INNSPILL TIL ÅRSMELDING 2015 fra OPPDAGERNE

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
Låst
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

INNSPILL TIL ÅRSMELDING 2015 fra OPPDAGERNE

Legg inn av Oppdagerne »

Til styret i GeoBergen
Avsender: Christian Sangereid og Elise Nordskag (Oppdagerne)

Dette er et åpent brev til styret som også er ment som orientering til foreningens medlemmer i et siste forsøk på nok en gang å rydde opp i alle rykter som går, samt svar på Årsmeldingen for 2014. Det er beklagelig at rykter går og at det blir snakket bak vår rygg uten at vi har mulighet til å besvare alle disse ryktene som går. Dette brevet er skrevet av både Elise og Christian i fellesskap.

Brevet gjøres også tilgjengelig på forumet for å sikre at brevets innhold blir formidlet i sin helhet til foreningens medlemmer brevet tilgjengelig for medlemmene, slik at de også kan få svar på sine spørsmål og avslutte ryktene som går. Dersom noen av medlemmene eller styret har spørsmål, er det bare å ta direkte kontakt med en av oss.

Nestleder Lars Christian fikk overlevert kofferten med ti stk Garmin Oregon 600 med tilbehør i sommer i god tid før vi flyttet. Så hvor han har det ifra at styret ikke er informert om flyttingen og at vi "plutselig" skal ha flyttet uten at de visste om det, er direkte løgn.

Styret har pr. epost kontaktet oss vedrørende disse da nestleder mente at en av enhetene hadde feil serienummer i forhold til listen som de har hentet ut hos Garmin Norge. Det manglet også orginalemballasje til alle ti enheter, samt tre av de ti usb-kablene. Når det gjelder GPSer ble det samtidig med de ti enhetene til GeoBergen også bestilt rundt femten andre enheter - altså til sammen tett på 25 enheter som har blitt levert rundt samme tidspunkt i flere ulike forsendelser. Disse har blitt videreformidlet til blant annet til GeoBergens medlemmer. De som har kjøpt av meg, vet selv hvem det er - jeg husker faktisk ikke alle. Flesteparten av disse fikk oppdatert software, samt innlastet kart. Dette var en prosess som ble kjørt på mellom 15 og 20 av GPS'ene omtrent samtidig. At det har skjedd en forveksling når dette har blitt gjort, kan jeg ikke utelukke, slik at en av GPSene som ble overlevert GeoBergen har et annet serienummer enn hva som står på følgebrevet fra Garmin. Dette er beklagelig, men foreningen har fått sine ti GPSer. Når det gjelder at denne GPS’en har slitasje etter bruk, kan ikke dette ha bakgrunn i noe annet enn at den har vært brukt på to kurs. Det fremstår av e-postutvekslingen at vi mistenkes for å ha gjort dette byttet med vilje for å få en ”ny” GPS selv. Det stemmer at vi også har to like GPS’er som har vært i bruk (en ble kjøpt i februar og en i sommer), men serienummerne på disse stemmer ikke overens med det som nå etterlyses, og disse er dessverre også slitt etter bruk. Vi vil samtidig bemerke at denne forvekslingen mistenkeliggjøres og fremstilles som om vi har stjålet et av gps’ene til GeoBergen. Dette medfører ikke riktighet. Vi vet også at dette har vært vurdert politianmeldt av styret, noe vi synes er å dra denne saken ut av proporsjoner.

Styret har kontaktet meg flere ganger med svært krasse og tildels ufine henvendelser. Noen av disse har ikke blitt besvart på grunn av innholdets tone. En av gjennomgangstemaene er at styret har ønsket all orginalemballasje til GPSene. Dette er noe jeg - som i likhet med de fleste andre ikke tar vare på. I alle fall ikke når vi gikk til anskaffelse av en slagfast og vanntett oppbevaringskoffert for alle ti GPS'ene med tilbehør.Vi ser heller ikke nytteverdien i å ha tomesker liggende. Det skal også mangle tre av ti USB-kabler i kofferten. Hvis det mangler tre usb-kabler, så ligger de sannsynligvis her hos oss og kan overleveres ved en passende anledning - eller sendes på mottakers regning. Kofferten ble fylt med de kablene jeg fant. At det skal mangle tre kabler, kan vi ei heller se på som et veldig stort problem, da det vil virke mot sin hensikt å koble til alle GPSene til samme pc på samme tid. Vi skal likevel fremskaffe disse.

