Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Makuta Teridax
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: fre 08.11.2013 kl. 19.48

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Makuta Teridax »

Trond skrev:sveinivar gjorde da ikke noe gale. Han må få virre rundt med lommelykt i mørket så mye han vil så lenge han ikke blender bilister.
Det er en utbredt misforståelse at man kan gjøre hva man vil på et offentlig sted, så lenge det ikke skader folk eller eiendom. Det er dessverre ikke fullt så enkelt.

Politiet og andre offentlig myndigheter rett til å forby geocaching på steder der de ikke ønsker det. Det samme gjelder når myndighetene forbyr hopping og klatring på broer. Den som eier en eiendom kan legge ned forbud som går på hva eiendommen kan brukes til. Et brudd på det forbudet vil rammes av Straffeloven § 396. En gangvei/ganbro er ment for gåing og sykling. Å gjemme en cache og å lete etter den, kan neppe regnes som det en gangvei/gangbro er laget for, på samme måte som klatring og hopping ikke er det broer er laget for.

Dersom man er uenig i et forbud mot geocaching, anbefaler jeg folk instendig om å gå i dialog med med myndighetene fremfor å trosse det. Politiet har alltid vært hyggelige og imøtekommende, når jeg har vært i dialog med dem. Det er synd at vi i Norge ennå ikke har en interesseorganisasjon som kan ha denne kontakten med myndighetene, slik de f.eks. har i Storbritannia.
Trond
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: fre 21.03.2014 kl. 2.01

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Trond »

Jada men ingen har forbydd oss å geocache på broer bare for det at en Politiman sa det til en person.
Men samme det. Det spiller egentlig ingen rolle for vi må følge Geocaching sine regler og de, sånn som jeg tolker det, sier at vi må be om tillatelse før vi plaserer ut en cache.
Og det går vel litt under dette også:
The cache is problematic due to its proximity to a public structure, including and not limited to, highway bridges, major roadways, dams, government buildings,
Oppdagerne skrev:Broer har mange spennende cacher, bare se på denne filmen som TrulsHE, en innflyttet - nå utflyttet igjen, bergenser;
https://www.youtube.com/watch?v=rrcxerr ... e=youtu.be

Cachen det er snakk om, er denne: http://coord.info/GCHVV2
Jeg kom over en link til den cachen litt etter at jeg begynte med geocaching og det så jo gøy ut.
Selv om jeg tror jeg hadde droppet å finne den :)
Hvordan den cachen følger reglene skjønner jeg ikke helt, hvis ikke de har fått tillatelse til å ha den der da.
Trond
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: fre 21.03.2014 kl. 2.01

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Trond »

Hannkatten skrev: Bortsett fra at jeg ikke deler din oppfatning av at politiet har for vane å forby alt mulig basert på enkelthendelser, tror ikke jeg det der er noe fremtidsscenario
Jeg tenkte ikke på at politiet kom til å forby det. Jeg tenkte mer på hvis en politimann sier at han vil ha vekk geocacher utenfor offentilge byggninger. At vi da ikke kan gjøre det lenger for vi må jo respektere politiets ønsker som du sa.
Hannkatten skrev:
Trond skrev:Askøybroen og Osterøybroen er forresten full av Munzee'er også.
Men det er irrelevant for oss geocachere ;)
Ikke helt irrelevant siden du har vært der og funnet de :)
Trond
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: fre 21.03.2014 kl. 2.01

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av Trond »

D_Leslie_A
Bruker
Bruker
Innlegg: 43
Registrert: ons 05.03.2014 kl. 20.45

Re: Politiutrykning p.ga geocaching 19.03.2014

Legg inn av D_Leslie_A »

Det er ikke Makan heller :) Rustet til tennene og med skuddsikre vester. Brannvesen og Bombeskvadronen i tillegg.
Huff og huff...
Svar