Bergens tur 27-29/11

Her kan vi diskutere turer vi har vært på, eller som vi vil planlegge.
Svar
muumitrollet
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: søn 04.10.2015 kl. 15.34

Bergens tur 27-29/11

Innlegg av muumitrollet »

Heisann alle sammen.

Er en utflyttet bergenser som nå har bodd i Rogaland i en del år, men jeg tenker ta en skikkelig cachetur fredag 27-søndag 29/11.

Hadde vært kjekt å treffe noen lokale å få tips til gode plasser å cache.

Må få med meg Norges eldste men har ellers lite planer.
Så om her er noen som ønsker å bli med eller har gode tips til cacher eller trails å ta, vennligst skriv her.

På forhånd takk.

Mvh muumitrollet
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Bergens tur 27-29/11

Innlegg av brittish »

Hei for å kunne anbefale cacher hadde det vært greit om du skrev noe om hvilke typer cacher du liker. Men siden du er bergenser så regner jeg med at de viktigste sightseeing stedene ikke er så viktig for deg.

Hvis du liker å ligge på kne i timesvis og lete etter nanoer så er Bergen Vest stedet, men jeg ville gått for noe mer severdig.
Hvis du har lyst på flott tur i fantastisk landskap samtidig som du får mange funn så anbefales Algerøy utenfor Sotra (se f,eks, GC3JW87). I arna er det også tettpakket med cacher i flott turterreng (se på kartet så skjønner du) og i området rundt Knarvik ar det kommet mange fine turer med flere cacher i serie
Hvis du liker spesielle installasjoner, så er ikke jeg så opptatt av det så det får noen andre anbefale.
Ellers er det jo mange flotte turer i byfjellene: Løvstakken området har fått endel cacher så der er det bare å velge. Den nye Løvstien er en ny turvei som er kommet og har mange cacher (jeg har ikke gått den enda, man alle som har vært der er fornøyde, se f.eks GC5QBCZ)
Av cacher i sentrum vil jeg anbefale GC4YAQ0, GC5RH74 og GC5JRW5 tre multier som går i fine omgivelser. Med litt forskjelig vanskelighetsgrad og lengde.
Og tilslutt sånn helt objektivt så er jo alltid en tur i Øygarden en opplevelse ;)

brittish
muumitrollet
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: søn 04.10.2015 kl. 15.34

Re: Bergens tur 27-29/11

Innlegg av muumitrollet »

Tusen takk for tips.

Nano på skilt har jeg nok av

Liker best turer i flott terreng med en del cacher gjerne av forskjellig type, ikke bare pet i tre...

Ikke så nøye med severdigheter nei.
Noen som kanskje har oversikt over cacher med flest FP i Bergen?
Og hvor ligger egentlig Norges eldste cache?
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Bergens tur 27-29/11

Innlegg av Hannkatten »

Oversikt over flest FP finner du på Project-GC her: http://project-gc.com/Statistics/TopFav ... mit=Filter

De to øverste der, er våre. På den siden finner du også litt andre rangeringer enn bare antall favorittpoeng, så ta en kikke!

Norges eldste cache ligger på Bønes. Hvis du skal busse dit, er det linje 14 eller 15 til Våkleiven (14) eller Bønes senter (15). Kjører du, er det som regel gateparkering i Våkleivåsen. Du må gå gjennom noen gangveier der oppe for å komme på "riktig side" av bebyggelsen.

Hvis du er mobil, kan vi også anbefale vår egen "Multi-trail" som starter på Fjellbirkeland på ved Totlandsveien i Fana. Det er en frisk tur, som går på grusvei over en topp, og ned i retning Kaland på andre siden, før du snur. De er nummerert slik at du får funn både frem og tilbake hvis du følger nummereringen. Kun én observasjon på Fjellbirkeland for å finne alle ti cachene. Turen tar halvannen til to timer, selvsagt avhengig av tempo.

I tillegg har jeg lyst til å fremheve cachene "Gruvene på Nygård" - selv om de kanskje er aller best på vinterstid. Og har du klatreutstyr og god tid, er "XCN #3 Ikke helt som alle andre" også vel verd opplevelsen.
Bilde
ToiniFTW
Varamedlem
Varamedlem
Innlegg: 185
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 10.10

Re: Bergens tur 27-29/11

Innlegg av ToiniFTW »

Cache me if you can-serien byr på kjekke opplevelser hvis du liker cachebeholdere litt utenom det vanlige :)
Svar