Ny trend? Legge ut bilde av cachen i loggen

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Svar
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Ny trend? Legge ut bilde av cachen i loggen

Legg inn av ArveAnd »

Eg har over tid registrert at det har blitt meir vanleg å legge ut bilder av sjølve cachen som ein del av loggen. Då gjerne i kombinasjon av ein kort "TFTC-logg", eller anna kort logg.

Fordelen er jo sjølvsagt at dette viser for meg som CO at vedkommande faktisk har funne cachen... men det kan eg sjekke i loggen ved anledning.

Eg må presisere at det eg tenker på her er bilder av sjølve cachebeholdaren, og ikkje direkte av gøymeplassen. Eg synst likevel at dette er å rekne som ein spoiler sidan det viser kva slags cache som er gøymt på staden. Og dette vil jo vere ekstra irriterande ved spesielle cachebeholdarar.

Så eg for min del slettar slike bilder når eg kjem over dei på eigne cachelistingar... Kva meiner de andre om temaet? Kanskje problemet er mindre enn eg oppfattar at det er i ferd med å bli - og kanskje er det ok å legge ut slike bilder...?
Brukeravatar
kawlii
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 220
Registrert: tor 17.10.2013 kl. 16.50

Re: Ny trend? Legge ut bilde av cachen i loggen

Legg inn av kawlii »

Jeg er ikke fan av slike bilder. Blir lei meg (og frustrert) når jeg ser bilder av cachen lastet opp sammen med loggen, og med tanke på at jeg har en del spesielle cacher- så sletter jeg når jeg synes de røper for mye.
Men samtidig, ser man på hva Groundspeak legger opp til på både Facebook og instagram, så er spoiling av cachen på denne måten helt ok. De legger ukentlig ut bilder av blinkskudd merket med #geocaching (i en eller annen form), og det er for meg enda mer frustrerende :(
Olemoren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: ons 28.08.2013 kl. 17.57

Re: Ny trend? Legge ut bilde av cachen i loggen

Legg inn av Olemoren »

Det har hendt jeg har syndet og lagt ut bilde i loggen på "enkle" cacher der det allerede er lagt ut avslørende bilder tidligere, og når loggboken er fullskrevet. Det har da vært snakk bilde av selve loggen. Stort sett tar jeg bilde som kan sendes på oppfordring direkte til CO. Spørsmålet er om den sistnevnte praksisen også regnes som for lettvint og irriterende? Hva er "rett fremgangsmåte" når man finner en cache med fullskrevet logg? Bør man egentlig vente med å logge den som funnet frem til ny papirlogg er på plass og man kan fysisk kan signere seg inn...?

Ellers synes jeg at bilder genrelt vedlagt loggene er koselig :)
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Ny trend? Legge ut bilde av cachen i loggen

Legg inn av Hannkatten »

Selv synes jeg at "fotologging" er helt greit, såfremt det er nødvendig og den som gjør det, spør først og heller sender bildet til CO enn å legge det i loggen. Hvis mange tar utgangspunkt i at fotologging er greit og gjør det mer som en regel enn som unntaket, så er det litt på kant med de få reglene vi har, blant annet om at man skal logge fysisk. Men til syvende og sist er det CO som bestemmer hvor rigid han vil være mht. denne regelen.

Hvis loggen er full, så har CO i utgangspunktet ikke vært flink nok med vedlikeholdet, og da ville jeg også synes det var OK med en fotologg, dersom du ikke har mulighet for å legge inn noe som kan brukes som logg.

Og jeg er også helt enig i at bilder i loggene er kjempekjekt! De behøver bare ikke å avsløre verken cachens nøyaktige plassering eller utseende. For mysteryer og andre cacher med "ukjente" koordinater bør man uansett tenke seg om både med hensyn til hva man skriver i loggen og hvilke bilder man eventuelt laster opp.
Bilde
Svar