Fellestur til Hordaland Rundt?

Her kan vi diskutere turer vi har vært på, eller som vi vil planlegge.
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av olea »

Bergen og Hordaland turlag har publisert en artikkel som jeg tror kan være av interesse for de som vil oppsøke finalecachen til Hordaland Rundt:

Buss i Bergsdalen og båt i Fyksesund
Revinnen
Bruker
Bruker
Innlegg: 41
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 22.15
Sted: Fana

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av Revinnen »

Der var vi i havn med alle kommunene :)

Og etter det vi vet så har ingen på noen år vært og hentet denne...
Så spørsmålet må da bli, hvem er med på å organisere en tur hit i løpet av tidlig høst??... Vi ser i utgangspunktet for oss å ta den sjøveien. Charterbåten som gikk tidligere er solgt, så vi er avhengig av å leie båt på http://www.sjotunet.no/b%C3%A5t.html eller at noen har båt på henger som kan egne seg.

Olea og Abra, hvor lang tid brukte dere inn med gummibåt med 6hk?
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av abra »

Det er noen år siden vi dro innover i gummibåten og jeg er ikke sikker. Jeg husker at vi var godt lastet og at det ikke var snakk om å få båten til å plane. Derfor vil jeg tro at vi holdt ca. 10 km/t. Fjorden er 1 mil lang, d.v.s at vi brukte en time hver vei. Pluss tid frem og tilbake fra sjøen til cachen. 1 time også til det. Også litt tid til å se seg om på stedet.

Tror ikke dette er så langt fra sannheten, men olea har nok bedre hukommelse enn meg, så vi får se hva han sier :)
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av ArveAnd »

Revinnen skrev:Der var vi i havn med alle kommunene :)

Og etter det vi vet så har ingen på noen år vært og hentet denne...
Så spørsmålet må da bli, hvem er med på å organisere en tur hit i løpet av tidlig høst??...
Eg er gjerne med! Mhp tidspunkt så startar vel hausten 1.september, og eg har iallefall mulighet å vere med på den tida. (siste halvdel av august - "seinsommaren" er derimot ikkje mulig...)
Oss to
Bruker
Bruker
Innlegg: 24
Registrert: tir 12.11.2013 kl. 20.27

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av Oss to »

Vi er også med hvis vi snakker om september :D
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av olea »

abra skrev:Det er noen år siden vi dro innover i gummibåten og jeg er ikke sikker. Jeg husker at vi var godt lastet og at det ikke var snakk om å få båten til å plane. Derfor vil jeg tro at vi holdt ca. 10 km/t. Fjorden er 1 mil lang, d.v.s at vi brukte en time hver vei. Pluss tid frem og tilbake fra sjøen til cachen. 1 time også til det. Også litt tid til å se seg om på stedet.

Tror ikke dette er så langt fra sannheten, men olea har nok bedre hukommelse enn meg, så vi får se hva han sier :)
Takker for tilliten, abra! Joda, det var en minnerik dag, men hvem bryr seg om å følge med på klokken i sådan stund? I følge kart.finn.no er båtturen fra Steinstø til Botnen tett oppunder 10 km. 10 km/t er lik 5,4 knop. Det tilsvarer teoretisk deplasementsfart for en båt med 14,7 fot vannlinje. Vannlinjen er kortere enn båtlengden. Trekk fra delene av baugen og akterenden som henger over vann. 14,7 fot vannlinje stemmer sånn omtrent for båten vi brukte. Da virker det rimelig at båtturen tok én time hver vei. Det er verdt å merke seg at været var gunstig. Tilnærmet vindstille, lite bølger, og sikkert ikke noe strøm å snakke om. Ellers hadde vi brukt mer tid på sjøreisen. Trenger nok litt mer enn en time i land på Botnen. Jeg ville i hvert fall sagt en og en halv time. Minst to hvis man også vil ta seg tid til å se seg litt omkring. I tillegg brukte vi tid på å få båten klar på vannet og tilbake igjen i bilen.
Revinnen
Bruker
Bruker
Innlegg: 41
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 22.15
Sted: Fana

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av Revinnen »

September på en fin dag, bør gå bra. Hvis vi er tre nick på tur, klarer en da å hoste opp transport tro? Evt er det flere som vil være med?
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg: 44
Registrert: søn 04.08.2013 kl. 20.48
Kontakt:

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av bjoff »

Jeg må innrømme at jeg har bortimot glemt denne cachen litt i det siste, men er gjerne med på tur i september ja.
aeldholm
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 146
Registrert: lør 04.10.2014 kl. 0.43

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av aeldholm »

Er det noen som er interessert i en ny fellestur til denne? Vet jo ikke hva som skjer med denne når den store kommunesammenslåingen starter. Jeg er nå kvalifisert (når jeg bare får logget i løpet av de neste dagene).
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Fellestur til Hordaland Rundt?

Innlegg av ArveAnd »

Eg har vore kvalifisert for denne i ganske så mange år no... men det har aldri passa at eg har kome meg til finalen! Veit ikkje korleis transportmulighetene er her no? Den faste båtruta vart vel nedlagt for fleire år sidan, eller har den starta opp att?
Svar