Alternative driftsløsninger

Diskusjoner rundt dannelse av forening
solblink (VC)
Juniorbruker
Juniorbruker
Innlegg: 18
Registrert: tor 18.12.2008 kl. 22.25

Legg inn av solblink (VC) »

olea (VC)
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 191
Registrert: søn 30.03.2008 kl. 23.21

Legg inn av olea (VC) »

Mr.Jacobsen (VC)
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 200
Registrert: søn 23.11.2008 kl. 19.19

Legg inn av Mr.Jacobsen (VC) »

Team Midtun (VC)
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: tir 14.08.2012 kl. 17.00

Legg inn av Team Midtun (VC) »

Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Alternative driftsløsninger

Legg inn av Hannkatten »

For å kunne ha et .no-domene må man ha et organisasjonsnummer. Geobergen.no eies per nå av mitt enkeltmannsforetak.

Dette enkeltmannsforetaket vil på sikt bli oppløst, og om ikke domenet overføres til en annen eier, vil det utløpe og slutte å fungere.

Eierskapsproblemet kan omgås ved at man bytter til et .com/.net/.org-domene. Da vil en hvilken som helst person/sammenslutning kunne stå som eier.

Kostnadene kan gjøres så små at en enkeltperson gjerne påtar seg kostnadene (140+120/år er rimeligste løsning), men vi er da fortsatt bundet til en enkeltperson.

En annen konsekvens av at én person holder i alt, er at alle må akseptere dennes avgjørelser.

Vestlandscaching fungerte lenge bra, så lenge eieren var aktiv. Problemene så vi jo først da han sluttet å vedlikeholde nettsiden. Det er en gjentakelse av dette jeg prøver å unngå.
Bilde
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: Alternative driftsløsninger

Legg inn av abra »

Dette er den muligheten vi har til å få til et fellesskap på nettet. De som har interesse av dette bør vise det her, hvis ikke blir det ikke noe vestlandsforum eller egen chat. :|

Jeg har savnet det lokale fellesskapet etter at Vestlandscaching sluttet å fungere. Og at det skjedde viser vel med all mulig tydelighet at den løsningen som velges bør være uavhengig av enkeltpersoner.

Kom på banen folkens, innlegg i mot er like velkommen som innlegg for. Det er viktig å vite hvor vi står.
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Alternative driftsløsninger

Legg inn av brittish »

Dette med alternativ driftsløsning synes jeg er en avsporing og at vi først og fremst bør prøve å få opp en forening som kan drifte siden for å sikre at den ikke slutter å virke, som vi har hatt erfaring med.

Igjen oppfordrer jeg folk til å diskutere en forenings formål i den tråden. Hvis man ikke mener noe om hva som bør formålet så kan man jo opplyse om det også. Men gi i hvertfall en lyd om du ønsker å være medlem slik at det kan vurderes om det er bærekraftig å starte en forening.

Oppfordrer også de to foregående innleggerne i denne tråden å komme med sin mening om hva de ønsker av en slik organisasjon. Kanskje det hjelper om flere kommer med forslag/meninger.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Alternative driftsløsninger

Legg inn av Hannkatten »

brittish skrev:Oppfordrer også de to foregående innleggerne i denne tråden å komme med sin mening om hva de ønsker av en slik organisasjon. Kanskje det hjelper om flere kommer med forslag/meninger.
Som initiativtaker til dette er det vel åpenbart at jeg ønsker en forening - og mitt forslag til formålsparagraf viser tydelig hva jeg ser for meg i en slik forening. Denne tråden ble opprettet for å vise at jeg ikke avviser andre løsninger enn en forening, og kan neppe dermed kalles en avsporing.

Selv om jeg er initiativtaker, ønsker ikke jeg å måtte drive frem hele dette alene. Skal vi komme i mål, må vi diskutere oss frem til enighet på noen sentrale punkter - derav alle forumtrådene. Formål, økonomi og sammensetning.

Jeg kan heller ikke tvinge folk til å delta i diskusjonen, og dermed har vi denne tråden for å diskutere hva som kan/skal skje dersom foreningen ikke blir noe av.
Bilde
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Alternative driftsløsninger

Legg inn av brittish »

Hannkatten skrev:
Som initiativtaker til dette er det vel åpenbart at jeg ønsker en forening - og mitt forslag til formålsparagraf viser tydelig hva jeg ser for meg i en slik forening. Denne tråden ble opprettet for å vise at jeg ikke avviser andre løsninger enn en forening, og kan neppe dermed kalles en avsporing.

Selv om jeg er initiativtaker, ønsker ikke jeg å måtte drive frem hele dette alene. Skal vi komme i mål, må vi diskutere oss frem til enighet på noen sentrale punkter - derav alle forumtrådene. Formål, økonomi og sammensetning.
Jeg mente ikke ditt ståsted for eller mot forening, men mer hva du ser for deg at foreningen skal drive med. Du har nok et poeng at ditt forslag til formålsparagraf sier det meste om hva du ser for deg :) (må av og til følge med på det jeg selv skriver og siterer :oops: )

Når det gjelder avsporing så var min mening med det at vi var faktisk en hel gjeng på onsdag som synest at opprettelsen av en forening var en god ide. Dermed blir det fort litt mange ting å skulle diskutere og forholde seg til når man så begynner å dra inn alternative løsninger. Men ser jo argumentet ditt om å få alle opplysninger på bordet.

Jeg er heller ikke negativ til alle forumtrådene om forskjellige tema, mitt poeng er bare at vi må ha en ide om det er forskjellige oppfatninger om hva en slik foreningen skal drive med, og føler at det er den enkelt tingen som påvirker de andre mest.
scaniacruiser
Bruker
Bruker
Innlegg: 37
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 23.47

Re: Alternative driftsløsninger

Legg inn av scaniacruiser »

Hvis vi ikke har uttalt det tidligere, så er i hvert fall vi interessert i at det opprettes et nytt forum og chat med lokal forankring. Vi er også positiv til at det opprettes en forening. Men derfra til å involvere seg i de tekniske vurderingene er steget for stort for oss som ikke har mer enn grunnleggende datakunnskap tilgjengelig. Så den siden av diskusjonen overlater vi til andre.
Svar