Organisering

Diskusjoner rundt dannelse av forening
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: Organisering

Legg inn av abra »

Jeg skal ikke trette noen med lange utredninger, men jeg støtter Oppdagerne og hans argumenter fullt ut. For min del er det et lokalt fellesskap som vekker interesse. Som jeg har gitt uttrykk for tidligere er jeg ingen tilhenger av GCinfo og den nasjonale plattformen, nettopp fordi det blir så upersonlig. Jeg ønsker en lokal forening i første rekke for folk i Bergen og omegn (i praksis Hordaland), men ikke slik at andre også kan være medlemmer. Fra det til en sammenslåing med Haugalandet, eller utvidelse av Geocaching Haugalandet, er et stort steg. Altfor stort etter min mening.

Så vil jeg bare minne om at dette opprinnelig startet med et ønske om en lokal nettside og en lokal chat. La oss forsøke å få dette til før "barnet vokser".

Jeg vil gå for at vi følger opp den prosessen som er startet.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering

Legg inn av brittish »

Hei
Hankatten skrev:
Antallet personer som så langt har gitt til kjenne sitt syn i disse diskusjonene, er dessverre altfor lavt til at vi kan rettferdiggjøre noen konklusjon i verken den ene eller andre retningen - 67 % ja mot 33 % nei ser klart nok ut, men 2 mot 1 stemme gjør det ikke. Så kom igjen folkens, stem!
Veldig vanskelig å svare et bombastisk ja eller nei når man ikke har analysert ferdig i hodet sitt ;)

Når det gjelder eventer o.l er jeg enig i Hannkattens argumenter, men så har jo ikke jeg sett behovet for at en slik forening skal drive med noe annet enn å drifte nettsiden heller.
Hannkatten skrev:
I bunn og grunn så dreier dette siste utspillet mitt seg ikke om annet enn at vi går tilbake til slik det var med Vestlandscaching, men med to viktige forskjeller: en forening som eier og drifter nettsiden, og muligheten for flere til å bidra til og administrere nettsidene. Trenger vi en forening på hver side av Bømlafjorden, som det meste av tiden gjør akkurat det samme? Og betaler hver for seg for akkurat de samme tjenestene?
Spørsmålet er vel om vi vil tilbake til slik det var med Vestlandscaching. Vestlandscaching favnet vel om de fire vestlandsfylkene. Dermed er det i hvertfall et aktivt miljø til som inkluderes - Stavangerregionen.
Fordelen er at det kanskje kan gjøre at de få cacherne i Sogn og Fjordane kan finne seg et miljø, og en kan knytte bånd fra Kristiansund i nord til Egersund i sør. Nå er ikke jeg den stor båndknyteren, men har oppdaget at andre liker det :o

Hvis en derimot tenker kun Haugalandet og Bergensregionen så ser jeg jo fordelene som er nevnt tidligere, men jeg husker at da jeg oppdaget Vestlandscaching så fant ikke jeg meg til rette så fort, blant annet fordi jeg syntest det var et litt stort geografiskområde og mye av det som ble diskutert angikk ikke meg. Men samtidig er det jo kanskje litt lettere å rekruttere nye til et nettsted der det skjer endel enn steder der det kan være dødt over lengre tid

Litt tanker om det rent praktiske
Hannkatten skrev:
Enkelte krefter i GCH har sørget for at det foreligger *styrevedtak* om å bruke et underforum på gcinfo.no fremfor på gch.no. Det er det imidlertid ingen som gjør. GCH-nettsidene ligger dermed i praksis brakke.
Hvordan vet vi at disse "enkelte" kreftene ikke også vil blokkere for en omorganisering av geocaching haugalandet.
For at dette skal realiseres må vel Geocaching haugalandet avholde ektraordinert årsmøte. Det regner jeg med tar minimum en måned, men realistisk sett minst to. Frem til et evt slikt møte skal vi da fortsette med geobergen.no slik det er i dag. og går det an med tanke på hannkattens enkeltmannsforetak?

