Organisering - Økonomi

Diskusjoner rundt dannelse av forening

Hvor stor medlemskontingent er du villig til å betale bare for drift av nettstedet?

200 kr
0
Ingen stemmer
200 kr
0
Ingen stemmer
200 kr
0
Ingen stemmer
150 kr
0
Ingen stemmer
150 kr
0
Ingen stemmer
150 kr
0
Ingen stemmer
200 kr
0
Ingen stemmer
200 kr
0
Ingen stemmer
200 kr
0
Ingen stemmer
75 kr
0
Ingen stemmer
75 kr
0
Ingen stemmer
75 kr
0
Ingen stemmer
100 kr
0
Ingen stemmer
100 kr
0
Ingen stemmer
100 kr
0
Ingen stemmer
150 kr
0
Ingen stemmer
150 kr
0
Ingen stemmer
150 kr
0
Ingen stemmer
200 kr
0
Ingen stemmer
200 kr
0
Ingen stemmer
200 kr
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 0

Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Organisering - Økonomi

Legg inn av Hannkatten »

Jeg tenker det kan være greit å skille diskusjonen om de ulike tingene i separate tråder. "Organisering" kan da dreie seg om den orverordnede diskusjonen rundt organiseringen.

I denne tråden kan vi diskutere økonomien i en forening.

Med utgangspunkt i at foreningens formål bare blir å drifte et nettsted, i hvert fall til å begynne med, bør vi se litt på ulike løsninger.

Serveren som dette nettstedet ligger på nå, er en VPS leid hos Webhuset. Etter vår mening bør serveren ligge i Norge - vi har prøvd andre løsninger, og servere i andre land gir treg og variabel respons - vi har prøvd både Danmark og USA.

Vi har personlig valgt en VPS-løsning fordi det betyr en forutsigbar respons. Dem av dere som frekventerer gcinfo.no, vil ha oppdaget at spesielt chatten ofte gir feilmeldinger. Dette er fordi serveren deles med 99 andre kunder hos deres ISP.

Fordeler med VPS: Full kontroll over operativsystem - klart definert kapasitet mtp. prosessor og minne
Ulemper med VPS: Høyere kostnad - mer komplisert systemadministrasjon

Fordeler med webhotell: Lav kostnad, som regel enkel systemadministrasjon gjennom "kontrollpanel"
Ulemper med webhotell: Fysisk server deles med mange andre, ofte mange begrensninger på antall databaser, trafikkmengde, subdomener

Det at vi har valgt VPS selv, betyr ikke at foreningen må gjøre den samme. For at nettstedet skal kunne overføres og fungere likt som det gjør nå, må følgende støttes:
- subdomener (ordet foran geobergen.no, f.eks "chat" eller "logger" - men dette er ikke kritisk)
- php (ikke ASP)
- Wordpress (nettsiden)
- phpBB3 (forumet)
- mySQL (til nettside, chat og forum)
- mail (vi trenger muligheten til å ha e-postadresser @geobergen.no)

Det finnes svært billige webhotelløsninger, helt ned i 10,-/mnd. Som med alt annet, er det slik at man som regel får hva man betaler for. Etter personlige erfaringer vil jeg fraråde løsninger til den prisen.

En VPS-løsning hos Webhuset koster fra 140/mnd + mva, altså 2100/år.
En webhotell-løsning koster 69/mnd+mva, altså 1035/år.
Domenenavnet koster 140/år hos domeneshop.no.

Hvis vi tar utgangspunkt i at vi klarer å oppnå 25 medlemmer og har en årskontingent på kr. 100, er det altså nok til en VPS-løsning. Og 50/år blir nok til en webhotelløsning.

Det er selvsagt mulig (og antakelig smartest) å begynne med det rimeligste og "oppgradere" etter behov og økonomi.

Så - hvis vi for argumentasjonens skyld tar utgangspunkt i disse tallene, så er altså de årlige driftskostnadene som følger:

Kode: Velg alt

Webhotell  1035
Domene      140
===============
Totalt     1175
Og så må vi altså ha en inntekt for å dekke inn dette, og da er medlemskontingent nærliggende. For å kunne fastsette den, må vi ha en ide om hvor stor medlemsmasse vi vil få på kort sikt, og hva som er sannsynlig på lengre sikt. For øyeblikket er det 44 nick registrert på geobergen.no - er det for eksempel urealistisk å ta utgangspunkt i at halvparten vil være betalende medlemmer?

