Endringer på nettstedet

Diskusjoner rundt nettsiden
Svar
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Endringer på nettstedet

Legg inn av Hannkatten »

Det siste døgnet har det skjedd et par endringer på geobergen.no. Vi er i ferd med å endre servertype fra Windows til Linux, og dette har ikke gått 100 % smertefritt. Vi klarte overgangen uten nedetid i det hele tatt, men chatten fungerte ikke etter dette.

I dag inntraff en uopprettelig feil ifm. e-postkonfigurasjon, og vi er nå tilbake på den gamle Windows-serveren. Dette betyr dessverre at innlegg etter i går en gang, er borte. Tror det var kommet ett eller to innlegg på den tiden. Fint om dere det gjelder, kan skrive innleggene på nytt.

Neste forsøk på serverflytting blir først om noen dager.
Bilde
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Endringer på nettstedet

Legg inn av olea »

Tror det bare var mitt innlegg i tråden Feillogging som gikk tapt.

Kjedelig når slike ting oppstår, men det er positivt at du gir beskjed. For øvrig må jeg legge til at jeg støtter overgang til Linux.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Endringer på nettstedet

Legg inn av Hannkatten »

Tror også et innlegg av thohar i Sofacacher-tråden også gikk tapt.

Jeg bytter til Linux primært fordi det krever en god del mindre ressurser på serveren, hvilket skulle bety at den samme virtuelle maskinvaren da bør kunne fremså som en del mer responsiv.

Resten er detaljer for dem som måtte være teknisk interesserte:
Jeg har nå altså to VPS-er som kjører parallelt, og tanken er å bygge opp linux-serveren slik at den fremstår identisk, for så å peke om DNS når det er klart. Utfordringen da, er å få testet alt skikkelig, når jeg ikke har nettleser på serveren og dermed blir nødt til å teste gjennom at ett av mine mindre brukte domener pekes om i DNS.

Jeg trodde jeg hadde kontroll på dette, sa meg ferdig med apache/mysql/php og gikk løs på mailen (som for det meste gjelder alle de andre domenene mine). Det var der det skar seg, uerfaren som jeg er med linux.

Nå har jeg nullstilt den nye VPS-en og går igang på nytt - denne gang med mailen først. Når den er på plass, er resten egentlig greit nå som jeg har kommet meg gjennom det én gang...

Jeg annonserer ikke når neste forsøk skjer, for det vil skje gradvis etter at jeg peker om DNS, mens DNS-informasjonen sprer seg. Det siste som gjøres, er imidlertid å stenge chatten og forumet på den gamle serveren, for deretter å kopiere databasene. Når den enkelte har ny DNS-informasjon, vil den nye chatten og forumet være oppe på den nye serveren.
Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Endringer på nettstedet

Legg inn av Hannkatten »

Etter flyttingen, kan det hende at dere ser teksten "Chatten er for øyeblikket stengt" i chatten. I så tilfelle prøver dere Ctrl+R, Ctrl+F5 eller på annen måte tømmer cachen (ikke *sånne* cacher, nei!).
Bilde
Svar