Hvis vi nå ender opp med to nettsteder - er det mulig å dra nytte av hverandre på vedlikehold og drift av sidene, ved f.eks velge like løsninger på ting og tang eller er jeg helt på tur her? Vi kan vel også samarbeide om slike ting som generelt innhold og informasjon så slipper en å lage til det samme flere steder.
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Organisering

Legg inn av thomfre »

brittish skrev:Spørsmålet er vel om vi vil tilbake til slik det var med Vestlandscaching. Vestlandscaching favnet vel om de fire vestlandsfylkene. Dermed er det i hvertfall et aktivt miljø til som inkluderes - Stavangerregionen.
Fordelen er at det kanskje kan gjøre at de få cacherne i Sogn og Fjordane kan finne seg et miljø, og en kan knytte bånd fra Kristiansund i nord til Egersund i sør. Nå er ikke jeg den stor båndknyteren, men har oppdaget at andre liker det :o

Hvis en derimot tenker kun Haugalandet og Bergensregionen så ser jeg jo fordelene som er nevnt tidligere, men jeg husker at da jeg oppdaget Vestlandscaching så fant ikke jeg meg til rette så fort, blant annet fordi jeg syntest det var et litt stort geografiskområde og mye av det som ble diskutert angikk ikke meg. Men samtidig er det jo kanskje litt lettere å rekruttere nye til et nettsted der det skjer endel enn steder der det kan være dødt over lengre tid
Det er ingen problem å ha lokale underforum på et felles vestlandsforum. Da kan de som kun vil diskutere sammen med Bergenscachere, holde seg i Bergensforumet. Men inkluderer man et større område er det lettere å holde aktiviteten oppe.
brittish skrev:Hvordan vet vi at disse "enkelte" kreftene ikke også vil blokkere for en omorganisering av geocaching haugalandet.
For at dette skal realiseres må vel Geocaching haugalandet avholde ektraordinert årsmøte. Det regner jeg med tar minimum en måned, men realistisk sett minst to.
Disse kreftene ønsker tilsynelatende en felles regional/nasjonal tilknytning, men vi har ingen garanti for at årsmøtet til Geocaching Haugalandet vedtar en utvidelse.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Organisering

Legg inn av Oppdagerne »

thomfre skrev: Det er ingen problem å ha lokale underforum på et felles vestlandsforum. Da kan de som kun vil diskutere sammen med Bergenscachere, holde seg i Bergensforumet. Men inkluderer man et større område er det lettere å holde aktiviteten oppe.
Er det ikke nettopp dette som er forsøkt på gcinfo med svært dårlig resultat?

Skal man skape aktivitet lokalt - bør det være lokalt fokus, og ikke innlemme flest mulig.
Jo større en blir, desto vanskeligere å føle seg hjemme.
Jo større en blir, desto vanskeligere er det å føle seg velkommen - og bli innlemmet.
Bilde Bilde
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Organisering

Legg inn av ArveAnd »

Etter å ha lese Oppdagernes og Abras innlegg så slår det meg at eg sjølv kanskje har eit litt mindre bastant svar til dette enn eg først gav uttrykk for... :?

For meg heng det da litt i saman med kva som er/blir formålet til ein eventuell forening. Dersom det einaste formålet blir nettstad med forum/chat og slikt så kunne jo dette gjerne vere ein regional løysing. Men her er vel da utfordringen at GCH har eit anna og større formål, og slik sett er det ikkje berre å henge seg på.

Min grunnholdning er jo at vi bør satse på noko som iallefall på sikt blir meir enn berre ein nettstad, og då ser eg så absolutt argumenta til dei tidligare nevnte. Og dette med å få til noko meir talar nok kanskje mest for å ha den lokale foreningen.

Så er oppfølgingsspørsmålet til dette: Kan vi ha to foreningar, altså Bergensomr og Haugalandet, som samarbeider på nettløysingar på noko slags måte? Ein felles nettstad er vel det som blir sagt til å vere "for stort" om eg oppfattar det rett, men ein god del synergiar må vi få til! Og da spesielt med tanke på anna innhold på nettstaden enn sjølve forum/chat. Evt ein chat som også har eit "fellesrom" du kan gå inn på?

Eg veit ikkje... glad eg har forhåndsstemt :mrgreen:
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering

Legg inn av Hannkatten »

Nå har dette spørsmålet tatt en vendig som egentlig gjør det mye enklere for oss: Geocaching Haugalandet har på styremøte i dag intet mindre enn vedtatt at deres forening ikke skal utvides.

