Teknisk event

Her kan vi diskutere eventer som vi vil arrangere, eller som vi vil reise til.
Svar

Hvilke emner ville du ha deltatt på ved et teknisk event?

GSAK, innføring
6
9%
GSAK, avansert bruk
9
13%
cachetur.no, innføring
4
6%
cachetur.no, avansert bruk
7
10%
Project-GC
15
22%
Funksjoner i Garmin GPS, både geocachingrelatert og generelt
9
13%
geocaching.com, bruk for basismedlemmer
0
Ingen stemmer
geocaching.com, bruk for premiummedlemmer
5
7%
OpenStreetMap, bruk av OSM-kart og hvordan bidra selv
7
10%
Bil-GPS, hvorfor og hvordan legge inn cacher i bil-GPS fra Garmin og TomTom
5
7%
 
Stemmer totalt: 67

Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Teknisk event

Legg inn av Hannkatten »

Styret i GeoBergen har jevnlig mottatt ønsker om såkalte "tech-eventer", som oftest da er det GSAK som nevnes.
Vi har nå så smått begynt å planlegge et slikt event til høsten, men ønsker å legge opp til et større event, hvor flere tekniske emner dekkes.

I den forbindelse ønsker vi å vite hvilke emner det er interesse for, slik at vi har god tid til å finne aktuelle instruktører innen de ulike emnene, men også for å få en pekepinn på hvor store lokaler vi trenger. Kryss av så mange du ønsker, og du kan gå inn og endre senere. Avstemmingen kjøres helt til vi har bestemt en plan.

For de som ikke kjenner til de ulike verktøyene, gir vi en kort oppsummering her:
  • GSAK: "Geocaching Swiss Army Knife". Et "offline" databaseverktøy hvor man kan legge inn, systematisere, filtrere og eksportere cacher til GPS, generere statistikk, planlegge ruter osv.
  • cachetur.no: Et nettsted hvor man enkelt kan planlegge cacheturer og få ut kart, "kjørelister" osv.
  • Project-GC: Et nettsted primært for cacherelatert statistikk, men også nå aktuell ifm. challenge-sjekkere
  • Garmin GPS: Primært håndholdte GPS-er, og det vanligste GPS-merket i Norge.
  • geocaching.com: Nettstedet det meste av aktiviteten vår dreier seg om.
  • OpenStreetMap: Et open source-prosjekt (gratis, brukergenerert) for kartdata
Bilde
aeldholm
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 146
Registrert: lør 04.10.2014 kl. 0.43

Re: Teknisk event

Legg inn av aeldholm »

Litt om project GC står også på min private ønskeliste :)
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Teknisk event

Legg inn av Hannkatten »

Project-GC ble nevnt i innlegget, men kom ikke med i undersøkelsen. Jeg har nå lagt inn det manglende alternativet, men dessverre forsvant da alle de allerede avgitte stemmene. Beklager dette, og håper dere som hadde stemt allerede, vil stemme en gang til :)
Bilde
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg: 25
Registrert: lør 13.09.2014 kl. 9.33

Re: Teknisk event

Legg inn av Mr.Jacobsen »

Her er det forslag om gode tema. Jeg vil tro at disse temaene vil fange opp mange geocachere.
For min del, så har jeg vært gjennom de fleste, men project-gc og bruk av Garmin GPS er noe jeg vil høre mer om.

For nybegynnere kunne de kanskje vært interesant å få hjelp til utlegg av en geocache.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Teknisk event

Legg inn av ArveAnd »

Eit tema som kunne vore ekstra kjekt med re-lanseringen av challenge-cachar er korleis ein skal lage ein sjekkar for dette i project-gc.
Dette er det sikkert mogeleg å lese seg opp på... men ingenting slår det at andre forklarar!
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Teknisk event

Legg inn av brittish »

Mange interessante emner, men som et ekstra forslag så jeg kunne tenkt meg innføring i hvordan lage en Whereigo cache. Vet det finnes oppskrift på nettet, men en innføring ville kanskje inspirert flere til å prøve seg.
eirikub
Juniorbruker
Juniorbruker
Innlegg: 19
Registrert: søn 21.07.2013 kl. 16.22
Sted: Ytre Sandviken

Re: Teknisk event

Legg inn av eirikub »

brittish skrev:Mange interessante emner, men som et ekstra forslag så jeg kunne tenkt meg innføring i hvordan lage en Whereigo cache. Vet det finnes oppskrift på nettet, men en innføring ville kanskje inspirert flere til å prøve seg.
Eg brukte ein del tid i Urwigo-programvara før jul, så dette er eventuelt eit emne eg kunne ha bidrege med, så sant tidspunktet passar. Eventuelt burde dette kanskje ha vore ei eiga kursrekkje, for å setje seg skikkeleg inn i det, prøve ut, kome tilbake og få hjelp osb.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Teknisk event

Legg inn av Hannkatten »

Nå er det en drøy måned siden undersøkelsen ble lagt ut, og det er relativt (det er ikke mange som har svart) tydelig hva som står øverst på ønskelisten.

Jeg ser for meg at vi legger opp til et heldagsevent på samme sted, med seks "økter", hvor da folk kan komme og gå som det passer og delta på de øktene som omhandler temaer de vil lære mer om.

Slik det står nå, ser det ut til at de fire øktene vil bli Project-GC, avansert GSAK, avansert cachetur.no og Garmin GPS.
Imidlertid - ettersom det er to "videregående" kurs som er ønsket - er det ønskelig at vi også har med grunnkurs i de to, som da enten vil være før de avanserte kursene, eller samtidig med dem - avhengig av hvor lenge vi har lokalene og instruktørsituasjonen. Altså, hvis vi har begrenset tid, lokaler som tillater det og nok instruktører, vil grunnkurs og videregående kurs gå samtidig.

Vi skulle gjerne kunnet tilby et opplegg som dekker alle tekniske emner, og gjerne Wherigo også, men vi må prioritere litt ut fra hvor den største interessen ligger, hva slags lokaler vi får tilgang til og hvor enkelt vi kan få tak i kompetente instruktører. Kanskje vi kan få til en "Lab"-økt, hvor deltakerne står fritt til å vise hverandre ting, litt mer på sparket. Jeg tenker at f.eks. Wherigo eller bil-GPS kan inngå i en slik økt.

Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger rundt disse ideene :)
Bilde
Svar