Sofadiscovring

Her kan vi diskutere alt som har med TB-er og mynter å gjøre.
Svar
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Sofadiscovring

Legg inn av thomfre »

Ser jeg får flere discover-logger fra medlemmer av GeoBergen, på TBer som visstnok har vært på event på Ekeberg...

TBene det er snakk om er mine klær, som for det meste har vært på min kropp. Og min kropp har ikke vært på Ekeberg... (med mindre jeg har blitt kidnappet på nattestid, og returnert før jeg våknet)

Er sofadiscovring egentlig bedre enn sofacaching?
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Sofadiscovring

Legg inn av ArveAnd »

All form for cache-aktivitetar frå sofaen er ein uting - synst eg. Korleis det heng saman i thomfre sitt eksempel veit ikkje eg, det frå andre svare for.

Men på generell basis - dersom det er discovering frå sirkulærte lister så synst eg det er ein trist utvikling. Eg veit ikkje om dette heng i hop med div statistikk-opplegg, eller kva som er formålet. Er det så spennande å logge ein TB/coin man aldri har sett, og man ikkje har peiling på kva man logger?

Så min holdning er: nei til sofadiscovering!
Og til TB/coin-eigarar som opplever dette: slett loggane med god samvittighet.
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Sofadiscovring

Legg inn av Oppdagerne »

For min del er det surr i listen i kladdeboken og bildene jeg har tatt i løpet av de fem dagene jeg har vært borte. jeg kan meget godt ha blandet med hva jeg har sett hvor....
Bilde Bilde
Pandaklanen
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 77
Registrert: tor 20.06.2013 kl. 17.30

Re: Sofadiscovring

Legg inn av Pandaklanen »

Jeg har også forsøkt å holde kontroll på hva som ble tatt bilder av på de ulike eventene, men jeg kan ha rotet når både jeg og ungene har tatt bilder. Vurderte en stund om jeg skulle bare logge alle med at de var sett under eventene i Oslo, men fant ut at det ikke ble helt riktig. Om jeg (og Panda C) har logget noen feil så blir jeg ikke sur om de blir slettet. Det er ikke noe forsøk på besvisst sofadiscovering.
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Sofadiscovring

Legg inn av thomfre »

Jeg er ikke ute etter å henge ut noen, som hvem som har gjort feil betyr ingenting.

TBene det er snakk om har ikke vært på et eneste event, og det er kun et fåtall personer som har sett de. Så eneste måten folk kan ha sett de kodene er ved å ha fått de fra noen andre.

Er det greit å dele koder til TBer på denne måten?
kro8
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 65
Registrert: ons 30.10.2013 kl. 22.36

Re: Sofadiscovring

Legg inn av kro8 »

Ærlighet varer lengst, er det ikke det en sier?

Gjengen jeg var i har/hadde en avtale om å fordele litt kodesanking, dvs at når en var samlet og faktisk såg tb'ene, skulle ikke absolutt alle skrive ned/ta bilde av alle tb'ene. Dette for å skape mindre kaos. Hvis det ikke er greit, eller at det har skjedd noe feil der, beklager.

Jeg såg også en fyr med en fantastisk flott samling som jeg ikke har sett maken til! Han fortalte om en epost adresse jeg kunne sende forespørsel til, der fikk jeg over 100 koder tilbake og er usikker på om jeg faktisk såg så mange coins/tber der. Kan jeg da logge alle sammen?

Jeg merker også at det er langt flere som logger min TB enn hva jeg har vist den til. Det bryr jeg meg lite om personlig.

Oppsummert: Jeg digga samlingen til han ene fyren, den var unik for meg grunnet at jeg ikke har sett store samlinger av unike coins/tber.

Thomfre: Du burde kanskje ta dette opp direkte med dem som faktisk har logget tb'en(e) dette gjelder.

Statistikk: Geocaching.com og f.eks. Badgegen har datagrunnlag i brukerenes egne data, uansett tar jeg alles statistikk som har med geocaching å gjøre med en klype salt. Jeg driver med geocaching fordi dette er gøy, ikke på grunn av statistikk. Statistikken kan gi meg en dytt bak, den er ikke avgjørende.
Bilde
Bilde
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Bruker
Bruker
Innlegg: 31
Registrert: lør 22.06.2013 kl. 23.31
Sted: SKIEN
Kontakt:

Re: Sofadiscovring

Legg inn av GorgonVaktmester »

Mange tenker nok at siden det ikke er noen logg som skal signeres her, så blir det ikke oppdaget om man discoverer noe man faktisk ikke har sett. Men etter min mening er det ikke noe moralsk bedre å sofalogge en sporbar man ikke har sett enn å sofalogge en cache man ikke har besøkt.

Men dette føyer seg inn i statistikkjaget som er fullstendig vannvittig hos enkelte. Og tatt i betraktnng at dette ikke er noen konkurranse er det jaget fullstendig ubegripelig for meg. Jeg kan forstå at det er stas med høye tall hvis det er ærlige tall. Jeg syntes selv det var veldig gøy å være blant de 10 som hadde funnet flest cacher i Norge i 2009 og 2010 (før PT'ene kom...) Men da var det tross alt ærlige tall som viste at jeg hadde vært av de 10 mest aktive geocacherne i Norge. Jeg forstår ikke at det kan være stas med høye tall når man selv VET at det er løgn...

Personlig driver jeg ikke med discovering i det hele tatt, men det er et personlig valg jeg ikke forventer at alle andre skal følge etter meg på...
Svar