Erfaringar med ulike cacheboksar

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Svar
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Erfaringar med ulike cacheboksar

Legg inn av ArveAnd »

Eg tenkte ein liten tråd med erfaringar med ulike cacheboksar kan vere av interesse. Her kan vi dele erfaringar av kva som fungerer og kva som ikkje fungerer!

Først vil eg skrive litt om mine erfaringar med palatka
Kanskje nokon lurer på kva ein palatka-cache er...? Så derfor først litt om det:
Dette er ein heimelaga cache. Du tar ein ziploc-pose og teiper den inn med gaffateip. Normalt sett så teipar du også inn eit par magnetar slik at du kan henge den på metall (trur ikkje eg har funne palatka som ikkje er magnetisk).

Det viktige med denne cachen er at åpningen i cachen, altså ziploc-åpningen må vende nedover - iallefall når den er plassert slik at den kan bli utsatt for regn.

Eg har brukt ein del av desse cachane, blant anna Solheim kapell, Bolstadøyri stasjon og Evanger stasjon. Erfaringane frå stasjonscachane der desse er plassert litt skjerma for ver og vind er veldig gode. Cachen held seg gjerne bra i 2-3-4 år - den eine her vart bytta etter 2 år pga slitasje. Og her har ikkje vatn i cachen vore noko problem som følge av plassering skjerma i rekkverk/autovern.

Erfaringen frå Solheim kapell er derimot veldig dårlege. Denne cachen er plassert bak på ein "straumboks" og dermed er den ikkje skjerma. Blir den plassert feil veg så renn regnvatnet ned langs straumboksen og rett inn i cachen. Sjølv om cachen har vore merka med denne retning opp osv så tar det aldri lang tid før den blir plassert feil - og dermed kliss blaut igjen. Så med slik plassering og slike forhold kan ikkje palatka anbefalast. Cachen er no bytta. (vel og merke har eg ein anna palatka med tilsvarande plassering - men få besøk. Den har det ikkje vore noko problem med).

Fordeler med palakta:
+enkel og billeg cache. Du treng ziploc-pose, magnetar og gaffateip.
+den er flat slik at den lett kan skjulast, spesielt om du tilpassar gaffateip-fargen til omgivelsane.

Men som vist over, plasser den slik at den ikkje er direkte utsatt for ver og vind!
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Erfaringar med ulike cacheboksar

Legg inn av Hannkatten »

Kan det være en idé å feste én magnet nær "bunnen" av palatkaen (altså det som vi vil ha opp), og så noe ikke-magnetisk av metall som motvekt nær åpningen? Da oppnår man kanskje en palatka som snur seg selv rett vei?
Bilde
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Erfaringar med ulike cacheboksar

Legg inn av ArveAnd »

Ja det kan nok vere ein mulighet. Verdt eit forsøk om ein vel å bruke den i litt utfordrande miljø.

Eg har vanligvis brukt 2 magnetar på dei små, og 3 på dei større palatkaene. Dette for å sikre mot slitasje/elding som kan medføre at gaffaen åpnar seg og magneten løsnar. Derfor kan det vere kjekt med fleire magnetar.

Men den største utfordringen er nok kva andre cacharar kan finne på av "lure" ting. Eg har ved vedlikehold av eigne palatka funne den stappa full i bytteting slik at ein magnet ikkje ville klart å holde den... og ein patent med 1 magnet for at den skal snu seg rett vil sikkert nokon klare å finne ein måte å omgå på også...
Brukeravatar
harpix
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 66
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 0.18

Re: Erfaringar med ulike cacheboksar

Legg inn av harpix »

Jeg bruker ikke denne typen mye, men har de samme erfaringene på værutsatte plasseringer. Med litt tålmodighet under konstruksjonen, bør det være mulig å lage et "lokk" over åpningen, konstruert av to lag gaffa lim-mot-lim, som inneholder en magnet som fester til metall på selve posen. Dette vil da bli som en konvolutt i konstruksjonen. Har ikke prøvd selv, men tror det vil kunne funke :)

Noe annet som kan være verdt et forsøk, er en laminert og tydelig "This side up!"-pil på begge sider...?
Anse dette innlegget som signert.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Erfaringar med ulike cacheboksar