Med ti medlemmer må den være på 117,50 for at regnskapet skal gå i null for år 1. Det kan dermed være en god idé å sette kontingenten litt høyt første året, og så ha med i vedtektene at den skal fastsettes årlig av årsmøtet - med utgangspunkt i hva regnskapet viser.

Et annet moment er at bare det at nettstedet er tilgjengelig, kanskje ikke er nok til at folk vil betale 50 eller 100 kroner i året. Kanskje det må flere "fordeler" til for at folk skal være villige til å betale? Slike "fordeler" vil kanskje koste penger - noe som vil gjøre kontingenten enda høyere.

Dermed er vi inne på andre inntektskilder. Vi var såvidt innom grasrotandelen - noe som i så liten skala som vi vil operere i begynnelsen, vil være svært uforutsigbart, og neppe noe å budsjettere med. Jeg mener dette er noe vi kan se på etter hvert, og at vi ser det an over noe tid etter vi er registrert som grasrotmottaker. En annen mulighet er sponsormidler. Det finnes steder hvor man kan søke om sponsormidler. I slike tilfeller vil det ofte stilles krav til hva pengene skal brukes til - og en gjenytelse vil gjerne være eksponering av sponsorens navn/logo. Hvilke muligheter vi har der, må vi undersøke. Det er godt mulig at vi må ha et litt mer vidt formål enn bare nettsidedrift for å få til dette.
Bilde
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av abra »

Jeg har svart ut fra lavere kostnader enn hva GC beregner. Men - førsteprioritet må være å få en løsning som fungerer på en slik måte at man har "lyst til å være der".

Hvis det er slik at billigere løsninger ikke vil fungere optimalt, følger vi selvfølgelig opp med det som er nødvendig. :)

/Arild
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av Hannkatten »

Helt enig. Hvis valget faller på webhuset, så fakturerer de kvartalsvis og forskuddsvis.

Men hvis foreningen stiftes i år, så er det omtrent et kvart år som gjenstår når vi kommer så langt. Jeg synes at medlemskap kan gjelde for hele kalenderår, og at inneværende år dermed blir med en lavere kontingent. Så kan vi ha årsmøte etter nyttårsskiftet, kanskje i februar - hvor vi kan justere kontingenten etter behov.

Dermed så kan vi kanskje gå inn for en kontingent for 2013 som tilsvarer 200/år - altså 50 kroner for resten av året - og deretter 100/år frem til årsmøtet bestemmer noe annet?

Med ti medlemmer som betaler 50,- får vi da inn 500, som dekker knappe 260 kroner til webhotell og 140 i årsavgift for domenet - vi får sågar et "overskudd" på 100 kroner. Hvis vi deretter kommer opp i 20 medlemmer i løpet av neste år, altså 15 i snitt hvis vi tenker en jevn tilstrømming - og årskostnaden er 1035+140=1175, økes overskuddet det året.

Den nøyaktige kontingenten fastsetter vi jo i fellesskap på stiftelsesmøtet - jeg regner med at alle som deltar på det, også vil ønske å være medlemmer.

Et annet aspekt ved kontingenten vi bør diskutere: Skal det være per nick? Per person? Differensierte kontingenter for enkeltpersoner og familier (som eksempel: 50 for enkeltperson, 100 for familie, uansett antall)?
Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av brittish »

Hei

Selv om det høre greit ut med familiemedlemskap, så er jeg litt skeptisk. Det er noen aspekter ved dette.

Det viktigste aspektet slik jeg ser det er stemmerett-Har alle personene i et familemedlemskap stemmerett - eller hvor mange stemmer teller et familemedlemskap i forhold til enkeltmedlemskap?
Hvis to personer i samme famile har to nick skal de da kunne få familierabatt, eller skal det kun gjelde de som er flere personer i et nick?

Så jeg tenker hold et enkelt - hvis f.eks flere personer i et nick ønsker medlemskap (og dermed stemmrett) så er det et stk medlemskap pr person - vi snakker tross alt ikke om mengder av penger her.
ToiniFTW
Varamedlem
Varamedlem
Innlegg: 185
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 10.10

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av ToiniFTW »

Jeg (Toini) skjønner veldig lite av dette tekniske..muligens Fredrik har noen innspill som kanskje forstår mer av det.

