Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Svar
Brukeravatar
sveinivar
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 69
Registrert: man 21.10.2013 kl. 20.46
Sted: Bønes

Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av sveinivar »

Hei - Inspirert av tilsvarende initiativ i Rogaland ønsker jeg å starte en kampanje hvor vi i Bergen frem mot vår og sommer legger ut alle D/T kombinasjonene slik at vi kan senke terskelen for å fylle matrisen her i Bergen.

Med Bergen mener jeg Bergen kommune og alle tilgrensende kommuner.

Jeg kan koordinere prosessen.

Jeg tenker å legge ut en lenke til en matrise hvor hver enkelt kan se hva som er (reservert) og deretter melde inn på forumet hvilken D/T komboer vedkommende ønsker å reservere.
Man må deretter melde inn når cachen er publisert. Jeg skal vedlikeholde matrisen.

Cacher som blir en del av denne kampanjen kan være av alle varige (ikke eventer) typer.

De cachene som blir med i kampanjen merkes med BM81 på formatet: <cache navn> 81BM, eksempelvis Melkeplassen 81BM.
Jeg mener det er greit å nominere allerede eksisterende cacher ved å tilføye 81BM i enden av navnet. Ikke endre tittel før dere har fått bekreftet reservasjon av D/T komboen.

I første omgang ønsker jeg en kjapp tilbakemelding på forumet for interessen for å bidra med en eller flere cacher.
Når jeg har tilstrekkelig antall interesserte (i Rogaland var de to stykker) så legger jeg ut en lenke til en matrise hvor dere deretter kan melde inn på forumet interesse for D/T komboer for nye eller eksisterende cacher.

Førstemann til mølla prinsippet gjelder.

Man kan selvsagt melde inn cacher i flere omganger.

Kan dere legge inn en melding på denne strengen om dere er interessert i å bidra.
sveinivar

Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av Hannkatten »

Jeg er absolutt for ideen om å gjøre det mulig for alle å fylle matrisen uten å forlate fylket!

Men jeg har noen innspill til gjennomføringen, slik du skisserer den:
- Hvis alle T4,5 og 5 vil forutsette klatreutstyr, vil det gjøre det uoppnåelig for veldig mange. Jeg foreslår at man prøver å oppnå de høye T-ratingene på andre måter enn med klatring. Hvis klatreutstyr kreves, er det T5 automatisk, men det gjelder ikke andre veien ("or is otherwise extremely difficult" - man må ikke kreve klatreutstyr for at den skal bli T5).
- Navnet på en cache synes ikke jeg skal inneholde et slikt tillegg, så lenge de ikke tilhører en bestemt serie med cacher. Det bør være tilstrekkelig å legge til de aktuelle cachene i en offentlig, delt bokmerkeliste. Både GSAK og PGC vil dessuten med letthet kunne utpeke de komboene som folk mangler, som er nærmest der de bor - så lenge de bare eksisterer og er aktive.
Bilde
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg: 44
Registrert: søn 04.08.2013 kl. 20.48
Kontakt:

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av bjoff »

Noen kommentarer fra sidelinjen rundt dette:

I Prosjekt 81 i Rogaland ble det lagt vekt på at alle cachene skulle være mulig ta for alle (bortsett fra dette som allerede er nevnt med terreng-rating), altså at ingen av cachene skulle være 'challenges' som krever tidligere funn av forskjellig art. Dette valget synes jeg var lurt.

Et mulig problem jeg ser med at veldig mange deltar i et slikt prosjekt er at verdiene for både D'en, men spesielt for T'en kan blir veldig varierende og forskjellige om man prøver å ha dette som en samlet serie. Det vil virke merkelig om man akkurat er ferdig å logge en T4.5 og deretter prøver på en T3.5 som kanskje er vanskeligere eller mer utfordrende. Her er det selvsagt utlegger som har siste ord, men et visst samspill mellom utleggerne tror jeg er lurt rundt dette.

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg var ganske deltagende i P81 i Rogaland, både med deltagelse ved fysiske utlegg, og oppgaver til mysteries og wherigos. Samt at websidene ligger på min server.

Og til slutt litt tall:
Om man skal bruke eksisterende cacher er det jo ikke så mye som mangler: om man fjerner challenges er det 77 unike DT'er bare i Bergen, Fjell, Sund, Os og Askøy. Tar man med resten av fylket dukker det opp to til og gir 79. Dog er det det sikkert noen av disse som krever klatreutstyr, båt eller annet utstyr som ikke alle cachere har. Tar man med challenges er tallene henholdsvis 78 og 81.
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av olea »

Det virker besnærende å ha alle 81 D/T-kombinasjonene innenfor egen kommune. Kan ikke se behov for at det opprettes 81 nye cacher, men det hadde vært kjekt om det kom nye cacher for de manglende D/T-kombinasjonene. Min eneste bekymring er at cachene blir kunstige. Det er et dårlig utgangspunkt hvis en cache har som formål å tilby en cache med D/T-rating på 5.0/4.5. Det bør starte med en god cacheidé, og så er det bonus om D/T-rating blir attraktiv.

Det finnes veiledninger for hvordan man setter D/T-rating, men her er stort rom for egne tolkninger. Med unntak av T1-cacher der CO bør kunne sannsynliggjøre at cachen er tilgjengelig for rullestolbrukere, kan D/T-ratingen være totalt løsrevet fra faktisk terreng og vanskelighetsgrad. Det jeg frykter mest er en intetsigende power trail med 81 PET-rør der det er liten variasjon i terreng og vanskelighetsgrad, men alle cachene har ulik D/T-rating.

Om jeg virker litt negativ, så merk at min mening egentlig ikke spiller noen rolle. Det er de som legger ut nye cacher som bestemmer :)
Brukeravatar
sveinivar
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 69
Registrert: man 21.10.2013 kl. 20.46
Sted: Bønes

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av sveinivar »

Alle

Vi er avhengig av litt entusiasme for å gjennomføre denne dugnaden. Kan jeg be om at svar på denne forumstrenger fokuserer på å svare på min utfordring:

Kan dere legge inn en melding på denne strengen om dere er interessert i å bidra.

Som det ble sagt i en av svarene: De som legger ut cachene bestemmer selv hvordan cachen skal utformes.
sveinivar

Bilde
Brukeravatar
kawlii
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 220
Registrert: tor 17.10.2013 kl. 16.50

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av kawlii »

Jeg stiller meg positiv til dette, og hjelper gjerne med noen utlegg. Vil dog ikke ta på meg for mange.
Kanskje det hadde vært en ide å samle de som evt vil være med på en slik "satsning"?
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg: 44
Registrert: søn 04.08.2013 kl. 20.48
Kontakt:

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av bjoff »

Jeg er også gjerne med på dette.
Janot2
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 51
Registrert: lør 04.01.2014 kl. 13.29

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av Janot2 »

Har planer om en cache eller to til så jeg kan godt se om de passer i dette!
ToiniFTW
Varamedlem
Varamedlem
Innlegg: 185
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 10.10

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av ToiniFTW »

Vi melder interesse for å legge ut :)
kro8
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 65
Registrert: ons 30.10.2013 kl. 22.36

Re: Bergen Matrix 81 (BM81) Initiativ

Legg inn av kro8 »

Vi også :-)
Bilde
Bilde
Svar