Organisering - Formål

Diskusjoner rundt dannelse av forening
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Bruker
Bruker
Innlegg: 31
Registrert: lør 22.06.2013 kl. 23.31
Sted: SKIEN
Kontakt:

Re: Organisering - Formål

Legg inn av GorgonVaktmester »

Hei, kort innpå med litt historisk info fra Grenlandsmafiaen igjen. (Ser det nevnes at man ikke trenger å drive med like mye som oss.)

Da vi etablerte organisasjonen drev vi kun med to ting: Drift av nettside, og produksjon av årlig coin. Vi valgte å lage den formålsparagrafen jeg har referert tidligere, da vi mente at den kunne forsvares med drfiten av web/forum samtidig som den ikke stengte for evemtuell utvidelse av aktiviteten.

Aktiviteten i regi av foreningen ble utvidet etterhvert som et resultat av ønsker fra medlemmer og oss som satt i styret. Så opplevde vi etter en stund at aktiviteten gikk en del ned, men nå er den i ferd med å ta seg opp igjen. Dette vil altså kunne svinge over tid på bakgrunn av medlemmenes ønsker og styrets kapasitet.

Så litt synsing fra meg: ;)

Jeg tror det er lurt av dere å ikke ha for store ambisjoner fra starten, men likevel ikke lag en formålsparagraf som begrenser aktiviteten dersom den gror frem etterhvert. Det blir litt dumt å måtte ha (ekstraordinært) årsmøte for å endre formålsparagrafen for å kunne ha aktivitet. En ambisjon om å drifte web er en helt grei start. Jeg synes likevel at et styre på tre er litt lite. Er det liten aktivitet vil det heller ikke være mye for et styre å gjøre, og da er det vel ikke noe problem at man er mer enn tre? Og skulle man etterhvert ønske å utvide aktiviteten er det jo greit at man har noen flere i styre å "spille" på.

Formuleringer som "på sikt" passer ikke i en formålsparagraf. Den bør være romslig, men konkret og ikke ha noe tidsbestemthet i seg.
ellesaich
Juniorbruker
Juniorbruker
Innlegg: 14
Registrert: ons 04.09.2013 kl. 21.11
Sted: Laksevåg

Re: Organisering - Formål

Legg inn av ellesaich »

Da hoppet jeg inn med en kommentar også :)
Jeg er enig i at vi burde ha med mer enn bare nettsteddrift i formålet vårt. Det er jo ikke sånn at vi MÅ gjøre alt i formålet med en gang selv om det står der, det vil jo være noe vi har som et mål.
For, som GorgonV nevner er det jo bedre å ha et videre formål enn vi kanskje tenker vi trenger til å begynne med så vi slipper ekstraordinært årsmøte fordi vi etter hvert ser at vi vil mer enn å bare drifte nettstedet.

Så jeg synes forslaget til Oppdagerne var helt ok.
Svar