Forskriftskrav

Diskusjoner rundt nettsiden
Svar
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Forskriftskrav

Legg inn av Hannkatten »

Dette er det vel ikke så mange som har fått med seg, men jeg fikk i dag vite om denne forskriften:

Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger

I praksis pålegger denne forskriften alle nettsider som ikke er personlige, å følge WCAG2.0 A/AA - noe som er en enorm liste med krav til kontrast etc. etc.

Altså gjelder den geobergen.no. Etter en kjapp test på achecker.ca ser jeg hundrevis av problemområder.

Kan noen påta seg å sende en mail til departementet som forskriften sorterer under, og finne ut om det faktisk er slik at små foreninger som bruker open-source-løsninger faktisk må bytte løsning eller gjennomføre grunnleggende endringer i løsningene sine?

Har andre noen synspunkter på dette? Er nettsidene våre spesielt vanskelig tilgjengelig for personer som er svaksynte eller har motorisk funksjonsnedsettelse?
Bilde
mdrange
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 22.43

Re: Forskriftskrav

Legg inn av mdrange »

Verneområdet ser ut til å vera relativt vidt formulert utan at eg har gravd i dette.

Uansett er overgangsreglane er imidlertid romslege. Først i 2021 må eksisterande løysingar vera oppdatert. På det tidspunktet kan Internett vera nedlagd for alt vi veit.

§ 11.Ikraftsettelse og overgangsregler
Forskriften trer i kraft 1. juli 2013.
Virksomheter som har plikter i henhold til denne forskriften, skal sørge for at nye IKT-løsninger er universelt utformet senest 12 måneder etter at denne forskriften er trådt i kraft. Eksisterende IKT-løsninger skal være universelt utformet innen 1. januar 2021
kro8
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 65
Registrert: ons 30.10.2013 kl. 22.36

Re: Forskriftskrav

Legg inn av kro8 »

Dette tror eg at vi kan se bort fra. Eneste prosjektet jeg har vært borti som skal støtte disse kravene de siste årene er bankid apper og bankid 2.0. Andre større offentlige og private har ikke tenkt å ta hensyn til wcag-kravene. Mitt tips er å ikke gjøre noe spesielt på sidene som bryter med kravene og ellers la dette være enn så lenge.

Sent from my C6903 using Tapatalk
Bilde
Bilde
kro8
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 65
Registrert: ons 30.10.2013 kl. 22.36

Re: Forskriftskrav

Legg inn av kro8 »

Geobergen eksisterte før kravene trådde i kraft. Så 2021. Lages Geobergen på nytt, skal kravene følges

Sent from my C6903 using Tapatalk
Bilde
Bilde
kro8
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 65
Registrert: ons 30.10.2013 kl. 22.36

Re: Forskriftskrav

Legg inn av kro8 »

Har sjekket litt mer, om nettsiden oppdateres med f. Eks. ny versjon av cms, må nettsiden følge wcag2.0/aa kravene.

Sent from my C6903 using Tapatalk
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Forskriftskrav

Legg inn av Hannkatten »

Altså om vi opppdaterer Wordpress og phpbb3, så skal de følges? Det gjør vi jo regelmessig.

Tror dog neppe at det vil komme noe kontrollorgan for dette, annet en brukere som ev. rapporterer det.

Tror vi tar det med ro inntil videre...

Skrevet på mobiltelefon
Bilde
Svar