D4,5 vs D5 - Erfaringer

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Svar
Arkipeller
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: fre 02.01.2015 kl. 12.56

D4,5 vs D5 - Erfaringer

Legg inn av Arkipeller »

Kan heller innrømme at jeg har gruet meg lenge å legge ut innenfor de vanskeligste kategorier, men om man aldri våger så vil man heller aldri få ting til.

Difficulty-rating er veldig varierende fra sted til sted og jeg cacher både i Bergen, Stavanger/Sandnes og Kristiansand. Hva folk legger i T-rating er relativt likt over store deler av Norge, men D-ratingen er litt verre med.

Hva legger folk i en D4,5-cache og hva legger mann i D5? Da tenker jeg tradisjonelle cacher og ikke mysterier.

Arkipeller
Brukeravatar
sveinivar
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 69
Registrert: man 21.10.2013 kl. 20.46
Sted: Bønes

Re: D4,5 vs D5 - Erfaringer

Legg inn av sveinivar »

Det er kanskje greit å ta utgangspunkt i http://support.groundspeak.com/index.ph ... page&id=82:

D4: Difficult
A real challenge for the experienced geocache hunter - may require special skills or knowledge, or in-depth preparation to find. May require multiple days / trips to complete.

D5:Extreme
A serious mental or physical challenge. May require specialized knowledge or skills to find or open the geocache.

What about the half stars?
As already indicated, these are simply suggested ratings. Each geocache owner can make decisions about the final ratings of our geocaches. If you have hidden a geocache that gives a result of 4 stars for terrain, but your know that it doesn't seem THAT difficult, you could rate it at 3½. The length of the hike is from the most logical parking area to the cache.

Basert på en god del caching i Europa i fjor sommer er vi er kanskje litt gnitne på D ratingen her i Bergensområdet eller Norge generelt.

Det jeg observerere ar at uttyrkket 'special' skill opptrer først ved D4, dvs jeg antar man må være erfaren geocacher eller eksempelvis har klatre/scuba kunnskap for å finne den. Legg også merke til at det står 'physical challenge' på D5 (og kanskje D4.5). Dvs klatring, scuba, etc kan gi D>4.

Annet anyone :?:
sveinivar

Bilde
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: D4,5 vs D5 - Erfaringer

Legg inn av olea »

Jeg synes det er vanskelig å diskutere hva som skiller D4,5 og D5 uten å ta en titt på hele skalaen:

D1: Easy - In plain sight or can be found in a few minutes of searching.
D2: Average - The average geocache hunter would be able to find this in less than 30 minutes of hunting.
D3: Challenging - An experienced geocache hunter will find this challenging, and it could take up a good portion of an afternoon.
D4: Difficult - A real challenge for the experienced geocache hunter - may require special skills or knowledge, or in-depth preparation to find. May require multiple days / trips to complete.
D5: Extreme - A serious mental or physical challenge. May require specialized knowledge or skills to find or open the geocache.

D2 er det mest konkrete av disse punktene, men selv her er det rom for tolkninger. Jeg velger å tolke average som gjennomsnittlig. Det finnes mange måter å regne ut gjennomsnitt, men her synes jeg det er mest riktig å bruke median. Med andre ord: Median letetid for en geocacher som leter alene på en D2-cache skal være høyst 30 minutter. Derav følger at cacher med median letetid over 30 minutter skal ha mer enn 2 stjerner i D-rating. Jeg synes forresten det er riktig å presisere geocacher som leter alene. 10 geocachere som leter sammen vil nok ha kortere gjennomsnittlig letetid enn én, men ikke 10 ganger så fort.

Hva så med D3? Det er nok av D2-cacher der jeg som regner meg som en erfaren cacheleter kunne brukt en hel kveld på å finne. (Hvis jeg bare hadde giddet). De fleste finner den innen en halvtime, mens for meg er den helt usynlig. Jeg er ikke den eneste som har det slik. Skal vi da tolke rating-veiledningen helt bokstavlig, har vi den pussige situasjonen at en cache godt kan passe som både D2 og D3. Det virker dog mest fornuftig at en D3-cache er vanskeligere enn en D2-cache, men det er vanskelig å si hvor mye vanskeligere. Hvor lang er en kveld? 2? 4? 6 timer? Hvor stor andel av cacheleterne bør finne cachen innen 2 timer?

Veiledningen er ikke noe bedre på D4 og D5. Ja, de skal være vanskeligere, men hvor vanskelig? Ikke godt å si. Det virker som mange heller følger egne erfaringer enn veiledningen fra Groundspeak. Dermed er det mange lokale variasjoner på vanskelighetsnivåene, og jeg våger å påstå at de jevnt over er satt for høyt. Jeg har ikke tålmodighet til å lete i mer enn en halvtime, likevel frykter jeg ikke tradisjonelle cacher med D-rating over 2. Jeg har jo funnet ganske mange av dem. Den gode nyheten er at D4- og D5-cacher ikke behøver å være så vanskelige som veiledningen tilsier. Den dårlige nyheten er at det ikke er godt å vite hvor vanskelig de faktisk er.

I den grad folk følger en skala, så er det ikke sikkert at D5 er vanskeligere enn D4,5. Det skyldes at mange oppfatter det slik at cacher som krever spesialkunnskap eller spesialutstyr skal være D5. De behøver altså ikke være særlig vanskelige, men de krever noe spesielt for å bli funnet. Et ekstremt eksempel vil være en cache som krever ultrafiolett lys for å bli funnet. Har du en slik lykt kan det hende at cachen er veldig lett å finne, men på grunn av det påkrevde spesialutstyret skal den altså være D5.
Svar