Valg av gps

Dette er stedet for diskusjoner rundt GPS-enheter, GSAK og alt annet teknisk.
Svar
Revinnen
Bruker
Bruker
Innlegg: 41
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 22.15
Sted: Fana

Valg av gps

Innlegg av Revinnen »

Vi i Revehiet vurdere å anskaffe en ekstra gps. Det hender jo at en vil cache på ulike kanter av Europa samme dagen fx ;)

Vi har en 62s nå. Jeg synes det er knotete å bevege seg rundt i menyene der, legge inn nye koordinater vha tasting osv., mens Reven er godt fornøyd. Men antennen gjør den nok nøyaktigere enn modeller med "innendørs" antenne.

Jeg ønsker meg noe med smidig brukergrensesnitt, helst touchskjerm som virker noe á la iphonen, god nøyaktighet og bra holdbarhet på både gps og batterier.

Finnes noe slikt? Evt vil du anbefale til vårt bruk?

Spenstige forslag og filosoferinger mottas med stor takk :)

Hvis noen har noen artige versjoner vi kan klø på, kan de gjerne medtas på torsdag eller neste Tisch :D
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Bruker
Bruker
Innlegg: 31
Registrert: lør 22.06.2013 kl. 23.31
Sted: SKIEN
Kontakt:

Re: Valg av gps

Innlegg av GorgonVaktmester »

Begge de nyeste GPS'ene fra Garmin har iPhone-ish skjerm, men jeg ville ikke valgt dem basert på alle problemene jeg leser om at andre som har kjøpt disse har.

Modellene før (som ikke har knapper) har ikke touch-skjerm, men trykk-skjerm. Disse er vesentlig mer stabile enn de nyeste modellene, men det er gårsdagens teknologi...

Jeg ville ventet til Monterra kommer. (Siste dato for norgeslansering jeg har sett er 5. november.) Den skal ha ordentlig touch-skjerm som de to nyeste som eksisterer nå. Men til forskjell fra tidligere modeller som er basert på et operativsystem utviklet av Garmin selv er Monterra Android-basert. Det betyr at i tillegg til den programvaren som følger med kan du bruke andre Android-apper også. Prisen på Monterra er nok ganske stiv, særlig i starten, så hvor mye penger du kan tenke deg å legge i ny GPS er et veldig relevant spørsmål.

Dette var mine tanker...
Revinnen
Bruker
Bruker
Innlegg: 41
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 22.15
Sted: Fana

Re: Valg av gps

Innlegg av Revinnen »

Og som med alt anna fra Garmin gjelder det vel å vente litt før en handler det aller nyeste, selv om det skal være laga på androidplattformen??

Har hørt at folk ikke er fornøyd med nøyaktigheten på Oregon 600/650. Ser også at noen ikke finner alle cachene sine igjen innpå den.

Vrient det der. Er ikke kravstor 8-) Skal bare ha noe som er enkelt i bruk, nøyaktig, driftsikkert, vanntett, knusesikker skjerm...
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Valg av gps

Innlegg av Oppdagerne »

Prøv vår Oregon 450 på torsdag :) ?
Bilde Bilde
Revinnen
Bruker
Bruker
Innlegg: 41
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 22.15
Sted: Fana

Re: Valg av gps

Innlegg av Revinnen »

GorgonVaktmester skrev: Prisen på Monterra er nok ganske stiv, særlig i starten, så hvor mye penger du kan tenke deg å legge i ny GPS er et veldig relevant spørsmål.

Dette var mine tanker...
Drøy pris ja, ser den kommer på nesten 5000 kr de stedene jeg har sett den. Kan komme på et par andre ting jeg kunne bruke såpass mye penger på. Cachetur til varmere strøk fx :)
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: Valg av gps

Innlegg av abra »

Olea har et innlegg om eTrex 30 på gcinfo.no

http://forum.gcinfo.no/viewtopic.php?f=3&t=3733

eTrex 30 mangler rett nok berøringsskjerm, men prisen er grei, her et eksempel fra Lefdal

http://www.lefdal.com/product/telecom-g ... rex-30-gps

Sikkert også mulig å få tak i den ennå billigere :)
Revinnen
Bruker
Bruker
Innlegg: 41
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 22.15
Sted: Fana

Re: Valg av gps

Innlegg av Revinnen »

abra skrev:Olea har et innlegg om eTrex 30 på gcinfo.no

http://forum.gcinfo.no/viewtopic.php?f=3&t=3733

eTrex 30 mangler rett nok berøringsskjerm, men prisen er grei, her et eksempel fra Lefdal

http://www.lefdal.com/product/telecom-g ... rex-30-gps

Sikkert også mulig å få tak i den ennå billigere :)
Men tingen er at jeg synes at 62'en er mer enn knotete nok med de knappene den har. En gps med bare en knapp til all navigering i menyer og kart, må jo være enda verre?? Aner meg at min ideelle GPS nok ikke eksisterer ;)
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Valg av gps

Innlegg av Oppdagerne »

Til en veldig okei pris har du Oregon 450/550 hvor eneste forskjell er at sistnevnte har kamera. De ligger nå på rundt 2000kr +/-
Dette er dog en utgående modell. Disse har trykkfølsom skjerm, noe som vil si at du må ha et lett trykk på skjermen for at den reagerer

De nye modellene er Oregon 600/650 med kamera som største forskjell på sistnevnte. Ellers er de like slik jeg har sett det.
Disse har fortsatt endel bugs i software'en, og vi selv sitter på gjerdet og venter på at det skal komme noen oppdateringer som fikser disse, samt at de faller litt i pris når jeg regner med at Monterra blir sluppet. Skjermen her, er som skjermen på en smarttelefon.


Vi har en Oregon 450og er strålende fornøyd med den. Den neste vår blir nok en 600, da vi ikke ser behovet for enda en dings med kamera. Hvis det drøyer veldig før software'en er brukbar og prisen falt - eller at vi ikke gidder å vente lengre, så blir det en ny 450...


Håper dette var litt til hjelp
Bilde Bilde
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Valg av gps

Innlegg av olea »

Revinnen skrev:[...]
Men tingen er at jeg synes at 62'en er mer enn knotete nok med de knappene den har. En gps med bare en knapp til all navigering i menyer og kart, må jo være enda verre?? Aner meg at min ideelle GPS nok ikke eksisterer ;)
eTrex-ene har en 5-veis styrepinne som jeg synes er mye lettere å bruke enn knappene på 60csx (har ikke plukket så mye på 62s, men det ser ut som den har samme system som 60csx). Nå er det flere av oss som skal på event i kveld, og da blir det sikkert nok av GPs-er du får anledning til å prøve om du bare er litt frempå :)
Brukeravatar
Hunnkatten
Kasserer
Kasserer
Innlegg: 129
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 18.41
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Valg av gps

Innlegg av Hunnkatten »

Eg er veldig fornøyd med eTrexen min, blei jo egentlig kjøpt mest som ein reserve GPS kombinert med sykkelcomputer te meg, men eg foretrekker nesten den no :D
BildeBilde
Svar