Når det gjelder buttons-maskin så kjøpte vi inn en maskin som skulle avskrives gjennom salg av buttons til foreningen og foreningens medlemmer. Når maskin og utstyr var nedskrevet i sin helhet, skulle dette overdras GeoBergen vederlagsfritt. Når vi flyttet til Trondheim, var maskinen og utstyr som koster tett på 5000kr, nedskrevet med ca. 250 kroner på 50 buttons til foreningen (medlemsbuttons). Styret har så sendt flere e-poster til undertegnede og krevd å få maskinen da de anser den som nedbetalt og forstår ikke hvorfor jeg tok denne med meg til Trondheim. De fikk da tilbud om å kjøpe den og utstyret for det resterende beløp, men dette var styret ikke interessert i. Vil legge til at styret hadde, noen få måneder tidligere vedtatt at foreningen ikke hadde råd til en slik investering på årets (2014) budsjett. Derfor forble maskinen i vår eie. De utestående 250 kronene det nå er sendt krav om at skal tilbakebetales er overført til foreningens konto.

I Årsmeldingen fremkommer det langt på vei påstander om at daværende styreleder har holdt søknad- og tildelingsprosessen om støtte til GPS'er, samt innkjøpsprosessen hemmelig, og at han har gjort dette på egenhånd. ALT er gjort steg for steg etter nøye diskusjoner i styret og styret har blitt fortløpende holdt oppdatert på prossessene og alt som har med dette å gjøre - inkludert krav om tildeling av frifondmidler.

Angående Frifond-rapporteringen ble denne sendt inn etter at Christian har tredd fra som leder - på tross av at han ikke lenger hadde noen forpliktelser ovenfor foreningen i forhold til dette. Dette ble gjort etter ønske ifra styret, noe Christian imøtekom uten problem, selv om det var flere måneder siden han fratrådte som leder . Kriteriene for tildelingen av midlene er formidlet til styret ved flere anledninger. Styret har hatt gullt innsyn i søknad- og tildelingsprosessen. Styret ble meddelt at dette skulle gjøres, og det ble gitt varsel om rapporteringsfristen ved to ulike anledninger. Frifondmidler er øremerkede midler som skal brukes slik de er omsøkt. Ved rapportering skal det fremlegges både rapport og regnskap som viser at pengene er brukt ut i fra betingelsene da de ble tildelt. For GeoBergen resulterte dette i at noe av pengene måtte tilbakebetales da de ikke er blitt brukt. Jmf sak 19-14 har styret blitt informert om avtalen før dette styremøtet (Møte nr 2014-05) ble avholdt. Når det gjelder kurs, krever avtalen med Frifond to kurs på våren 2014 (disse er holdt av Christian - noe som heller ikke fremkommer av årsmeldingen), samt to kurs på høsten. Disse er oss bekjent ikke ennå holdt. Dersom disse ikke blir holdt må dette rapporteres til Frifond, som igjen da vil vurdere tilbakebetaling av noe av støtten. Vi vil samtidig bemerke at det har vært fremsatt trusler fra styret om å holde tilbake Frifond-pengene slik at Christian (som tidligere styreleder på søknadstidspunkt) skal bli personlig ansvarlig for å tilbakebetale denne summen. Dette er fremsatt som ”erstatning” for den forvekslede GPS’en. Dette har styret ikke gått videre med og pengene er tilbakeført Frifond i tråd med deres regler.

Som en som har stått delvis på sidelinjen i denne saken vil jeg (Elise) få lov til å komme med noen tilbakemeldinger som ikke gjelder noen spesiell styresak. Jeg synes det er svært synd at det oppstår en så stor konflikt av en forvekslet GPS, tre usb-kabler og tilbakebetaling av 250 kroner. Jeg hadde ikke forstått hvor stor saken har blitt for GeoBergen, før jeg ble konfrontert med at Christian hadde ”stjålet” en GPS fra foreningen og at dette var blitt vurdert politianmeldt. Det er på mitt initiativ at dette svarbrevet til styret nå blir skrevet og oppfordrer til at dette også blir kommunisert ut til GeoBergens medlemmer. Jeg vil samtidig si at e-post er en dårlig kommunikasjonsform som i mange tilfeller skaper flere konflikter enn den løser. Jeg har lest en del av mailutvekslingen og ser at det er en til dels ufin tone og svært skarpt skrevet. Jeg vil oppfordre styret til å benytte andre kommunikasjonsformer som enten formelle brev eller ganske enkelt en telefonsamtale. Jeg tror denne saken kunne vært løst på en mye bedre måte dersom man hadde satt seg ned og snakket skikkelig sammen i stedet for å skrive mailer. Jeg synes også det er utrolig trist at alle timene Christian har lagt ned i arbeidet som styreleder for GeoBergen blir belønnet med mistillit og denne konflikten. Vi anser saken som avsluttet fra vår side når de tre usb-kablene er overlevert. Når det gjelder GPS’en beklager vi at denne har blitt forbyttet og har feil serienummer, og håper at styret forstår at dette er en glipp fra vår side og ikke noe forsøk på å lure foreningen.


Hilsen

Christian og Elise
Bilde Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: INNSPILL TIL ÅRSMELDING 2015 fra OPPDAGERNE

Legg inn av Hannkatten »

Siden dere nå velger å legge opp til en "oppvask i full offentlighet" ved å legge dette på forumet - og endatil ikke i medlemsforumet, men den helt åpne delen, skal dere også få respons på det her.

