Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Brukeravatar
sveinivar
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 69
Registrert: man 21.10.2013 kl. 20.46
Sted: Bønes

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av sveinivar »

Heisann - 50 åringen er meg :oops:

Jeg lette etter ?Blink og var kun m fra GZ (ref innsikt fra Fantene) da politiet stoppet og anmodet (på en bestemt måte) om å kjøre meg meg av broen til bilen min.
De var enig i at dette ikke var ulovlig, men de hadde fått så mange bekymringsmeldinger på tlf at de ønsket ikke folk på broen. Antar de frykter jumpere.
De hadde hørt om geocaching og ba meg si i fra at Sotrarbroen ikke er egnet sted for en cache.

Jeg hadde på meg orange offshore jakke med masse reflekser og hodelykt så jeg var godt opplyst og merket.

En meget pinlig opplevelse :oops: ; samtidig litt bekymringverdig da de i praksis forbyr opphold på broen.

Alt i alt, ikke den mest vellykkede cacheturen. Konen var heller ikke helt fornøyd med dette. ;)

Jeg mangler fortsatt noen få Mysterier for å nå Typisk Bergen challenge 3 så jeg får forsøke meg på noen andre.

PS - hva er kotymen vedr dette; kan jeg logge denne. Jeg hadde på tidspunktet ikke funnet cachen, men funnet ut hvor den er. Samtidig er vi alle evig forbudt å logge den fysisk ?

sveinivar
sveinivar

Bilde
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av ArveAnd »

Det var nok ein spesiell opplevelse ja, ikkje så kjekt vil eg tru!

Mhp logging så er det vel mest naturleg å logge ein "notis" eller ein DNF på cachen. Logg-teksten har du i grunn lagt inn her allerede!
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av thomfre »

Fanten skrev:Det beste er å være flere i slike situasjoner. Da er det ingen som reagerer.
Jeg kan skrive under på at det ikke hjelper å være flere :lol:
Se bare hva som skjedde når vi var fire som forsøkte å finne en cache ved Askøybrua: http://coord.info/GLA8AD46

(forøvrig så er det nok den hendelsen de refererte til når de sa noe lignende hadde skjedd ved Askøybrua...)
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Oppdagerne »

Kanskje brocahcer også blie forbudt nå? Hva med Osterøybroa da? Den cachen stiller jo veldig i samme klasse som de to overnevnte
Bilde Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Hannkatten »

Broer har vært off limits for cacheutplassering helt siden kontrollørene hadde kontakt med jernbaneverket og vegmyndighetene. Allerede utplasserte cacher på slike steder bør kunne få fortsette å være der, i hvert fall der det er fysisk atskilte fortau.
Bilde
Reven
Bruker
Bruker
Innlegg: 23
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.41

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Reven »

No stod det vel i ein av avisnotisane noko om at politiet hadde ytra at dei ikkje ville ha cachar nært ved offentlege vegar generelt. Eg vonar det ikkje vert haldninga frå politiet framover. Det er forresten mange andre stader enn berre langs vegar at folk som virrar rundt med lommelykt i mørkret kan sjå mistenkjelege ut...
Trond
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: fre 21.03.2014 kl. 2.01

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Trond »

sveinivar gjorde da ikke noe gale. Han må få virre rundt med lommelykt i mørket så mye han vil så lenge han ikke blender bilister. Greit nok at folk hopper fra broer men hvis de er så redde for det så må de bygge høyere gjerder som er vanskelig å klatre over.
Det er en del folk som har mye nifsere hobbyer på broer da: http://www.youtube.com/watch?v=kVqe7kzVFJg

Synes det er litt gale av politiet å si at sveinivar burde tenke seg om og ikke sløse politiets ressurser.
Politiet sa jo selv at han har gjort dette i god tro og ikke gjorde noe ulovlig.
Er i så fall de som ringer inn som sløser ressurser og burde tenke seg om.
Blir omtrendt det samme som når folk i USA ringer til politiet når de ser noen med våpen i stater der det er lov å bære våpen.
Sånn som dette for eksempel: http://youtu.be/vdJ8pjKmIQU?t=2m8s
Der ringte noen til politiet om to mistenkelige personer inne i en Subway med våpen.
Når han politimannen kan ta flere personer med våpen på en så fin og hyggelig måte så må da politiet i Norge takle å få en telefon om en mistenkelig person med en lommelykt.
Med en gang de fant ut at sveinivar var en geocacher skulle de ha beklaget bryet og bedt han ha en fin kveld.
De var liksom der for å passe på at sveinivar hadde det bra. Når de fant ut at han hadde det fint så har de gjort jobben sin, det er da ikke sløsing med ressurser det.

Jeg har funnet flere cacher på broer, jeg synes det var gøy og jeg var ikke til bry for noen. Hvorfor skal ikke jeg få lov til det flere ganger.
Hvis vi fortsetter ned denne veien så blir det neste at noen ser en mistenkelig person utenfor en byggning og så kan vi ikke plasere cacher nær byggninger lenger.