Legg inn av Oppdagerne »

harpix skrev:Noe annet som kan være verdt et forsøk, er en laminert og tydelig "This side up!"-pil på begge sider...?
DET er forsøkt mange ganger, men like dødfødt hver gang. Vi har gått over til Rite in Rain-logger på alle våre palatka'er. Forsøker nå å ikke bruke de på steder hvor de lett kan bli våt om de henges feil vei...
Bilde Bilde
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Erfaringar med ulike cacheboksar - palatka

Legg inn av olea »

Endret emnefeltet, fordi denne tråden (så langt i hvert fall) bare omtaler palatka-cacher.

Ideelt skulle jeg bare lagt ut idiotsikre sikre cacher, men erfaring tilsier at:
  1. Ingenting er idiotsikkert fordi idiotene er alt for smarte.
  2. Når noen klarer å lage noe som er idiotsikkert, utvikles det bare en ny og forbedret idiot.
Målsettingen er derfor redusert til å lage cachene idiotsikre nok. Etter min mening har det vært såpass mye tull med palatka-cacher at de ikke kan kalles idiotsikre nok:
  • Idiotene lukker de ikke ordentlig igjen.
  • Idiotene plasserer dem med åpningen opp – selv om de er tydelig merket «denne side opp».
  • Idiotene putter oppi så store og tunge reisevenner at magnetene ikke klarer å holde cachene på plass.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Erfaringar med ulike cacheboksar

Legg inn av ArveAnd »

Har ikkje laga noko review av andre cacheboksar - som var planen....
Men eit par linkar til mulige "kupp" mhp cacheboksar.


På Staples kan ein kjøpe eit sett med 5 boksar. Slik eg opplever desse boksane er dei av svært god kvalitet. Selges også enkeltvis.
http://www.staplesbutikken.no/kaffe-eng ... deler?r=se

På Sparkjøp er det også mulig å kjøpe sett med boksar. Her er det faktisk eit sett med heile 13 boksar til same pris som dei 5 nemnte over. Etter mitt syn er desse av noko dårlegare kvalitet, men med den rette plasseringen så fungerer dei nok godt. Kan også nemne at GorgonVaktmester omtalar desse på følgjande måte på gcinfo.no
Jeg har god erfaring med dette settet:
http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Product ... 93186.aspx
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Bruker
Bruker
Innlegg: 31
Registrert: lør 22.06.2013 kl. 23.31
Sted: SKIEN
Kontakt:

Re: Erfaringar med ulike cacheboksar

Legg inn av GorgonVaktmester »

ArveAnd skrev:Kan også nemne at GorgonVaktmester omtalar desse på følgjande måte på gcinfo.no
Jeg har god erfaring med dette settet:
http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Product ... 93186.aspx
...og det står jeg ved!
Settets største feil er at det er for mange relativt små bokser, men til gjengjeld er det en relativt stor boks så hvis mange kjøper slike sett kan det bli en del gode romslige cacher i fremtiden :lol:

Det heter at du får hva du betaler for, og det er sikkert andre bokser som er enda bedre enn disse, men jeg har som sagt gode erfaringer og prismessig er dette det beste tilbudet på lock'n'lock bokser jeg har kommet over.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Erfaringar med ulike cacheboksar

Legg inn av Oppdagerne »

De fleste boksene vi har, er kjøpt på biltema.
Strålende fornøyd med de. Har aldri hatt problemer med de, med unntak av et lokk som sprakk da noen mistet en større stein ned på det. At lokket gikk i stykker, er ikke kvaliteten sin skyld. Pakningsringene er solide og tett. De første boksene vi la ut med disse (og som ikke har forsvunnet med tiden) har fortsatt intakte pakningsringer som er myke og fine. Tåler frost og 100% vanntett :) Vårt førstevalg.

+ Rimelige
+ Solid
+ Mange størrelser
+ God pakningsring
+ Vanntett
+ Frostsikker
+ Holdbar låsekonsept (slites ikke i stykker)

- Ingenting :)

http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/O ... oks-47328/
Bilde Bilde
Svar