Dermed faller hele denne tanken bort, og vi fortsetter med dannelsen av Geobergen.
Bilde
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Bruker
Bruker
Innlegg: 31
Registrert: lør 22.06.2013 kl. 23.31
Sted: SKIEN
Kontakt:

Re: Organisering

Legg inn av GorgonVaktmester »

Til tross for at utgangspunktet for denne tråden er falt bort vil jeg likevel komme med noen få kommentarer:

Vi i Grenlandsmafiaen startet som en veldig lokal forening, bare nedre del av Telemark. Men har etter en stund sett at det blir litt galt for de andre geocacherne i fylket. Vi registrerte at på begge sider av oss organisert man seg i henhold til fylkesgrenser. Vestfold på den ene siden og de to Agderfylkene på den andre. Vi fant det da naturlig på å årsmøtet i år ble det vedtatt med overveldende flertall å utvide til å omfatte hele Telemark (Selv om vi beholdt navnet Grenlandsmafiaen.)

Jeg ser av tidligere innlegg i tråden at man har snakket om hele vestlandet fra Stavanger i sør til Kristiansund i nord, og jeg vil da i den forbindelse bare nevne at Møre og Romsdal allerede er en del av Trønderbataljonen. I hvor stor grad geocachere i Romsdal og på Sunnmøre føler den tilhørigheten sterk skal jeg ikke svare på, men på Nordmøre vet jeg at den er den det.

Jeg vil derfor oppfordre dere til hvertfall å vurdere om den foreningen som er i støpeskjeen kanskje skal ha hele fylket som nedslagsfelt, hvertfall de delene av fylket som ikke er dekket av Geocaching Haugalandet.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Organisering

Legg inn av brittish »

For informasjon til alle som ikke var på Tischet der vi ble enige om å danne denne foreningen:

Vi diskuterte nedslagsfelt og var vel enige om at det var Bergensområdet uten å sette klare grenser for hva som faller innenfor. Logisk sett så er det alle kommunene som ikke sogner til Haugalandet.

Vi diskuterte også navnevalg med tanke på om det gjenspeilte nedslagsfeltet vårt. Vi ble enige om at GeoBergen klang så godt og at vi kunne presisere at det var en forening for bergensområdet.

HVis noen har et kjempegodt navnealternativ så er det mulighet å fremme det på stiftelsesmøtet før vi stifter foreningen. En må da være sikker på at internettdomenet er ledig.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Organisering

Legg inn av Hannkatten »

GorgonVaktmester skrev:Jeg vil derfor oppfordre dere til hvertfall å vurdere om den foreningen som er i støpeskjeen kanskje skal ha hele fylket som nedslagsfelt, hvertfall de delene av fylket som ikke er dekket av Geocaching Haugalandet.
Som brittish nevner, har momentet vært oppe i diskusjonene tidligere. Undertegnede kommer i hvert fall til å gå inn for at foreningen ikke skal ha geografiske medlemskapskriterier - alle skal kunne bli medlem. Noe annet blir det jo at formålsparagrafen nok bør ha en angivelse av geografi - men det behøver ikke å ha absolutte grenser. Hvis foreningen på sikt f.eks. skal arrangere/støtte et event på Buskerud-siden av Hardangervidden, bør ikke vedtektene komme i veien for det.

Sveio og Etne er litt i en særstilling, ettersom de ligger i Sunnhordland og ikke på Haugalandet (etter Wikipedias definisjon, i hvert fall), men fjordenes plassering gjør det antakelig naturlig for dem å "sokne" til Haugalandet. Viktigst mener jeg det er at vi på ingen måte blir "konkurrenter" til Geocaching Haugalandet når det gjelder disse kommunene. Valgfrihet.
Bilde
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Organisering

Legg inn av thomfre »

Hannkatten skrev:Sveio og Etne er litt i en særstilling, ettersom de ligger i Sunnhordland og ikke på Haugalandet (etter Wikipedias definisjon, i hvert fall), men fjordenes plassering gjør det antakelig naturlig for dem å "sokne" til Haugalandet. Viktigst mener jeg det er at vi på ingen måte blir "konkurrenter" til Geocaching Haugalandet når det gjelder disse kommunene. Valgfrihet.
Våre vedtekter sier dette om vårt dekningsområde:
§2 Hjemsted skrev:Foreningens dekningsområde er Haugalandet, som omfatter kommunene: Sveio, Haugesund, Utsira, Karmøy, Tysvær, Bokn, Vindafjord.
§3 Medlemskap skrev:4. For å være medlem av Geocaching Haugalandet må man være bosatt i foreningens dekningsområde eller i kommunene Bømlo, Stord, Fitjar, Etne eller Sauda.
Vi har medlemmer fra både Sveio, Etne og Bømlo.

Men jeg tror neppe vi blir noen konkurrenter, vi er jo geocachere hele gjengen!
Svar