Erfaring med geocaching i Europa?

"Hovedforumet" hvor vi diskuterer alt som ikke passer i andre spesialfora.
DigitalMaps
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: søn 21.07.2013 kl. 18.52
Sted: Solheimsviken

Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av DigitalMaps »

I juli flyr jeg til Belgia, og skal bo i Tongeren. Satser på å finne noen cacher der. Hjemturen går med bil sammen med min bror.

Foreløpig har vi satt opp denne kjøreruten:

Dag 1
Tongeren-Maastricht-Roermond-Duisburg-Osnabrück-Bremen-Hamburg-Flensburg

Dag 2
Flensburg-Kolding-Odense-Københamn-Malmø-Mölndal

Dag 3
Mölndal – Bergen


Er det noen som har erfaring med geocaching i Belgia, Nederland, Tyskland, Danmark og Sverige?

Et problem er språket i cachebeskrivelser, hint etc. for cacher i Belgia og Nederland.
Brukeravatar
ArveAnd
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 19.51
Sted: Melkeplassen

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av ArveAnd »

Eit tips basert på mine forberedelsar til Praha i fjor er å lage seg ei lita liste med oversettelse av "typiske hint"

som f.eks:
bak, under, over, høgt, lavt, tre, stein osv og magnetisk (men det er tilnærma magnetisk på dei språka eg har sett...så det går vanlegvis bra)
brittish
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 241
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.21

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av brittish »

Jeg har cachet i Belgia, sverige og danmark.

Generelt så er problemet nesten hvor en kommer i verden at alle har sin lokale skikk på hvordan en gjemmer cacher. Så typiske gjemmesteder der er ikke de som er typiske her. I Sverige (har kun cachet i byer der) synes jeg spesielt at det er vanskelig.

Jeg var i Brugge i Belgia, det er en typisk turistby og såvidt jeg kan huske så var alle cachebeskrivelsene også på engelsk. Men det var ofte at det ikke var hint, eller så skjønte jeg ikke hintet til tross for at det var på engelsk. Og med mine leteegenskaper så ble det ikke mange funn. Nå reiser ikke jeg for cachingen sin skyld, og dermed er jeg lykkelig med å finne minst en cache i hvert land jeg besøker. Dermed gjør jeg generelt ingen forberedelser men satser hardt på at jeg skal finne minst en.

Ut av stedene du nevner har jeg vært i København og Malmø. Før reisene til disse byene har jeg brukt mer tid på å se på cacher på forhånd, bl.a for å se om det er noen interessante multier eller mysteryer jeg vil prøve meg på. Men da har jeg vært der i flere dager og kan legge litt planer i forhold til hva annet jeg ønsker å se. I tillegg tenker jeg at jeg alltids skal tilbake dit og dermed gjør det ikke noe om jeg har løst en mystery jeg ikke besøker.
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av olea »

Når du kommer litt nedover i Europa, så vil du se at andelen multi- og mystery-cacher er mye høyere enn det vi er vant til hjemme. Videre er det ganske vanlig at cachebeskrivelsene bare er på det lokale språket. Kan man tysk i tillegg til norsk og engelsk, så bør det være mulig å få mening ut av tekster på flamsk og nederlandsk, men generelt så er Google Translate redningen når det kommer tekster på språk du ikke behersker. Kvaliteten på oversettelsene er ikke gode men resultatet pleier å bli forståelig – i hvert fall hvis du oversetter til engelsk. Oversettelse til norsk går via engelsk, og da får man minst en dobling i antall feil i oversettelsen

I praksis betyr dette at du må gjøre dine forberedelser før du reiser hjemmefra. Bruk Google Translate på tekster du ikke forstår. Les cachebeskrivelsene, og velg ut cachene som ser ut til å være både interessante og overkommelige. Det er som regel umulig å gå gjennom alle cachebeskrivelsene for stedene du besøker, så du må gjøre et utvalg. Se på cachene som er nærmest overnattingsstedet ditt. Sorter cachene etter favorittpoeng for å finne de mest populære cachene i området. Sjekk også cachene som har navn som fenger din interesse. Legg inn korrigerte koordinater på mystery-cacher som du løser, og legg inn egne notater. Lag bokmerkelister med cacher du plukker ut som interessante, og legg inn et lite stikkord på hver cache om hvorfor de er interessante.
Brukeravatar
thomfre
Bruker
Bruker
Innlegg: 45
Registrert: ons 13.03.2013 kl. 20.21

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av thomfre »

Jeg har funnet cacher i alle landene du lister opp, og det er ingen problem å finne cacher i noen av de.
En ting som kan være greit å vite er at enkelte cacher i Danmark kan være ganske vanskelig å finne, ofte ligger de gjemt under løv og annet rask.