Alt rundt disse tingene har av hensyn til foreningen utelukkende vært holdt innen styret inntil nå, men jeg har ingen intensjon om å la medlemmene våre og andre brukere av nettstedet ta denne saksfremstillingen for "god fisk" - la meg foreløpig fastslå at det er mye i denne fremstillingen som beviselig er feilaktig.

Jeg vil derfor - så snart jeg får tid til det - og senest til årsmøtet, lage en redegjørelse for styrets side av saken. Den blir lagt frem for årsmøtet samt postet her.
Bilde
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: INNSPILL TIL ÅRSMELDING 2015 fra OPPDAGERNE

Legg inn av Oppdagerne »

Uansett hva vi hadde gjort og hvilken måte vi hadde respondert på, ville det blitt feil tatt opp av styret - uansett hva vi hadde gjort eller sagt .

Dersom dette skulle være "internt" som du selv sier, så antar jeg at du glemmer at årsmeldingen er et offentlig dokument som blant annet skal sendes inn og registreres i Brønnøysundregisteret. Dette er så definitivt som det kan være, et offentlig dokument.

Det jeg også synes er rart, er at flertallet av foreningens medlemmer - og ikke minst personer som IKKE er medlem av GeoBergen, er fullt ut informert om denne "saken" som det nåværende styret har skapt. Jeg synes det da er svært uheldig at styret på den ene siden anklager meg for å nå offentliggjøre konflikten, mens styret på den andre siden har informert foreningens medlemmer og andre geocachere utenfor GeoBergen om denne saken. Dette stiller jo styret i et svært dårlig lys og viser hvor dårlig dømmekraft som faktisk er ilagt denne saken.

Jeg kan derfor på ingen måte se at styret har gjort det de kan for å holde denne saken "internt" i styret. Med all den baksnakkingen av oss (ref: "Oppdagerne"), synes vi det definitivt er på tide å få lov til å belyse saken ifra vår side.
Bilde Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: INNSPILL TIL ÅRSMELDING 2015 fra OPPDAGERNE

Legg inn av Hannkatten »

Det er kjempeflott at du omsider ønsker å belyse saken, noe vi har prøvd å få deg til i over et halvt år, uten å lykkes.

At du velger å gjøre det på en måte som bare kan skade foreningen, tar styret til etterretning. Jeg velger å avstå fra videre kommentarer rundt detaljer i sakskomplekset her. Du er fortsatt velkommen til å kontakte styret direkte - slik vi flere ganger har invitert deg til - dersom du er interessert i en sivilisert dialog. Du velger selv hvem av oss du kontakter.

Andre som ønsker mer informasjon om styrets side i denne saken, kan enten henvende seg til meg eller styret per e-post eller ta det opp på årsmøtet. Blir det ikke tatt opp da, er saken med det i sin helhet avsluttet fra styrets side.
Bilde
Pandaklanen
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 77
Registrert: tor 20.06.2013 kl. 17.30

Re: INNSPILL TIL ÅRSMELDING 2015 fra OPPDAGERNE

Legg inn av Pandaklanen »

Uten å ta stilling til verken den ene eller andre parten så synes jeg at konflikten mellom tidligere styreformann og resten av styret ikke har noe i en årsmelding å gjøre. Dette dokumentet skal sendes videre til Brønnøysund og har lite med aktiviteten i forreningen å gjøre.

Etter min mening så er dette en sak som burde blitt holdt innenfor styret og ikke bli fordelt ut blandt medlemmer eller forumbrukere. Dette gjør ikke noe godt for foreningen og arbeidet det gjør for oss cachere i Bergensområdet.

Jeg håper dette punktet blir tatt ut fra årsmeldingen.
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: INNSPILL TIL ÅRSMELDING 2015 fra OPPDAGERNE

Legg inn av Hannkatten »

Verken årsmelding eller regnskap skal for oss sendes Brønnøysundregistrene, bare vedtekter, ved endring.
Bilde
Brukeravatar
Hannkatten
Forumadministrator
Forumadministrator
Innlegg: 804
Registrert: fre 21.06.2013 kl. 2.26
Sted: Nesttun
Kontakt:

Re: INNSPILL TIL ÅRSMELDING 2015 fra OPPDAGERNE

Legg inn av Hannkatten »

Dette åpne brevet har nå, sammen med styrets redegjørelse, blitt forelagt årsmøtet ved behandling av årsmeldingen. Redegjørelsen er sendt per e-post til trådstarter, og med det anser styret denne saken som avsluttet.

Styret vil ikke offentliggjøre redegjørelsen her, ei heller delta i videre åpne diskusjoner rundt dette på forumet. De som ønsker det, kan kontakte styret på styret@geobergen.no og få tilsendt redegjørelsen og ev. få svar på andre spørsmål.

Denne tråden låses.
Bilde
Låst