Askøybroen og Osterøybroen er forresten full av Munzee'er også.

http://www.nrk.no/nrksommer/ankomst-til ... 1.11098279
Ånei det står mangen folk på broen og det er en geocache der også. Tror vi trenger forsvarets spesialstyrke her altså.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Oppdagerne »

Broer har mange spennende cacher, bare se på denne filmen som TrulsHE, en innflyttet - nå utflyttet igjen, bergenser;
https://www.youtube.com/watch?v=rrcxerr ... e=youtu.be

Cachen det er snakk om, er denne: http://coord.info/GCHVV2
Bilde Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Hannkatten »

Trond skrev:sveinivar gjorde da ikke noe gale. Han må få virre rundt med lommelykt i mørket så mye han vil så lenge han ikke blender bilister. Greit nok at folk hopper fra broer men hvis de er så redde for det så må de bygge høyere gjerder som er vanskelig å klatre over.
Han gjorde ikke noe som er forbudt nei, men av alle broene vi har i distriktet, så er dette den eneste som ikke er tilrettelagt for fotgjengere. Her passerer trafikken ca. 20 cm fra eventuelle personer som går langs gjerdet, noe som i seg selv kan skape farlige situasjoner, uavhengig av hva man har der å gjøre. Vi som utgjør geocachingmiljøet her i området har såpass mange andre steder å utplassere cacher, at jeg synes vi bør være lydhøre og respektere politiets ønsker om at det ikke skal finnes cacher på akkurat denne broen. Politiet er i det store og det hele positive til aktiviteten vår - la oss gjøre det vi kan for å beholde det slik.
Trond skrev:Jeg har funnet flere cacher på broer, jeg synes det var gøy og jeg var ikke til bry for noen. Hvorfor skal ikke jeg få lov til det flere ganger.
Det er ingen grunn til at du ikke skal få lov til det, men denne og andre saker tidligere, gjør at reviewerne ikke lenger uten videre godtar en cacheplassering på en bro med trafkk over eller under, spesielt ikke hvis det er jernbane eller riks- eller fylkesvei over eller under broen.
Trond skrev:Hvis vi fortsetter ned denne veien så blir det neste at noen ser en mistenkelig person utenfor en byggning og så kan vi ikke plasere cacher nær byggninger lenger.
Bortsett fra at jeg ikke deler din oppfatning av at politiet har for vane å forby alt mulig basert på enkelthendelser, tror ikke jeg det der er noe fremtidsscenario - jeg tror akkurat dette skjer temmelig regelmessig. Når man er hjemme/på kontoret er imidlertid terskelen for å ringe politiet noe høyere, ettersom de kan observere en stund først. Personlig synes jeg det er svært ubehagelig når nullpunktet for en cache er på et sted med mye innsyn fra boliger eller kontorlokaler. Og ikke minst overvåkingskameraer. Om jeg ikke kan minimere risikoen ved hjelp av valg av tidspunkt, lar jeg de ganske enkelt være.
Trond skrev:Askøybroen og Osterøybroen er forresten full av Munzee'er også.
Men det er irrelevant for oss geocachere ;)
Bilde
Trond
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: fre 21.03.2014 kl. 2.01

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Trond »

Jeg viste ikke at sotrabroen er dårlig tilrettelagt for fotgjengere. Men så lenge det er lov å gå ut der så er det vel greit. Spørmålet er vel om det er lov å plasere gjenstander på broer. Er vel i så fall der problemet ligger. Og uansett så fulgte vel denne geocachen ikke reglene, det står jo:
By submitting a cache listing, you assure us that you have adequate permission to hide your cache in the selected location. If you have permission to place a cache on private property, indicate this on the cache listing for the benefit of the reviewer and those seeking the cache.

In the case of public property, permission can often be obtained from the agency or association that manages the land. Worldwide, there are many such agencies and organizations that regulate geocaching on their managed land. As the cache owner you are responsible for determining who to contact to obtain permission.
A cache may be disabled or archived if one or more of the following is true. Please note that the list is not exhaustive; there are many reasons why a cache may be disabled or archived.

If your cache is reported by the land owner or land manager as being an unwanted intrusion, Groundspeak will respect the wishes of the land owner or manager.
The cache placement is in an area that is highly sensitive to additional foot and/or vehicular traffic including, but not limited to, archaeological sites, historical sites and cemeteries. Note that some cemeteries permit cache placement.
The cache is on property belonging to a railroad. In the United States we generally require a distance of 150 ft (46 m) from active tracks. Local laws may vary.
The cache is problematic due to its proximity to a public structure, including and not limited to, highway bridges, major roadways, dams, government buildings, schools, military installations, hospitals, airports and other such locations.
Regner med personen som plasserte ut denne cachen ikke ringte rundt og fikk tillatelse til å plasere den der.
Ut i fra de reglene er det vel veldig mangen geocacher som bør arkiveres.
Svar