Maker Madness?

Her kan vi diskutere eventer som vi vil arrangere, eller som vi vil reise til.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Maker Madness?

Legg inn av Oppdagerne »

...tar vi det på kveldstid er det endel småbarnsforeldre som ikke kan komme - som feks oss grunnet leggetid som starter kl 18
Bilde Bilde
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Maker Madness?

Legg inn av olea »

Jeg har som utgangspunkt at jeg gjerne vil holde helgene ledig – i hvert fall nå som det er skisesong på hytten. Dermed foretrekker jeg å ha event på kveldstid på en «vanlig ukedag» (mandag til torsdag). Jeg fikk inntrykk av at D_Leslie_A var av samme mening. Etter samkjøring av kalenderne våre, stod vi igjen med tirsdag 1 april eller mandag 7 april. Slik jeg ser premissene for Maker Madness-eventene, så vil jeg ha eventet innendørs, og med Internett-dekning. Nå har vi et lokale med plass til 30 personer for hånden, og da synes jeg vi skal gripe den sjansen. Jeg tror kapasiteten på 30 personer er helt grei, men om det skulle være for lite, så gjelder «først-til-mølla-prinsippet» – de først påmeldte får plass. Tidspunktet kan naturligvis diskuteres, men det er umulig å finne et tidspunkt som passer for alle interesserte. I dette tilfellet har vi litt tidsnød for å få publisert eventet i tide. Da synes jeg det beste er å skjære gjennom, og overlate spørsmålet om tid og sted til arrangøren(e). Da blir det i hvert fall et Maker Madness-event, selv om det kanske ikke passer for alle.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Maker Madness?

Legg inn av ArveAnd »

Tommel opp for olea sitt innlegg!

Arrangør(ar) bestemmer tid, stad og rammene mhp innhold. Ingen event passar for alle, slik blir det med dette også.

Så takk for at de (olea og Leslie) tar tak i dette!
(for eigen del er eg tvilande til om tidspkt passar - men det blir som det blir)
D_Leslie_A
Bruker
Bruker
Innlegg: 43
Registrert: ons 05.03.2014 kl. 20.45

Re: Maker Madness?

Legg inn av D_Leslie_A »

Kommer ikke til å passe ut for alle og en hver uansett.
Så som Olea sier får det være opp til arrangørene hvilken dag det faller på!
Og skal jeg stille med lokale skal jeg stå som en av arrangørene og da være med på å sette dag.
Selvom vi enda ikke har diskutert hvordan eventen skal foregår eller hva den skal "ta" for seg må dette selvsagt være plass om ikke så lang tid. Evt bidrag fra andre tas selvsagt imot med takk. Med bidrag mener jeg både det med å komme med tips, og/ evt bidra underveis selv med innlegg eller ei under eventen. Greit at vi er en friluftsgjeng, men vi må allikavel ikke låse oss på det når vi nå har fått ordnet med et lokale.
Brukeravatar
kawlii
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 220
Registrert: tor 17.10.2013 kl. 16.50

Re: Maker Madness?

Legg inn av kawlii »

La det bli Maker Madness event! Tidspunkt og sted får vertene stå for :D

Det kommer jo veldig an på hvem som kommer, men et tips kan være "hvordan legge ut en cache"?
(Det kan faktisk virke skremmende på en som ikke har gjort det før, men dog helt unødvendig om kun "eliten" stiller ;) )
Og kanskje snakke litt om HVOR man legger ut? Føler det ramler ut nye cacher på de merkeligste steder om dagen... Hva skjedde med det å ha noe å vise frem? :?
D_Leslie_A
Bruker
Bruker
Innlegg: 43
Registrert: ons 05.03.2014 kl. 20.45

Re: Maker Madness?

Legg inn av D_Leslie_A »

Da ser det ut til at vi har satt 7April som event dato for å få litt tiden på oss.
Og lokalet skal være i boks ;) Vi takker selvsagt for innspill og bidra om det er noen som har noe på hjerte eller å vise frem under eventen. Så gi lyd eller si fra!

