålet kom opp. I en formålsparagraf kan vi ha både punkt om nettside og drift av denne, og også at organisasjonen skal bidra til å fremme interessen for geocaching ved blant annet å arrangere fellesturer og eventer. Det vil uansett avhenge av oppslutningen og engasjementet til medlemmene hvor mye vi gjør utav det. Jeg er enig i tidligere utsagn om at Tisch er typiske eventer som kan arrangeres av foreningen
Svar