Lokal geocaching «Oscar»?

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
aeldholm
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 146
Registrert: lør 04.10.2014 kl. 0.43

Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av aeldholm »

Vi setter alle pris på cacher med det lille ekstra som gjør cacheopplevelsen spesiell. Hvordan kan vi oppmuntre til og vise at vi setter pris på kvalitet i cacheutlegg? Hva med en lokal prisutdeling for å fremme kvalitetscacher? Hva med en årlig prisutdeling for årets beste cacher i forskjellige kategorier? Det er selvfølgelig forskjellige meninger om hva som gjør en cache til en god cache. Derfor tenker jeg at det må være forskjellige kategorier som f.eks. årets beste cachebeskrivelse, årets beste cacheplassering, årets beste cachebeholder, årets beste totalopplevelse. Kanskje også årets beste nye cacheeier. Kanskje en kategori for årets beste logg. Her er mange muligheter. Det er jo flere måter å gjøre det på, enten med forslag til en jury som nominerer eller bestemmer, eller avstemming. Og så en gang på vårparten, en utdeling av priser (ære, berømmelse og diplom).

Hva synes dere? Kjør debatt :idea:
Brukeravatar
sveinivar
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 69
Registrert: man 21.10.2013 kl. 20.46
Sted: Bønes

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av sveinivar »

Jeg mener dette er en god ide, gitt at vi klarer å holde antall kategorier ned på et minimum. Et forslag er at styret utnevner en nominasjonskomite som nominerer et gitt antall kandidater i hver kategori og at avstemningen gjøres på forumet hvor medlemmer er stemmeberettigede.
sveinivar

Bilde
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av ArveAnd »

Eg synst det er ein god ide! Eg har også tenkt litt i samme baner når folk/vi uttrykker frustrasjoner over cachar dei er misfornøyd med. Istadenfor å klage meiner eg at det er mykje bedre å premiere/hedre/skryte av osv dei cachane vi likar! Og då passar jo ein slik "Oscar"-utdeling fint!

Men det bør sikkert diskuterast litt omkring format, og omfang for å få det til å bli passande! Og så spørs det om det er over eit heilt år ein slik konkurranse bør gå, eller for ein kortare periode.
Brukeravatar
kawlii
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 220
Registrert: tor 17.10.2013 kl. 16.50

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av kawlii »

Dette er noe som har vært snakket om tidligere, og det er på ingen måte noen dårlig idé!
Synes mye heller vi bør dra frem det positive- og gjerne vise hva vi liker, i stede for å snakke om det vi ikke liker.

Ser for meg at et år kan være i lengste laget, men kanskje hvert kvartal eller halvår. Alt ettersom hvor mange kategorier det er. (Bør nok ikke være for mange av de heller, skal det kunne gjennomføres på en grei måte).
sveinivar sitt forslag på gjennomføring med avstemning på forumet støtter jeg! Men tenker dog at aeldholm er med å avgjøre en gitt komité, siden det nå er hun som kommer med forslaget.

(Har den siste tiden vært inne på tanken om beste Julestri(l)-cache, men det er i tilfelle noe vi må være flere om for å få til. Om noen kunne tenke seg å hjelpe til med noe der, så kan dere gjerne ta kontakt med meg :) )
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av olea »

Under forutsetning av at det finnes folk som vil gjennomføre den praktiske delen av en slik kåring, så synes jeg dette høres ut som en god idé. Noen spørsmål må avklares:
  • Hvor lokalt? Bergen kommune? Hordaland fylke? Bergen kommune + utvalgte nabokommuner? Eventuelt hvilke nabokommuner?
  • Hvilken periode? Jeg går ut fra at aktuelle kandidater skal være cacher som er publisert innenfor en bestemt periode. For eksempel et kalenderår. I så fall virker det naturlig å la kåringen skje i begynnelsen av påfølgende kalenderår.
  • Hvilke kategorier? Mine forslag er:
    • Beste lokasjon
    • Beste beholder
    • Beste cachebeskrivelse
    • Beste mystery
    • Beste multi
    • Beste earthcache
    • Beste letterbox hybrid
    • Beste event
    • Beste logg
    • Beste foto i logg
  • Hvordan gjennomføres kåringen? Jeg foreslår en åpen nominasjonsrunde her på forumet. En jury plukker ut 3–5 kandidater i hver kategori som går videre til finalen. Hvis det er praktisk gjennomførbart, forslår jeg hemmelig elektronisk valg i finalerunden. Vinnerne avsløres under et event eller arrangement i regi av GeoBergen
aeldholm
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 146
Registrert: lør 04.10.2014 kl. 0.43

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av aeldholm »

Kjekt at flere synes det er en god ide, og at det er forskjellige meninger. Her er litt mer av mine tanker.