Som flere har nevnt kan språket være en barriere, men det er ikke håpløst umulig å forstå nederlandsk. Vi løste en earthcache som ikke var oversatt, uten store problemer.

Hintene i Danmark og Sverige er greie å forstå. I Danmark bruker de ofte hintet "Geopinner", det er pinner stablet opp for å skjule en cache.

Vil anbefale deg å bruke cachetur.no til planleggingen, da kan du legge inn oversatt beskrivelse og få ut en liste som inneholder alle cacher med oversatt beskrivelse.
DigitalMaps
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: søn 21.07.2013 kl. 18.52
Sted: Solheimsviken

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av DigitalMaps »

Takk for tips og forslag dere har kommet med, nå får jeg starte med planleggingen.

Det blir nok mest geocaching i Tongeren og Maastricht, samt der jeg skal overnatte på vei til Bergen (Flensburg og Mölndal (sør for Göteborg)).

Mellom overnattingsstedene får jeg velge ut noen cacher.
Gingerbreadteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: søn 06.04.2014 kl. 19.09

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av Gingerbreadteam »

Hei!
Det er nok sant som de andre sier, at det er mye flere multi- og mysteri-cacher (nå snakker eg Tyskland ;) ) Kjører du "forbi" Kiel, så må du nesten stikke innom på en kopp kaffi hos oss :lol:
Har du mobilt internet, så kan jo google-translate i hvert fall gi deg en pekepinn på hva beskrivelsen (eller i det minste hintet) går ut på.
Lykke til og god tur!

Hilsen!
Brukeravatar
Oppdagerne
Veteranbruker
Veteranbruker
Innlegg: 227
Registrert: fre 16.08.2013 kl. 10.53
Sted: Bergen

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av Oppdagerne »

Gingerbreadteam: Skal dere til München i august btw?
Bilde Bilde
Gingerbreadteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: søn 06.04.2014 kl. 19.09

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av Gingerbreadteam »

Oddagerne: Nei, vi har for tiden ikkje planer om å ta turen, dessverre. Men dere må ha en fin tur nedover! :D
olea
Seniorbruker
Seniorbruker
Innlegg: 68
Registrert: tir 18.06.2013 kl. 21.59
Sted: Åsane

Re: Erfaring med geocaching i Europa?

Legg inn av olea »

Nettopp kommet hjem fra ferie i Tsjekkia og Ungarn, og kan fortelle litt om erfaringene mine.

Når man ser besøkstallene på tsjekkiske cacher, så tyder det på at geocaching er veldig populært der. Som i så mange andre land der geocaching er blitt populært, så er de fleste cachebeskrivelsene kun skrevet på det lokale språket. Dette er dårlig nytt for de som ikke kan tsjekkisk, men Google Translate gjør en glimrende jobb – i hvert fall ved oversettelse til engelsk. Husk bare å oversette hint før du går ut i felten. Jeg snakker av erfaring, men heldigvis reiste jeg sammen men noen tsjekkiskkyndige som kunne hjelpe meg i nøden. «pod» betyr forresten «under». Vet ikke om jeg bare var heldig med cachene jeg søkte etter, men jeg fant flere cacher som var finurlige og morsomme å finne – enda jeg bare søkte opp cachene som tilfeldigvis lå i nærheten. Favoritten ble utvilsomt GC4TCA5.

Ungarn er anderledes. Der kjører de sitt eget system på geocaching.hu, men det er likevel (i skrivende stund) 6400 cacher som er registrert på geocaching.com. Av disse er de fleste også listet på geocaching.hu. Beskrivelsene på geocaching.com var så langt jeg kunne se skrevet på utmerket engelsk. Hvilket gjør at man godt kan argumentere for at Ungarn er et mer turistvennlig cacheland enn for eksempel Norge.
Svar