Klatreutstyr

Dette er stedet for diskusjoner rundt GPS-enheter, GSAK og alt annet teknisk.
Svar
Leopard&Cherry
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: fre 04.07.2014 kl. 12.44

Klatreutstyr

Innlegg av Leopard&Cherry »

Hei alle sammen!

Vi har tenkt å kjøpe oss klatreutstyr. Ingen av oss har klatret noe særlig før, vi trenger derfor litt hjelp for å finne ut hvilket utstyr vi trenger. Vi ønsker både å kunne rappelere, og å kunne klatre i trær. Hvilket utstyr trenger vi for dette?

Leopard&Cherry
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Klatreutstyr

Innlegg av olea »

Dere må i hvert fall ha:

Klatresele til den som klatrer/fires ned
Klatretau
Taubrems og/eller grigri
Karabin

Avhengig av hvor/hvordan dere skal klatre, trenger dere:

Klatresele til den som sikrer
Slyngesett (gjerne flere)
Flere karabiner
Klatresko
Klatrehjelm
Hjelpemiddel for å få klatretau opp i trær. Det vanlige er en kasteline med et lodd i enden. Det finnes en slags spretterter som er laget for formålet. Jeg regner med at du også kan bruke en drone, men jeg har foreløpig ikke hørt om noen som faktisk har gjort det.
Og så er det sikkert en del småting som jeg har glemt

Viktig! Det holder ikke at du har det riktige utstyret. Du må også kunne bruke det på forsvarlig vis.
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg: 44
Registrert: søn 04.08.2013 kl. 20.48
Kontakt:

Re: Klatreutstyr

Innlegg av bjoff »

olea skrev:Viktig! Det holder ikke at du har det riktige utstyret. Du må også kunne bruke det på forsvarlig vis.
Jeg vil fremheve dette som viktigere enn utstyr, og vil anbefale at det første man 'shopper' faktisk er et klatrekurs. På et klatrekurs vil man rett nok ikke lære så mye om typisk 'cache-klatring', men det å kunne litt om sikkerhet er ikke feil om man plutselig befinner seg endel meter oppe i et tre og utstyret ikke virker som man forventer.
Brukeravatar
sveinivar
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 69
Registrert: man 21.10.2013 kl. 20.46
Sted: Bønes

Re: Klatreutstyr

Innlegg av sveinivar »

Jeg kan anbefale kurset Naturlig sikring av Turistforeningen.
http://www2.turistforeningen.no/activit ... c_id=52246

Det er knallbra; forgår stort sett i Sund (Sotra) en helg og passer godt som en intro.
sveinivar

Bilde
Svar