Jeg tenker at kåringen bør være i regi av GeoBergen, men en komité kan godt ha medlemmer både fra og utenfor styret.

Jeg tenker det er naturlig å ha en kåring som i hvert fall dekker Bergen og nabo kommunene. Hordaland er en naturlig grense, men er kanskje et litt større område enn de fleste av oss har ovsersikt over (når det gjelder nye cacher). Kanskje en avgrensning til Bjørnafjorden i sør? I nord er det kanskje naturlig å ha med i hvert fall Meland, Lindås og Radøy? I vest er det nok naturlig å ta med Askøy, Sund og Fjell, og kanskje Øygarden? Mer usikker i øst. Her er det sikkert også mange meninger.

Jeg tenker at et kalenderår er en enkel periode å håndtere, og med en prisutdeling på nyåret. Men vi kan jo også ha en kåring, men med priser for hvert halvår eller kvartal.

Kategorier er det også mange meninger om. Jeg lurer på om det blir publisert mange nok av de litt sjeldnere cachetypene til å ha egne kategorier for hver type. Alle typer er jo kvalifisert til f.eks. beste plassering, beste beskrivelse, beste totalopplevelse. Men den kan jo også være en måte å oppmuntre til de sjeldne cachetypene. Jeg tenker at beste logg og beste foto i logg gjør at også de som ikke legger ut cacher kan få en pris. Og alle setter vel pris på en god logg og et godt bilde.

Kanskje beste julestri(l) cache kan være en egen kategori?

Jeg foreslår at alle kan komme med innspill til en komité som nominerer noen kandidater i hver kategori. Et hemmelig elektronisk valg, ville vært strålende, men krever at noen lager en praktisk løsning for det.

Er det en ide og samle en liten gruppe som utarbeider et forslag, og så formelt legge det frem for styret i GeoBergen?
Oss to
Bruker
Bruker
Innlegg: 24
Registrert: tir 12.11.2013 kl. 20.27

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av Oss to »

Nominering av cacher til "prisutdeling" har vi sett på Gran Canaria, se f.eks. West Hill 7, som fikk 2 sølv og en bronse i 2013. Denne nomineringen er for hele Spania, og der er Mystery/Multi/Wherigo slått sammen til en klasse (men det kommer jo også an på hvor mange prosent av hver sort cacher som publiseres hvert år i området?) Hvis ikke jeg husker helt feil, så ble cacher automatisk nominert hvis de hadde fått mange favorittpoeng (prosent i forhold til antall funn?) + alle kunne sende inn forslag - og kun de som hadde funnet cachen kunne stemme på den. Hvordan det ble gjort/sjekket i praksis husker jeg nok ikke.....
Brukeravatar
kawlii
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 220
Registrert: tor 17.10.2013 kl. 16.50

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av kawlii »

Jeg er gjerne med i den lille gruppen, aeldholm :) Men vil ikke "trakke" på noen, og trekker meg unna om det skulle være problematisk med tanke på at jeg er en del av styret også.
aeldholm
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 146
Registrert: lør 04.10.2014 kl. 0.43

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av aeldholm »

Synes det er veldig bra å ha med noen fra styret. Vi bør vel være en eller to til?
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Lokal geocaching «Oscar»?

Legg inn av olea »

Apropos «Oscar». De som skal stemme på Academy award må ha sett alle de nominerte filmene innenfor kategoriene de skal avlegge stemme. Hvis man skal trekke parallellen til vår avstemming må det bety at man innenfor hver kategori må ha funnet alle cachene som man kan stemme på.

Det virker riktig at man må ha gjort seg kjent med alle alternativene før man stemmer. Ulempen er at det kan bli veldig få stemmeberettige. Og så er det spørsmålet om hvordan dette skal implementeres i praksis. Hvis elektronisk valg blir for vanskelig, kan urnevalg kan være en løsning. Det forutsetter at vi klarer å samle et rimelig antall stemmeberettigete i valglokalet.

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.
Svar