Når en GPS dør - eller?

Dette er stedet for diskusjoner rundt GPS-enheter, GSAK og alt annet teknisk.
Svar
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Når en GPS dør - eller?

Innlegg av abra »

Her forleden dag døde min Garmin GPSmap 62s. Halvveis i oppstarten fadet den ut og ville ikke mer. Nye forsøk, med og uten minnekort gjorde ingen forskjell. Litt liv i begynnelsen, men så...... :(

Bruksanvisningen ga ingen hjelp. Rett nok står det at enheten kan resettes til fabrikkoppsett ved menyvalg, men det forutsetter jo at man har fått den i gang. Så hva da?

Løsningen ble et søk i Google - *reset Garmin GPSmap 62* - hvilket ga flere videoer samt en veiledende side fra Garmin

Ta en Master Reset, står det, når GPS'en:

*not receiving a satellite signal
*restoring the factory default settings
*not functioning properly

Som sagt , så gjort. Og nå har min kjære GPS våknet til liv igjen. Rett nok måtte alle innstillinger legges inn på nytt igjen, men andre brukerdata var fremdeles på plass. En liten pris å betale for en *ny* GPS. For ikke nok med at den ble vekket til live igjen, den er betydelig raskere enn før den ble syk. :) Synd at det ikke finnes en sånn Master reset også for eiere :roll:

Og Master reset på GPSmap 62 = Hold Enter + Page inne mens du startet GPS'en på vanlig måte. :)
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: Når en GPS dør - eller?

Innlegg av Hannkatten »

Ja, det trikset der måtte vi også google frem nylig. Og det hjelp i vårt tilfelle også. Kanskje det er noe med den nyeste fastvaren?

Uansett et nyttig tips for 62-eiere å ha i bakhodet :)
Bilde
ninad
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: man 18.05.2015 kl. 13.25

Re: Når en GPS dør - eller?

Innlegg av ninad »

abra skrev:
Og Master reset på GPSmap 62 = Hold Enter + Page inne mens du startet GPS'en på vanlig måte. :)
Jeg forsøker dette, dvs trykker på startknappen samtidig som jeg holder enter og page inne. Men den fortsetter å dø/fade ut etter at den er halvveis gjennom oppstartsritualet (det hjelper ikke å bytte batterier, så noe er alvorlig fatt.)
Brukeravatar
abra
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 104
Registrert: ons 19.06.2013 kl. 7.25
Sted: Askøy

Re: Når en GPS dør - eller?

Innlegg av abra »

Jeg forsøker dette, dvs trykker på startknappen samtidig som jeg holder enter og page inne. Men den fortsetter å dø/fade ut etter at den er halvveis gjennom oppstartsritualet (det hjelper ikke å bytte batterier, så noe er alvorlig fatt.)
Dette bør virke. Kanskje Enter og Page knappene er "sluppet" for tidlig. Se nedefor.

1 Press and hold both the "Page" and the "Enter" buttons
2 Press and release the power button
3 Wait for the unit to give a prompt to restore factory default.
4 Release "Page" and "Enter" buttons.
5 Select "Yes" using the "Up" button and "Enter"

Håper du får det til å virke :)
ninad
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: man 18.05.2015 kl. 13.25

Re: Når en GPS dør - eller?

Innlegg av ninad »

Takk for alle tips! Jeg kontaktet Garmin Norge også, og de sier at jeg skal sende inn gps-en, siden den horisontale stripen som vises over skjermen, ikke forsvant etter resetting. Høres ut som om jeg får ny.
Svar