Og Kawlii, viss du ser på cachekartet for Bergen sentrum så er vel hver krinkel og krok opptatt.
Så skjønner godt at det fort kan bli litt alternative plasser. Ikke alltid like lett å få en historisk begivenhet til å treffe ut med en cache, å dette likedan for andre plasser rundtom i Bergen. Vi er såpass priviligerte her i Bergen må jeg påstå at det er mange andre før oss som har tatt seg av den gode jobben med å vise frem byen og steder som er verd å få med seg.

En stor prosentdel av en cache er gjerne også oppgaven som blir laget om det er en multi eller en mystery cache.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Maker Madness?

Legg inn av ArveAnd »

Eg synst kawlii tar opp eit svært viktig tema i sitt innlegg, og det kan vere eit fint tema som ein også kan diskutere på eventet.

Min generelle holdning er at dersom ein ikkje har noko å vise fram, noko å fortelje eller ei fin oppgave med ein "grei nok gøymestad" - ja då bør ein heller la vere å legge ut cachen. Det er ikkje slik at ein på død og liv må ha mange nye cachar - ein får heller vente til ein kjem over ein god histore eller ein fin stad før ein legg ut cachen.

Dette er det nok ulike syn på så eg får presisere ein gong til at dette er min heilt personlege meining som står for eigen regning :geek: (det var vel nok forbehold...)
D_Leslie_A
Bruker
Bruker
Innlegg: 43
Registrert: ons 05.03.2014 kl. 20.45

Re: Maker Madness?

Legg inn av D_Leslie_A »

Smaken er som baken :lol:
Reven
Bruker
Bruker
Innlegg: 23
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.41

Re: Maker Madness?

Legg inn av Reven »

Smak er sikkert individuelt, men Arve er i alle høve ikkje åleine om sine tankar. Eg meiner at kawlii har eit viktig poeng, og eg deler oppfatningane som Arve gir til kjenne. Somme stader er meir utrivelege enn kjekke å oppsøkja for å finna ein cache.

Val av lokalitet / gøymestad for den gode geoachen bør vera eit relevant tema for eventet.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Maker Madness?

Legg inn av Oppdagerne »

Jeg er helt enig med Kawlii og ArveAnd om at stedet man plasserer ut en cache bør være noe som er interessant å vise frem og som er av allmenn (gjerne historisk) interesse o.l.

opp ogjennom min tid som cacher har jeg desverre utallige ganger funnet en cachebeskrivelse som ikke sier noe annet enn "dette er en cache" og/eller at man kommrr frem til nullpunkt og forsøker å finne ut av "hva er det utlegger ønsker å vise frem her?"

Vi har mange eksempler på funn som vi kunne vært foruten.. Øverst på sen lidten er nok en cache langs en ellers flott turistvei mellom Setesdalen og Dalen i Telemark. Ved en flott idyllisk hytte ved et vann - med utallige flotte gjemmesteder for en stor boks, skal vi over på motsatt side av bilveien til en steinrøys med hint "under stein" - hvor det eneste man finner er mengder av spyfluer, mark og larver som prøver å fortære matavfall/søppel fra hytta som også var gjemt under div steiner. Eller hva med alle boksene som ligger tilsynelatende henslengt under en busk/kratt o.l med hint "einerbusk"

Kan også ta opp dette med bruk av hint.... "under stein" i en steinrøys er ikke et hint. Ei heller "under einerbusk" i et einerkratt, "ved roten av et tre" - i en tett skog . Alt gjerne i kombinasjon med dårlig gps-dekning :)

Det er ikke bare å legge ut en boks for å legge ut en boks. Vi bruker ofte lang tid på å leite opp relevant informasjon i ulike bøker/oppslagsverk for å så sette sammen til en informativ tekst. Det er lite av det vi har utplassert som er klipp og lim fra Wikipedia for å si det slik.

i utlandet setter vi velsig stor pris på en liten bit øverst som står på engelsk slil at vi får en ide om hva dette dreier seg om. Etter å ha forsøkt å sette seg inn i en utenlanfsk cacher i Norge, jobber vi nå sakte men sikkert med å legge inn et kort engelsk sammendrag øverst i alle våre cachebeskrivelser...



når det gjelder multier og mysteryer er vi ikke like kravstore til selve plasseringen, da det ofte er oppgaven som er hovedfokuset med cachen.
Bilde Bilde
Svar