Oppgradert forum

Diskusjoner om selve forumløsningen
Svar
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Oppgradert forum

Legg inn av Hannkatten »

Velkommen til det «nye» forumet!

Etter lang tid har nå den nye versjonen av forumløsningen kommet dithen at jeg anser den som moden nok. Den har dermed blitt oppgradert i løpet av natten, og dere vil nok umiddelbart merke at ting ser annerledes ut.

Men forumet er akkurat det samme, funksjonene er der - kanskje bare på litt andre steder enn dere er vant til. Alt innholdet er selvsagt også fortsatt der.

Den viktigste endringen er at forumet nå skal se bra ut og fungere på alle enheter - inkludert mobiler med touch.

En annen viktig endring er redigeringsboksen når dere skriver innlegg og svar - de tidligere knappene er byttet ut med symboler dere kjenner fra mange andre tekstredigeringsprogrammer, og det er en liten bunke nye ting, som er demonstrert i et annet innlegg.

Hvis dere ser etter, ser dere nå også Facebook- og Twitterikoner på alle innlegg. Det vil si at når man har skrevet et innlegg eller et svar, kan man også dele linken til innlegget eller svaret på FB og Twitter etterpå. Bruk det flittig, så skal vi se at aktiviteten øker litt her inne :)

Med den nye standardstilen finner dere brukerkontrollpanelet under «ludobrikken» oppe til høyre. Under «Systempreferanser» kan dere under «Min systemstil» velge blant tre ulike stiler. Det er Elegance som er standard, og som undertegnede synes fungerer best generelt. Hvis dere foretrekker noen av de andre, så ikke nøl med å si fra hvis dere finner noe som ikke fungerer som det skal i dem.
Bilde
ToiniFTW
Varamedlem
Varamedlem
Innlegg: 185
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 10.10

Re: Oppgradert forum

Legg inn av ToiniFTW »

Kjempestilig nytt design! :D

Håper bruken øker, det hadde jo vært topp!
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: Oppgradert forum

Legg inn av abra »

Dette ser virkelig flott ut. :)
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Oppgradert forum

Legg inn av ArveAnd »

Ja dette ser veldig bra ut! No ligg alt til rette for aktiv bruk!
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Oppgradert forum

Legg inn av thomfre »

Er det et bevisst valg at forumet nå er åpent for gjester (at man kan lese innlegg uten å være innlogget)?
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Oppgradert forum

Legg inn av Hannkatten »

thomfre skrev:Er det et bevisst valg at forumet nå er åpent for gjester (at man kan lese innlegg uten å være innlogget)?
Ja, det er bevisst gjort for at FB- og Twitter-delingslinkene skal vise innleggstitler og lede inn til det som er delt. Ellers ville previewen i den delte linken på FB alltid vist "Du må logge inn", ettersom scraperen til FB ikke har innlogget tilgang. Man må imidlertid fortsatt logge inn for å kunne svare.

Det var slik tidligere også, at forumkategoriene Geocaching og GeoBergen hadde lesetilgang for gjester. Jeg husker ikke lenger helt hvorfor vi endret på det, men antakelig var det for å "tvinge" folk til å opprette forumbruker. Men ettersom hvem som helst kan opprette forumbruker, var dette innholdet i praksis likevel tilgjengelig for alle, og da synes jeg hensynet til delingslinkene er god nok grunn til å gjøre det slik det er nå.
Bilde
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Oppgradert forum

Legg inn av thomfre »

Okay :)

Det var denne teksten i tråden ang. redigeringsmuligheter som gjorde at jeg tvilte litt:
Og tekst som er skjult for gjestebrukere, noe som har begrenset nytt for oss, hvor alle brukere må være registrert:
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Oppgradert forum

Legg inn av Hannkatten »

Aha... Ja, det ble skrevet før jeg åpnet for gjestebrukere. Ikke lenge før, men like fullt før :D
Bilde
Svar