Sko/kleskjøp

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
ToiniFTW
Varamedlem
Varamedlem
Innlegg: 185
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 10.10

Sko/kleskjøp

Legg inn av ToiniFTW »

Jeg (Toini) trenger sårt nye regnklær og tursko! Det var vel en gang i fjor at jeg var på cachetur og sålen under skoen løsnet. Det ble en latterfull og våt tur hjem! Regntøyet har også hull i seg og er vel ikke mye vanntett. :lol:

Derfor spør jeg; hvilket regntøy og sko har dere på cachetur? Ta gjerne med hvor det ble kjøpt og pris.

Jeg blir forvirret av goretex/ikke goretex og alt sånt på det store skomarkedet, så litt hjelp hadde vært supert.
Brukeravatar
sveinivar
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 69
Registrert: man 21.10.2013 kl. 20.46
Sted: Bønes

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av sveinivar »

kan anbefale Viking Hunter høykaftet fjellstøvler kjøpes på XXL. Er på mine tredje par nå.
sveinivar

Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av brittish »

Hei

Sko:
Vanntette sko er et must. Jeg bruker generelt Goretex sko i type joggesko (altså lave sko) Det bruker jeg hele året bortsett fra hvis det skulle komme snø eller bli varmt. Når det gjelder merke så er det veldig individuelt, for meg passer f.eks Viking, Timberland og Helly Hansen sko, mens Salomon og Nike sko er ubrukelige. Her må man prøve, viktig at man har god nok plass til tærne og en litt tykkere sokk enn en vanlig bomullsokk (ta med i butikken). Mine sko koster som oftest 7-800 kroner og kjøpes ofte på XXL.

Klær:
Jakker:
Her har jeg et utvalg som er anskaffet på forskjellige salg opp gjennom tidene. Det jeg har funnet ut er at det er egentlig ikke så stor forskjell på dyre og billige merker for mitt bruk. På grunn av geocachingen blir jakkene ofte skitten oppover ermene og dermed vaskes de litt for ofte i forhold til hva teknisk tøy egentlig liker. Dermed kjøper jeg heller billigere jakker som kan byttes ut med god samvittighet når jeg har vasket ut vanttattheten av de eller de er umulig å få rene lenger. Ett tips er å ikke gå for lyst tøy . Jeg har både skalljakker og softshelljakke som brukes alt etter humøret, været og hvilken tur jeg skal på.

Bukser
Her er det bare å finne en bukse man liker og som passer lommeboken. Jeg liker f.eks Skogstad sine bukser da de passer meg og ikke koster skjorta. Kjøper gjerne samme modell opp igjen når en er utslitt. Kjøpte f.eks ny denne uken til ca 800 kr.

Butikker:
XXL har ofte tilbud på ting og tang - lurt å være medlem av nyhetsbrevet
Skogstad butikken på Xhibition - hadde 25% på alle jakker på mandag - kanskje de har det fortsatt?
Sparkjøp - Fører Varde merket som jeg vet mange er fornøyd med og som er relativt billig (Passer dessverre ikke meg)
+ alle de vanlige sportsforretningene
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av Hannkatten »

Jeg har hatt fjellskoene Crispi Dovre Light en stund, og er veldig fornøyd. Gore-Tex og Vibram-såle. Det ser imidlertid ikke ut som om akkurat den modellen lages lenger, men Besseggen ser veldig lik ut, både i utseende og pris rundt 1800. XXL har den.

Av litt lettere sko har jeg Salomon XA Pro 3D fra Intersport. Også Gore-Tex, men ser ut og føles mer som en joggesko. Koster 1400.

Generelt så vil jeg si at om du vil holde føttene tørre, må du velge noe med Gore-Tex.

Regntøy får du i alle prisklasser, men skal du ha noe til litt lengre turer, så bør du ha noe du ikke blir klam av svette i, og da nytter ikke Sparkjøps billigste. Vi har en miks av regnklær fra Helly Hansen og Bergans.

Vår erfaring er at man kan få gode produkter billig, men at de dyre fra kjente merker som regel varer lengre og blir billigere i det lange løp.
Bilde
Oss to
Bruker
Bruker
Innlegg: 24
Registrert: tir 12.11.2013 kl. 20.27

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av Oss to »

Og hvis noen trenger et par Crispi Besseggen str 42 - så står der et par her som har vært på beina mine en time - før de ble parkert i skapet :(
Selges til høystbydende.
ToiniFTW
Varamedlem
Varamedlem
Innlegg: 185
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 10.10

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av ToiniFTW »

Gode svar her! Ser at jeg burde ta meg en tur til XXL når lommeboken tillater dette. Er litt lei av å cache i Fredrik sine str 44 når jeg helst bruker str 41! Hvis noen vil være med meg på shopping når anledningen byr seg, takker jeg gjerne ja til det. Jeg HATER shopping...

Hva var det som gjorde at disse skoene ble plassert i skapet etter en time? :o
Oss to
Bruker
Bruker
Innlegg: 24
Registrert: tir 12.11.2013 kl. 20.27

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av Oss to »

De passet bare ikke til mine bein - så jeg er gått over til Nike joggesko uten GoreTex - og sko- og sokkeskift i bilen etter endt tur.
Men du kan gjerne få prøve dem....
ToiniFTW
Varamedlem
Varamedlem
Innlegg: 185
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 10.10

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av ToiniFTW »

Siden dere er to bak nicket, er det dame eller herremodell? Hvis dere hadde kunnet tatt de med på halloween-eventet for prøving hadde det vært supert! :D
Brukeravatar
kawlii
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 220
Registrert: tor 17.10.2013 kl. 16.50

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av kawlii »

Jeg må bare legge inn en kommentar ang Besseggen skogene... Jeg måtte gå de inn, og brukte noen uker på det- i snø og vått terreng. Første fjellturen jeg brukte de på er ikke et godt minne, men etter dette er det de skoene jeg foretrekker når jeg skal ut på skikkelig tur.
Bruker Ecco sko - med GoreTex til vanlig bruk, men tar på Besseggen når disse ikke duger. (De erstatter støvler også).

Ellers er jeg storbruker av Bergans- både jakker og bukser. Men dette er slikt som må prøves for å finne modeller som du liker- og som dekker dine behov. Kan nevne Breheimen bukse som er en veldig populær bukse. Vanntett, vindtett og god å gå med :)

(Liker ikke shopping jeg heller, men det er kjekkere sammen andre så jeg blir med om det passer).
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Sko/kleskjøp

Legg inn av Hannkatten »

Som en liten, kuriøs digresjon:
IP-adressen til geobergen.no: 46.250.210.59
IP-adressen til bergans.no: 46.250.210.59

... dette kan da umulig være tilfeldig :lol:
Bilde
Svar