Geocaching-statistikk for Hordaland

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Svar
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Geocaching-statistikk for Hordaland

Legg inn av Hannkatten »

Jeg har sittet og puslet litt med GSAK og Excel, og hadde lyst til å lage utleggsstatistikk per år for Hordaland, noe jeg ikke har funnet på project-gc.
Utlegg per år
Utlegg per år
UtleggPerÅr.png (18.62 kiB) Vist 2541 ganger
Dette første diagrammet er et stablet diagram over utlegg (ikke medregnet eventer). Ut fra dette diagrammet er det masse interessant vi kan lese:
  • Det er hovedsakelig Traditional-bokser som legges ut. Ingen overraskelse akkurat det.
  • Unknown-typen var relativt ubetydelig til 2009, da det kom flere enn det hadde kommet i alle år tidligere tilsammen.
  • Andelen Unknown har holdt seg forbausende stabil etter dette.
  • I 2010 fikk utleggstakten et enormt oppsving, med over en dobling (uvisst om dette er fordi vi kattene begynte for alvor det året...).
  • En del av forklaringen på toppen i 2011 ligger antakelig i Solbakkefjellet Rundt. 85 av dem kom i 2011, resten i 2012.
  • I 2012 så vi en nedgang i antall utlegg, fulgt av en ny nedgang i 2013, men fortsatt på et mye høyere nivå enn i 2009.
  • I 2014 kom et nytt, solid oppsving på rundt 50 %.
  • Vi har en fjerdedel igjen av 2015, og ligger godt an til å sette ny utleggsrekord også i år. Hvis vi antar at bare 75 % av årets utlegg er ute ennå, ligger vi an til å lande på mellom 650 og 700 utlegg i år, rekorden fra i fjor er på 544, bare 42 flere enn vi har per d.d.
Hvis vi så ser på det som er utlatt i diagrammet over, nemlig eventene, er det også litt å lese.
Eventer per år
Eventer per år
EventerPerÅr.png (10.12 kiB) Vist 2541 ganger
  • Fra det første eventet i fylket i 2004, har det vært et stabilt, lavt antall eventer, helt frem til 2010.
  • I 2011 begynte vi med Ka e' Tisch, og vi ser at de første årene utgjorde de en relativt stor andel av eventmengden.
  • Etter fylkets første CITO i 2008, gikk det tre år før neste kom i 2011. Senere har det vært minst ett CITO hvert år.
  • Utviklingen i eventantall har nå nærmest en eksponentiell utvikling. I 2014 og så langt i 2015 har det vært flere eventer enn totalt siden starten i 2004 og i ti år frem til 2013. Og flere vet vi at det blir...
  • Fun fact, urelatert til statistikken: Etter at GeoBergen for første gang i april arrangerte CITO med påfølgende "vanlig" event, har dette blitt praksis for alle påfølgende CITO så langt.
Jeg tar alle mulige forbehold om at min GSAK ikke har med alle arkiverte cacher, men avviket er i så fall neppe særlig stort.

Dette er altså statistikk for hele Hordaland fylke, som jo også omfatter bla. Sveio og Etne, hvor det er et annet geocachermiljø som dominerer. Tallene for Bergen kommune alene, eller eventuelt inkludert de naturligste nabokommunene, ville selvsagt være lavere, men ikke så veldig mye, tror jeg. Når det gjelder eventene, er nok tyngdepunktet i bergensområdet.

Si gjerne fra hvis det er annen statistikk dere ønsker å se.
Bilde
Svar