Hvis kontigenten er per nick blir det mindre penger inn (hvis det står f.eks 5 personer bak nicket), så for økonomien sin skyld hadde det vært lurt å betalt per medlem som vil inn, uavhengig av nicket.

Det som blir dumt med det, er jo spørsmålet om barnefamilier og hvor mye "stemmerett" de minste barna skal ha i "store" sammenhenger, der kanskje alt ikke er like lett å forstå. Hvis en familie på 5 har skal betale 100 kr hver i årskontigent blir det plutselig grådig stor sum i forhold til hvis hele nicket hadde betalt bare 100.

Så jeg synes det er greit hvis det er betaling per nick, så hvis flere innenfor samme nicket ønsker stemmerett så kan de betale for det.
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Bruker
Bruker
Innlegg: 31
Registrert: lør 22.06.2013 kl. 23.31
Sted: SKIEN
Kontakt:

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av GorgonVaktmester »

Siden vi i Grenlandsmafiaen (eller Geocaching i Grenland som vi formelt heter) er den lokalforeningen som har eksistert lengst har jeg blitt oppfordret til å delta i diskusjonen ved å dele av våre erfaringer. Som jeg har skrevet i de andre trådene jeg har lagt inn innlegg skal jeg ikke ha så mange meninger om hva dere bør gjøre, og har derfor ikke svart på avstemmingen over.

I Geocaching i Grenland har vi ikke medlemskontingent, likevel har vi opparbeidet oss en meget sterk økonomi. "Hemmeligheten" er loddsalg på alle våre eventer. Vår erfaring er at folk gjerne kjøper lodd på eventene, men at de er negative til kontingent, særlig hvis den blir mer enn symbolsk. Vi har også produksjon og salg av coiner, men inntekten fra dette er beskjeden i forhold til loddsalgene. Dette er en løsning som kan fungere for en lokalforening, men som ikke vil fungere like godt for f.eks GiNo (gcinfo). Grasrotandel er også en inntekskilde for oss, men det er ujevne inntekter og heller ikke veldig store.

Når det gjelder valg av internettløsning (som kanskje burde vært skilt ut i en egen tråd) kan jeg nevne at vi bruker one.com og at vårt forum er phpBB.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av Hannkatten »

GorgonVaktmester skrev:Når det gjelder valg av internettløsning (som kanskje burde vært skilt ut i en egen tråd) kan jeg nevne at vi bruker one.com og at vårt forum er phpBB.
Jeg har nå skilt ut innleggene som omhandler dette, til en ny tråd med navnet "Organisering - Hosting". Så holder vi oss til økonomi her :)
Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av Hannkatten »

GorgonVaktmester skrev:"Hemmeligheten" er loddsalg på alle våre eventer. Vår erfaring er at folk gjerne kjøper lodd på eventene, men at de er negative til kontingent, særlig hvis den blir mer enn symbolsk.
Dette er absolutt noe vi bør diskutere. Vi har ingen tradisjon for loddsalg på eventer på vestlandet, men undertegnede har vært på flere eventer i Grenland, og vi har selv sett at loddsalget er omfattende - og med dugelige premier (som et eksempel er hovedgevinsten som regel en Garmin GPS). Og loddtrekningen er et høydepunkt, for ikke å si avigerus' bortauksjonering av usolgte lodd...
Bilde
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Bruker
Bruker
Innlegg: 31
Registrert: lør 22.06.2013 kl. 23.31
Sted: SKIEN
Kontakt:

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av GorgonVaktmester »

Nå er de loddsalgene du har sett litt spesielle. Der går tilnærmet hele inntekten ut igjen i premier. Og de er ikke Geocaching i Grenland sine utlodninger heller, det er FrodoTheDogs event-utlodninger på hans Døgnvill-event. På våre ordinære event pleier vi å ha premer for ca. 200-300 kroner (inkl. en mafia-coin). Hvor mye vi selger lodd for kan variere veldig, men 500-1000 er ikke uvanlig. Loddene koster 5 kr. stykket.
scaniacruiser
Bruker
Bruker
Innlegg: 37
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 23.47

Re: Organisering - Økonomi

Legg inn av scaniacruiser »

GorgonV: Gjennomsnittelig hvor mange deltakere er det på deres event med loddsalg? og hvor ofte har dere disse eventene? Bare for sammenlikningen sin del.
Svar